راهنمای حقوقی

آیا راهی برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد

چطور می توان مهریه را به صورت یکجا نپرداخت . اینجا را بخوانید

جنایی :بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست این سوالی است که بسیاری از مردان در آستانه طلاق می پرسند.  مهریه در واقع مبلغی است که مرد در قبال عقد نکاح دائمی یا موقت به زن می پردازد. این مبلغ می تواند پول، ملک، طلا ، یا هر کالایی باشد که قابلیت انتقال دارد. هیچ مبلغی برای مهریه مشخص نشده است و زن می تواند هر چیزی را طلب کند و در واقع این یک توافق بین زن ومرد است که چه چیز و چه مبلغی را تعیین کنند.

چه زمانی باید مهریه را پرداخت کرد

مهریه در واقع دینی است که از سوی زن برگردن مرد است بنابراین هر وقت که زن آن را مطالبه کند مرد باید مهریه را بپردازد.
اکثرا خانم ها مهریه شان را به صورت عندالمطالبه می گذارند. در این شرایط مرد موظف است هر زمان که خانم اراده کند، مهریه را به وی بدهد. طبق قانون تنها زمانی مهریه به صورت کامل در اختیار زوجه قرار نمی گیرد که وظایف خود را انجام نداده باشد. در این صورت مرد می تواند با ارائه مدارک مربوطه و عدم استطاعت مالی، مهریه را پرداخت نکند. اگر زمانی که زوج قصد طلاق داشتند و خانم باکره بود، مهریه نصف می شود.
برای تبیین این موضوع ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که مهریه حقی است برای زوجه و دینی است بر گردن زوج که در نهایت مجبور به پرداخت آن است.

واگذاری اموال در مهریه

برخی بهترین راه برای فرار از پرداخت مهریه را واگذاری صوری اموال به آشنایان و نزدیکان میدانند.معامله صوری برای فرار از مهریه در بازه زمانی اختلاف بین زن و شوهر و مهمتر از آن بعد از ابلاغیه دادگاه به اداره ثبت بیشتر صورت میپذیرد. در این زمان زوج اقدام به انتقال اموال برای فرار از مهریه می‌کند. زیرا در روند نوبت گیری و ارائه و همچنین پذیرش دادخواست توقیف اموال و استعلام اموال و ابلاغ اجراییه به مرد ممکن است زمان زیادی به طول بیانجامد .در این زمان ، ممکن است مرد اموال خود را به نام دیگری نماید که اکثرا از اقوام نزدیک و درجه یک مرد می باشند. .حال به این مساله می پردازیم که معامله صوری چه معامله ایی است؟. معامله‎ای که در آن به شکل واقعی معامله‌ای صورت نگرفته باشد. به این معنی که نه پولی رد و بدل شده باشد. نه خریدار و فروشنده نیت انجام معامله را داشته باشند.

 

ایجاب و قبول به مفهوم واقعی و حقوقی انجام نشده و قصد و نیت مشترک هم وجود نداشته باشد تا مثلا یک ملک در مقابل مبلغی مشخص به شخص دیگری منتقل شود.
دراین مواقع اگر ارکان یک معامله رعایت نشود معامله صوری خواهد بود. زوجه برای گرفتن مهریه با کمک وکیل خود میتواند در دادگاه با طی شدن شرایط و مراحلی، صوری بودن معامله را اثبات کند و دستور ابطال آن را از دادگاه بگیرد . بنابراین راهکار بسیار غلطی است و زوجه ممکن است بتواند صوری بودن معاملات را اثبات کند که در این صورت عواقبی برای زوج به دنبال دارد.

 

با توجه به ماده ٢١ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال ١٣٩۴ میتوان گفت که انتقال مال به دیگری به هر نحو و وسیله مدیون با انگیزه فرار از دین به نحوی که باقی مانده اموال برای پرداخت دین کافی نباشد موجب حبس تعذیری یا جزای نقدی درجه شش.یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هردو مجازات میشود و در صورتی که منتقل الیه با علم به موضوع اقدام کرده باشد در حکم شریک جرم محسوب میشود،

اگر از این قضیه بگذریم میتوانیم به راهکار های قانونی عدم پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه بپردازیم

بهترین راه برای نپرداختن تمام مهریه طلاق تواقفی هست که در آن به طور مثال زوجه درخواست طلاق دارد و طبق توافق یک حق الوکاله بلاعزل طلاق از زوج میکیرد و در مقابل زوج از پرداخت مهریه بری الذمه می شود.

 

راه قانونی دیگر که ممکن است در برخی موارد قابل استفاده باشد مورد کاملا فقهی میباشد که در قانون مدنی نیز به آن اشاره شده است و آن عنن میباشد به معنی ناتوانی کامل جنسی زوجه به نحوی که حتی یک بار عمل نزدیکی جنسی را انجام نداده باشد که باعث فسخ نکاه میشود و البته زوج را ازپرداخت نصف مهریه بری میکند
لازم به ذکر است که خیانت و رابطه نامشروع زوجه،بیماری روحی و جسمی،مشکلات خانوادگی و یا هر مورد دیگری باعث اسقاط حق مهریه زوجه نمیشود.

202103141604084791110250300

استفاده از ماده قانونی اعسار در مهریه

اعسار به این معنی که فرد از نظر مالی در شرایطی هست که امکان پرداخت بدهی خود را ندارد و اثبات این موضوع به عهده زوج است .
البته باید توجه داشت که برخی از اموال از دین مسثنی شده اند مسکنی که متعلق به زوج است و در ان زندگی میکند.

 

وسیله نقلیه مورد نیاز و در شان محکوم الیه اثاثیه مورد نیاز زندگی_آذوقه موجود به قدر احتیاج برای محکوم الیه و افراد تحت تکفل وی وسایل و ابزار امرار معاش کسبه، پیشه وران کتاب ها و ابزار علمی برای اهل علم متناسب با شان آنان در صورت اثبات اعسار معمولا زوج به پرداخت قسمتی از مهریه به عنوان پیش قسط و اقساط ماهیانه محکوم میشود و در صورتی که از پرداخت اقساط مورد حکم امتناع ورزد. با صدور حکم جلب به زندان معرفی خواهد شد و در صورتی که اعسار او اثبات بشود و به هیچ طریقی قدرت پرداخت اقساط را نداشته باشد قاضی دادگاه اقساط را با توجه به وضعیت مالی زوج تعدیل خواهد کرد،

برخی از وکلا با توجه به بخشنامه جدید قوه قضاییه در مورد عدم صدور حکم زندان برای مدیونین مهریه بر این باورند که مرد عملا از پرداخت مهریه معاف شده است ، که این تصور کاملا غلطی هست چرا که طبق قوانین مدنی و خانواده مهریه همچنان پابرجاست و طبق درخواست زوجه ،زوج به صورت تمام و کمال به پرداخت آن محکوم میشود.

به این صورت امکان فرار مدیونین پرداخت مهریه عملا وجود ندارد و تصور غلط برخی در خصوص قانون جدید مهریه باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده. و نکته آخر اینکه فقط تا سقف ١١٠ سکه یا معادل ریالی آن دادگاه حکم جلب زوجه را صادر خواهد کرد.

نکته : آنچه در پایگاه خبری جنایی منتشر می شود صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و یک راهکار قطعی نیست .بنابراین پیش از هر تصمیمی بهتر است با وکیل مشورت کنید. 

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا