خیریه

امید به زندگی برای مرد محکوم به مرگ که نیمی از عمرش را زندان گذراند

اولیای‌دم به خاطر همسر و دو فرزند متهم و همچنین ابراز پشیمانی این قاتل حاضر شدند از جان او بگذرند و به دریافت دیه رضایت دادند.

مرد میانسالی که تقریبا نیمی از عمر خود را به اتهام قتل در زندان گذرانده است، پس از جلسه صلح و سازش  و رضایت اولیای دم به دریافت دیه به زندگی امیدوار شد.

به گزارش سایت جنایی، این مرد که در حال حاضر 47 سال دارد، 24 سال از عمر خود را به خاطر قتل دوستش در زندان گذرانده است. در نهایت اولیای‌دم به خاطر همسر و دو فرزند متهم و همچنین ابراز پشیمانی او که با تغییر رفتار همراه بوده است حاضر شدند از جان او بگذرند و به دریافت دیه رضایت دادند. خیرانی که قصد کمک به این مرد را دارند می‌توانند به شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران یا واحد صلح سازش این دادسرا مراجعه کنند، چون این مرد 24 سال از عمر خود را در زندان گذرانده و مبلغ کافی برای پرداخت مبلغ دریافتی اولیای دم را ندارد.

ماجرای این قتل به خرداد 1378 مربوط است که این متهم با همدستی فرد دیگری و با انگیزه سرقت به ادعای خودش به طور ناخواسته دست به قتل دوستش زد.

زمانی راز این قتل فاش شد که اعضای خانواده یک راننده اتوبوس با مراجعه به اداره پلیس اعلام کردند این مرد که راننده سرویس مدرسه بود و گاهی هم به شهرستان مسافر می‌برد ناپدید شده است و نه از خودش و نه از اتوبوس خبری نیست.

به این دنبال تشکیل پرونده در مورد ناپدید شدن راننده اتوبوس تحقیقات پلیسی آغاز و مشخص شد او آخرین بار با یکی از دوستانش دیده شده است. بنابراین دستگیری دوست او در دستور کار پلیس قرار گرفت و مرد تحت تعقیب در کرج بازداشت شد.

مرد جوان در ابتدا از سرنوشت دوستش اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد اما در نهایت چاره‌ای جز اعتراف ندید و گفت: مدتی بود که مشکل مالی داشتم و وضع زندگی‌ام به هم ریخته بود. موضوع را با دوستم که همان راننده اتوبوس بود در میان گذاشتم و به او گفتم چند وقت است که مشکل بیکاری دارم و وضعم خراب است. البته او خودش از قبل چیزهایی می‌دانست اما این بار من از او کمک خواستم تا شاید کاری برایم جور شود. دوستم هم به من گفته بودم پا درد دارد اما نمی‌دانستم مواد مخدر مصرف می‌کند. به من گفت به خاطر پا درد و مواقعی که مسافر به شهرستان می‌برد برای اینکه پشت فرمان خوابش نبرد مواد مصرف می‌کند. بعد هم به من پیشنهاد داد برایش مواد جور کنم و اگر این کار را بکنم بخشی از مبلغ 400 یا 500 هزار تومانی که به خاطر بردن مسافران به شهرستان گیرش می‌آید را به من می‌دهد.

متهم ادامه داد: من که شدید به پول نیاز داشتم برای تهیه تریاک سراغ دوست دیگری رفتم که از قبل می‌دانستم  معتاد و خلافکار است. وقتی ماجرا را به او گفتم، پیشنهاد داد به بهانه مواد او را به جای خلوتی ببریم و ماشین و پول‌های دوست راننده‌ام را سرقت کنیم. با این نقشه دوستم را به جای خلوتی در کرج بردیم و دست و پا و دهانش را بستیم تا پول، ضبط ماشین و یکسری چیزها را بدزدیم. اصلا  قصد قتل نداشتیم اما ناگهان دیدم رنگش سفید شده و بعد متوجه شدیم که فوت کرده است، به همین خاطر جسدش را به اطراف کرج بردیم و دفن کردیم. بعد هم اتوبوس را که مدارک داخل آن بود به نمایشگاه‌داری فروختیم و پولش را نصف کردیم. قبل از  دستگیری از کار خود پشیمان بودم و می‌خواستم خودم را معرفی کنم.

در پی این اظهارات مرد جوان در دادگاه محاکمه شد. او در دادگاه ابراز پشیمانی کرد که دوستش را کشته و گفت قصد قتل نداشته و به خاطر فشار مالی فریب دوست معتادش را خورده است. در نهایت این متهم به قصاص محکوم شد اما همدست معتاد او همچنان فراری بود تا اینکه در سال 1387 او نیز دستگیر شد و پس از اعتراف به قتل، محاکمه شد و چند سال قبل با گذراندن مراحل قانونی به دار مجازات ‌آویخته شد.

این در حالی بود که این متهم همچنان در زندان بود و به خاطر ابراز پشیمانی و همسر و فرزندانش خانواده مقتول در قصاص او تردید داشتند تا اینکه پس از 24 سال بلاتکلیفی هفته جاری در شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران جلسه صلح و سازشی با حضور اولیای دم، متهم و خانواده‌اش برگزار شد که با گذشت اولیای‌دم به شرط دریافت دیه خاتمه یافت.

3.5/5 - (2 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا