اخبار روز

بازگشت مرد چوپان از یک قدمی مرگ؛ امدادگران 7 ساعت عملیات نجات انجام دادند

درحالی‌که چوپان اهل روستای لوداب استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد در ارتفاع ۲۰۰ متری کوه نیر گرفتار شده و هر لحظه احتمال سقوط او وجود داشت با هفت ساعت عملیات امدادگران جمعیت هلال‌احمر از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

به گزارش جام جم، زکی محمدی، چوپان ۱۹‌ساله‌ای است که همراه با احشام خود در گردنه ارتفاعات کوه نیر گرفتارشد و فاصله چندانی با مرگ نداشت  درگفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد:«گوسفندانم را برای چرا برده بودم که تعدادی ازحیواناتم داخل کوه نیرگرفتار شدند. رفتم آنها را بیاورم که خودم هم به خاطرارتفاع زمینگیرشدم. خیلی ترسیده بودم، چون ارتفاع خیلی زیاد بود واگرمی‌افتادم، کشته می‌شدم. درنقطه‌ای پناه گرفتم، چون گوشی تلفن‌همراه نداشتم باصدای بلند ازدوست ۲۵ساله‌ام که بالای کوه نشسته بود، کمک خواستم وگفتم به هلال‌احمر زنگ بزندکه او هم زنگ زدوبا کمک آنها هم خودم نجات پیدا کردم و هم گوسفندانم را بالا کشیدند.»

مهدی پورابراهیم، مدرس امداد و نجات کوهستان‌ کشوری درمورد عملیات هفت ساعته برای نجات چوپان لودابی به جام‌جم گفت: «روز شنبه ساعت ۱۱و۳۰ دقیقه از طریق مرکز کنترل عملیات اطلاع دادند چوپانی برای نجات گوسفندانش از ارتفاع اقدام کرده اما در ادامه گرفتار شده و توان خروج از وضعیت بحرانی را ندارد. مسیری که چوپان صعود کرده بود، حدود ۲۰۰ متر ارتفاع داشت و به‌دلیل وجود دیواره‌های صخره‌ای بسیار سخت در همان محل زمینگیر شده بود. موضوع را به دوستش اطلاع داد و او نیز از هلال‌احمر درخواست کمک‌کرد. ما نیز پس از انجام هماهنگی‌های لازم با پایگاه کوهستان دنا و همراهی نیروهای متخصص تیم نجات کوهستان شامل آقایان سعادت رهیده، یاسر رسولی، محمد دهقانی و شخص بنده به عنوان رئیس پایگاه و مسئول تیم، عملیات را آغاز کردیم. چون متاسفانه بالگرد در اختیار نداریم، محیط‌ها را یا باید به صورت پیاده یا با استفاده از خودروی کمک‌دار طی کنیم. در این عملیات هم پس از دو ساعت طی مسیر با استفاده از خودروی کمک‌دار، نیم ساعت هم پیاده‌روی‌کردیم تا به محل رسیدیم. از نظر فنی و به‌دلیل طول مسیر و ارتفاعی که وجود داشت، کار فنی بسیار سختی پیش روی‌مان بود. کوچک‌ترین ریزش سنگ می‌تواند انسان را از پا در آورد و بر همین اساس، داشتن تجربه، آمادگی جسمانی بالا، تخصص دیواره و تجهیزات کافی نیز از عواملی است که به موفقیت عملیات کمک زیادی می‌کند. پس از رسیدن به محل حادثه، ابتدا این دیواره یکپارچه را از سنگ و درخت پاکسازی کردیم تا در خلال عملیات خطری ایجاد نکند و پس از برقراری ایمنی صددرصدی کارمان را شروع کردیم. ۱۵۰متر طناب بردیم و با ریختن طناب، ایجاد کارگاه بالاکشی و طراحی یک سیستم نجات و وصل طناب، بالاکشی را آغاز کرده و حدود ۱۰۰متر چوپان را بالا کشیدیم. پس از نجات چوپان، وجدان انسانی حکم می‌کرد که نسبت به احشام او نیز بی‌تفاوت نباشیم و آنها را نیز نجات داده و به نقطه امنی منتقل کردیم. خدا را شکر مشکلی ایجاد نشد و چوپان را سالم و سلامت تحویل خانواده‌اش دادیم.

مدرس تیم‌های واکنش سریع کشوری با اشاره به انجام یک عملیات امداد و نجات دیگر در روزهای اخیر افزود: «یک تیم کوهنوردی از شیراز به گردنه بیژن دنا صعود کردند اما به‌دلیل انتخاب نوع مسیر وارد یک دهلیز ریزشی شده و همچنین سرما و گرمای محیط سنگ‌های بالا دست شروع به ریزش کرد. درهمین حین، یک قطعه سنگ بزرگ روی پای یکی از کوهنوردان افتاد و پای این فرد از ناحیه زانو دچار شکستگی باز شد که بدترین نوع شکستگی است و در عین حال درگیر خونریزی شدیدی بود. امدادگران نیز بلافاصله اعزام و پس از۴۰دقیقه پیاده‌روی در برف به مصدوم رسیدند و پس از آتل‌بندی پای شکسته، مصدوم را داخل بسکت قرار داده و به بیمارستان و اتاق عمل منتقل شد. اگر۳۰دقیقه دیرتر به او می‌رسیدیم، به احتمال زیاد جانش را از دست می‌داد.»