اخبار روز

روایت یک وکیل دادگستری از ماجرای دردسرساز کمک گرفتن از اسنپ باکس

دکتر کتایون عرب زاده- وکیل پایه یک دادگستری: در تاریخ ۷ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۹ از طریق اپلیکیشن اسنپ، درخواست اسنپ باکس داده شد. مبلغ قید شده برای هزینه حمل بسته ۵۶/۵۰۰ تومان اعلام شده و بر عهده گیرنده بود. راننده اسنپ باکس بسته را تحویل گرفت و وقتی به مقصد رسید مطالبه مبلغ ۸۰/۰۰۰ تومان کرده و  زمانی که با امتناع گیرنده در پرداخت مبلغ اضافه مواجه می‌شود نه تنها از تحویل بسته خودداری می‌کند پس از لغو سفر !! تلفن همراه خود را خاموش و کلا از دسترس خارج می شود. گیرنده تماس گرفت و موضوع را اطلاع داد و من بلافاصله با پشتیبانی اسنپ باکس تماش گرفتم، اعلام کردند موضوع را پیگیری می کنند. تا ساعت ۲۳:۲۰ پیگیری من از اسنپ باکس ادامه داشت و هر بار پاسخ می دادند نگران نباشید ما موضوع را حل می کنیم! ۸ شهریور ساعت حدود ۸:۳۰ صبح مجدد با پشتیبانی اسنپ باکس تماس گرفتم و گفتند پیگیر هستند ! ساعت ۱۰:۳۰ صبح از پشتیبانی تماس گرفتند و‌گفتند گزارش پلیس ۱۱۰ لازم دارند! نه من به عنوان وکیل دادگستری بلکه افراد فاقد دانش حقوقی هم اطلاع دارند که ۱۱۰ مرکز فوریت پلیس است و ملزم به تهیه گزارش برای روزهای گذشته نیست!

وقتی اعتراض کردم که چرا شب گذشته به من اطلاع ندادید تا این گزارش را تهیه کنم ؟ پاسخ دادند “فکر کردیم موضوع حل می شود” !تاکید کردم آیا مدرک دیگری لازم است ؟ گفتند : خیربا گرفتاری تمام و در نهایت با لطف و همکاری مرکز پیام کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب موفق به تهیه گزارش بر اساس مدارک تقدیمی شدم و بعد از ارسال برای پشتیبانی اسنپ در کمال تعجب از من خواستند پس از مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت شکایت علیه راننده ، کپی شکواییه را برای ایشان بفرستم ! اعتراض کردم که پس نقش شما چیست ؟ مگر من از خیابان یک موتور سوار انتخاب کردم و جنسم را تحویل داده ام که حالا باید خودم همه این کارها را انجام دهم؟! پاسخ دادند این روند کار است و اگر اینکار را نکنید ما پیگیری نمیکنیم! پرسیدم آیا مدرک دیگری نیاز است؟

گفتند خیر. پیگیر اطلاعات راننده شدم هیچ کمکی نکردند و من صرفا از روی شماره تماس و اسم راننده که در زمان درخواست بدست آورده بودم ، شکواییه ایی تنظیم و برای پشتیبانی ارسال کردم. در کمال تعجب با من تماس گرفته شد و فاکتور کالا را مطالبه کردند!! من از خارج از کشور کالا را خریداری کرده بودم و فاکتوری نداشتم. به ایشان گفتم اگر فاکتور میخواستید چرا از اول نگفتید؟! گفتند روال کار همین است و بدون فاکتور تیم حقوقی ما هیچ کاری نمی کند! در همین اثنا ، خودم با راننده تماس گرفتم و پاسخ داد، به راننده گفتم بسته من را بیاور، گفت من مبلغ اضافه میگیرم تا بسته را بیاورم! اول همان ۸۰/۰۰۰ تومان را خواست بعد تماس گرفت و عملا اخاذی می کرد و مطالبه ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومان کرد.

تماس‌ها و پیامک ها را برای پشتیبانی فرستادم اما اصلا اهمیتی ندادند. در نهایت با توجه به روابطی که داشتم از طریقی کد ملی راننده ، نشانی محل سکونت و شماره موبایل اصلی وی را بدست آوردم و تهدید کردم که در شهر محل سکونت وی ابرویش را میبرم اگر بسته من را تحویل ندهد ، از طرف دیگر با کمک دوستان دیگر در تدارک مصاحبه ایی با اصحاب رسانه بودم که یکی از آنها لطف کرد و با یکی از مدیران اسنپ موضوع را در میان گذاشت، ابتدا انکار و حاشا اما بعد که متوجه شد من قصد دارم موضوع را رسانه ایی کنم گفت پیگیری می کند! سر انجام بعد از یک ماه بی توجهی و بی مشئولیتی محض از طرف پشتیبانی اسنپ ، با من تماس گرفته شد که قصد دارند جبران بخشی از خسارت من را قبول کنند. از ایشان پرسیدم چطور شد نظر تیم حقوقی بی خاصیت شما عوض شد؟

مگر نگفته بودند بدون فاکتور ممکن نیست پیگیری انجام شود؟ گفتند ما اطلاعی نداریم!من کالای خود را از راننده با استفاده از توانمندی و ارتباطات خودم پس گرفتم، مدیران اسنپ را با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتم وادار به پیگیری کردم. تکلیف کسی که وکیل نیست، روابط و امکانات دسترسی به اصحاب رسانه را ندارد، چیست؟ پشتیبانی اسنپ باکس علنا بارها به من گفت ما در روز صد تماس داریم که شکایت می کنند از اسنپ باکس! اگر اسنپ مسئولیت عملکرد رانندگان خود را عهده دار نیست، اگر در صورت بروز مشکلاتی این چنین، به جای همراهی با زیان دیده ، سنگ اندازی می‌کند ، اگر فرقی ندارد که از اسنپ خدمات دریافت کنیم یا افراد غریبه ، به راستی چرا باید با اسنپ کار کرد؟ راننده اسنپ باکس اگر از طرف من ‌‌با توجه به امکانات و اطلاعاتی که در دست داشتم، احساس خطر نمیکرد به هیچ وجه بسته من را تحویل نمی داد چرا که مطمئن بود از طرف اسنپ خطری متوجه اش نیست.

این یادداشت را نوشتم تا به چند نکته اشاره کنم:

۱- بی مسئولیتی بخش پشتیبانی اسنپ و‌تیم‌حقوقی ایشان

۲- عدم نظارت اسنپ بر کاربران ( رانندگان)

۳- بیشترین مجازاتی که بر خاطیان اعمال می‌شود بسته شدن حساب کاربری ایشان است که اصلا برای رانندگان اسنپ مهم نیست چون در جای دیگری بصورت پیک کار خواهند کرد ، همانطور که راننده خاطی من اظهار داشت.

۴- اگر آشنا و روابط ندارید با اسنپ کار نکنید اگر کردید پیه ورود خسارت و عدم جبران را به تن بمالید.

5- آخرین نکته و از همه مهمتر : با اسنپ و زیرمجموعه هایش کار نکنید.

 

4.4/5 - (7 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا