خیریه

سرپرست دادسرای جنایی تهران: 10 بخشش گروهی برای نجات محکومان به قصاص انجام شده است

11 مرد و یک زن محکوم به قصاص با گذشت اولیای دم از مرگ نجات پیدا کردند و همه آنها به خاطر مدت طولانی که در حبس بودند، به زودی و پس از انجام مراحل قانونی آزاد می‌شوند.

به گزارش سایت جنایی،‌ در بین دوازده محکوم به قصاص نجات یافته در این مراسمی زنی بود که به خاطر همدستی در قتل و ناتوانی در پرداخت رد مال سالها در حبس بود که با کمک خیرین از زندان آزاد شد.

این مراسم در سالن ولایت دادگستری استان تهران برگزار شد و علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان تهران به طور نمادین دستبند دو نفر از این افراد را باز کرد. در این مراسم غیر از مقامات قضایی و افرادی که قرار بود آزاد شوند، خانواده‌های آنها، خانواده مقتولان که اولیای دمی بودند که از قصاص آنها گذشته بودند و تعدادی از خیرین که در آزادی آنها نقش داشتند نیز حضور داشتند.

در بین افراد آزاد شده، زنی است که در 24 سالگی به همراه خواهر کوچکترش و سه مرد دست به قتل پیر مرد ثروتمندی زده است. انگیزه او و همدستانش سرقت بود و سهم هر کدامشان از سرقت، یک میلیون و دویست هزار تومان شد. این زن جوان که امروز بعد از 6 سال آزاد شد، گفت: دو ماهی می‌شد که در خانه پیرمردی ثروتمند در منطقه شهران کار می‌کردم. یک شب که با خواهرم و شوهرش دور هم جمع شده بودیم، از صاحب کارم گفتم. دامادمان خلافکار بود و به خاطر سرقت و مواد بارها به زندان افتاده بود. زمانی که از تنهایی پیرمرد با خبر شد، نقشه سرقت را کشید.

او ادامه داد: من و خواهرم مخالف بودیم اما دامادمان و دوستانش آنقدر زیر پای ما نشستند که سرانجام راضی شدیم. روز حادثه من و خواهرم به خانه پیرمرد رفتیم و در را برای سه همدستمان باز گذاشتیم. پس از قتل پیرمرد، وسایل با ارزش را که حدود 10 میلیون تومان بود سرقت کردیم. اما خیلی زود دستگیر شدیم، عامل اصلی قتل موفق شد رضایت بگیرد و من به 10 سال حبس و رد مال محکوم شدم. اما توانایی پرداخت ردمال را نداشتم، با کمک خیرین رد مالم فراهم شد و حکمم به 5 سال حبس شکسته شد و امروز آزاد می شوم.

علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان تهران در این مراسم گفت: تعداد 13 محکوم به قصاص با اقدام خداپسندانه اولیای‌دم که حق قانونیشان اجرای حکم بود و تلاش صلح یاران به زندگی بازگشتند. اولیای دم با توجه به فشارهای روحی و روانی که برای اجرای حکم داشته‌اند با خدا معامله کردند و قطعا اجر آن را از خدا خواهند گرفت و ما هم به صورت رسمی از این کار ارزشمند تقدیر می کنیم تا فرهنگ صلح و سازش در کشور ترویج پیدا کند و قطعا انعکاس این کار خداپسندانه اولیای‌دم در تعالی و رشد بالندگی جامعه و ترویج معروفات اثر خوبی دارد .

ارشد‌ترین مقام قضایی دادگستری تهران ادامه داد: همه کسانی که به عنوان مجرم در زندان هستند آدم‌های بدی نیستند و گاهی این افراد از سر اتفاق و یا تقدیر و سرنوشت و یا چه بسا به خاطر مشکلاتی که گریبانگیر خانواده‌اشان است دست به نزاعی می‌زنند و هرگز فکر نمی‌کردند باعث سلب حیات برادر دینی شان شود. از این رو تلاش صلح یاران برای جلب رضایت اولیای دم پسندیده است. از طرفی هم  در توبه باز است و امیدواریم افرادی که با گذشت اولیای‌دم از قصاص رهایی می‌یابند حالا که زمینه بازگشت آنها به جامعه فراهم شده از گذشته خود عبرت بگیرند و زندگی شرافتمندانه‌ای را انتخاب کنند .

علی صالحی، دادستان تهران هم سخنانش را با تشکر ویژه از اولیای دم شروع کرد که علی رغم این که خداوند متعال به آنها حق قصاص داده اما به خاطر رضایت خداوند و ترویج فرهنگ گذشت و ایثار از حق قانونی خود گذشت می کنند متهمی را که عزیزترین آنها را در حادثه‌ای به عمد به قتل رسانده می‌بخشند، این افراد همیشه در پیش خداوند ارج و قرب خاصی دارند .

همچنین محمد شهریاری، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی در حاشیه این مراسم گفت: من قدردان کمک بی‌دریغ خیرین، اصحاب رسانه و صلح یاران هستم و تشکر می‌‌کنم که همیشه بدون هیچ چشمداشتی و به فقط برای رضای خدا برای جلب رضایت از اولیای‌دم و آزاد سازی زندانیان تلاش می‌کنند‌. تا کنون 10 جلسه آزاد سازی جمعی محکومان به قصاص داشتیم را به حول و قوت الهی و با همت همه عزیزان به صورت گروهی برگزار کرده‌‌ایم و این بار هم این آزاد سازی در حضور رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران انجام شد .همچنان که در قرآن و احادیث و روایات ائمه اطهار بر صلح و سازش تاکید شده است، براساس دستوران رئیس قوه قضائیه شورای صلح و سازش دادسرای امور جنایی چند سالی است برای جلب رضایت اولیای‌دم و نجات محکومان قصاصی از چوبه دار فعالیت خود را شروع کرده است و به حمد الله با تلاش شبانه روزی صلح یاران که بدون هیچ چشمداتی و به صورت رایگان در این راه خدمت می‌کنند نتایج خوبی گرفته‌ایم. از طرفی در قانون هم تاکید شده اولین وظیفه قاضی تشویق طرفین دعوا به صلح و سازش است و به همین دلیل در دادسرای امور جنایی به محض اینکه پرونده قتلی تشکیل می‌شود فعالیت تیم صلح و سازش هم شروع می شود و اگر در این مرحله به نتیجه رسید که پرونده از جنبه عمومی جرم به دادگاه ارسال می شود و اگر به نتیجه نرسید تلاش تیم صلح و سازش تا پای چوبه دار هم ادامه دارد و ما در آنجا اتاقی را در نظر گرفته‌ایم که متهم و اولیای با هم مواجه حضوری داشته باشند و خوشبختانه در این مرحله هم ما موفق به جلب رضایت اولیای دم 50 تا 60 درصد محکومان به قصاص شده ایم .

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا