اخبار روزخبر اصلی

حرف‌های وحشتانک یک معتاد از تجربه مصرف ماده مخدر کمیکال: احساس کردم قلبم کنده شد

کمیکال نوعی ماده مخدر و اعتیادآور شیمیایی است که مصرف آن به رغم تبلیغاتی که می کنند به شدت اعتیادآور و حتی تا 800 برابر حشیش درگیرکننده است.
مصطفی نجمی ، پژوهشگر اعتیاد که سالهای زیادی است در این حوزه کار کرده از تجربه ای که درباره ماده مخدر کیمیال دارد می گوید و گفت و گویی که با یکی از معتادان به این ماده داشته را توضیح می دهد :

دو نکته بسیار مهم در خصوص کمیکال وجود دارد. نکته اول این‌ که بر خلاف تصور برخی از افراد، کمیکال اعتیادآور است و با توجه به عوارض شدید آن، ترک آن راحت نیست و فرد مصرف کننده به منظور ترک کمیکال نیازمند حمایت‌‌های حرفه‌ای و تخصصی در حوزه‌های روان پزشکی و روان درمانی است. نکته دوم این است که جامعه هدف اصلی این نوع ماده نوجوانان و جوانان هستند. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که مصرف این ماده در مهمانی‌ها و دورهمی‌های گروه‌‌های نوجوان و جوان بیشتر یافت می‌شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که به منظور پیشگیری از آلوده شدن این قشر از جامعه نیازمند برنامه‌‌های آگاه‌سازی و کسب مهارت‌های لازم در مقابله با فشار گروه همسالان برای مصرف هستیم. در ادامه، توجه شما را به گفت‌‌و‌‌گویی کوتاه با یکی از مصرف‌‌کنندگان کمیکال جلب می‌کنم. رضا 22 ساله و مشهدی است. انواع مواد از جمله تریاک، حشیش و کریستال را مصرف کرده و هم اکنون بیشتر حشیش مصرف می‌کند. او تجربه مصرف کمیکال را هم داشته و از او می‌خواهم که درباره تجربه مصرف این ماده کمتر شناخته شده بگوید.

اعتیاد در نوجوانی

بعد از 3 بار مصرف کمیکال، ترسیدم ادامه دهم

از او می‌پرسم چند سال است که مصرف کننده مواد هستی؟ که می‌گوید: «حدود 4 سال». و این‌که آیا تا حالا کمیکال مصرف کرده که این‌طور پاسخ می‌دهد: «راستش را بخواهید، فقط3 یا 4 بار. بعدش ترسیدم که دوباره مصرف کنم. آن‌قدر ترسیدم که دیگر سمتش نرفتم و هر وقت یادم می‌آید، مو به تنم سیخ می‌شود».

مرگ را به چشم خودم دیدم

این مصرف کننده درباره تجربه مصرف این ماده مخدر می‌گوید: «تجربه بسیار عجیب ‌و ‌غریبی بود. من قبلا تجربه مصرف مواد از جمله حشیش را داشتم ولی کمیکال بسیار عجیب و ترسناک‌تر بود.» از او می‌خواهم که بیشتر توضیح ‌دهد که مصرف کمیکال چه تفاوتی با عوارض حشیش داشت که می‌گوید: «اول این‌ که اثر مصرف به سرعت ظاهر شد، در حد چند ثانیه. بعدش احساس می‌کردم که اطرافم را به شکل خاصی می‌بینم. یکهو همه چیز تار شد. صداهای اطراف به شکل عجیب و ترسناکی در سرم می‌پیچید. جالب است که با اولین پک، دچار این حالت شدم، احساس کردم قلبم دارد از جایش در می‌آید. یکهو حالت تهوع وحشتناکی به من دست داد و انگار داشت تمام خاطراتم در ذهنم مرور می‌شد. تا اندازه‌ای سرگیجه پیدا کردم که دیگر نمی‌توانستم روی پایم بایستم. هر لحظه فکر می‌کردم که در آستانه مرگ هستم. خیلی هم ترسیده بودم چون شنیده بودم یک نفر کمیکال کشیده و کف از دهانش بیرون آمده و تشنج کرده است. مرگ را به چشم خودم دیدم».

در یک دورهمی دوستانه با کمیکال آشنا شدم

چطور با کمیکال آشنا شدید؟ این مصرف‌کننده پاسخ می‌دهد: «من مصرف‌‌کننده جدی کمیکال نیستم اما الان در خیلی از پارک‌ها، کمیکال می‌فروشند. من خودم 2 تا از پارک‌‌ها را می‌شناسم که این‌ کار را می‌کنند. من در دورهمی دوستانه با کمیکال آشنا شدم، در یک میهمانی بود که به من تعارف زدند و مصرف کردم. این را هم بگویم که من فقط 3 یا 4 بار کشیدم و ادامه ندادم و به نظرم عوارض حشیش، خیلی کمتر از این ماده مخدر است. ولی حتما اعتیادآور است چون یک تعدادی را می‌شناسم که با دانستن این همه خطر و دیدنش، نمی‌توانند دست از مصرف بردارند.»

3.9/5 - (12 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا