راهنمای حقوقی

مجازات خیانت زن و مرد متاهل چیست

خیانت یا رابطه زن و مرد متاهل با هم چه مجازاتی دارد اینجا را بخوانید

خیانت یعنی وارد کردن نفر سوم به زندگی یک زوج . خیانت چه از طرف زن باشد چه از طرف مرد می تواند مجازات از شلاق تا اعدام و سنگسار داشته باشد. توجه داشته باشید که خیانت جنسی با تجاوز متفاوت است و نباید این دو را یکی دانست.

خیانت چیست

خیانت به لحاظ قانونی به برقراری هر نوع رابطه ای خارج از عرف و شرع و خلوت کردن با فردی که نسبتی به او ندارید گفته می شود.
خیانت می تواند از رابطه پیامکی و تلفنی و حرف زدن ساده تا رابطه جنسی باشد.
خیانت علاوه بر اینکه می تواند آثار سوء زیادی بر روان فرد قربانی و زندگی زناشویی و فرزندان داشته باشد می تواند آثار قانونی زیادی هم برای فرد خیانت دیده داشته باشد.

خیانت چند نوع است

خیانت انواع مختلف دارد و بر اساس انواع آن مجازات نیز تعیین شده است.

خیانت با رابطه تلفنی و پیامکی

خیانت ممکن است در حد رابطه تلفنی و پیامکی باشد، ممکن است طرفین هرگز همدیگر را نبینند اما در شبکه های اجتماعی با هم آشنا شده و بهم پیامک، دایرکت بدهند و چت کنند یا اینکه تلفنی با هم صحبت کنند.

خیانت از طریق دیدار در فضای عمومی

خیانت می تواند منجر به دید و بازدید در مکان عمومی باشد، یعنی طرفین فقط در پارک یا مکان های مشابه همدیگر را ببینند و با هم صحبت کنند در این صورت رابطه نامشروع مرتکب شده اند.  البته هر نوع دیداری به معنای خیانت نیست ، دیدارهای شغلی یا دیدارهایی که دلیل مشخص داشته باشد رابطه نامشروع محسوب نمی شود.
آنچه که این دیدار را به رابطه نامشروع تبدیل می کند محتوای آن است.

خیانت با لمس کردن یکدیگر

ممکن است زن و مرد غریبه رابطه جنسی با هم نداشته باشند اما همدیگر را لمس کنند یا عکس هایی نامناسب برای هم ارسال کنند در این صورت رابطه نامشروع شکل گرفته و مستوجب مجازات خواهد بود.

خیانت با رابطه جنسی

خیانت با رابطه جنسی شدیدترین مجازات را دارد. خیانت با رابطه جنسی یعنی زن یا مردی که در یک رابطه زناشویی است با زن یا مرد دیگری رابطه جنسی برقرار کند.

مجازات خیانت بدون رابطه جنسی

اگر خیانت بدون رابطه جنسی اتفاق بیفتد و مدارک و دلیل کافی برای این اقدام وجود داشته باشد موجب صدور حکم شلاق و حبس شود.

رابطه نامشروع 1 1

در صورت خیانت حق طلاق با کیست

اگر خیانت از طرف زن ثابت شود مرد می تواند در مورد ادامه زندگی به تنهایی تصمیم گیری کند و یا حتی طبق ماده 1133 قانون مدنی می تواند با مراجعه به دادگاه برای طلاق زن دادخواستی را ارائه دهد . در این صورت ( اثبات خیانت زن ) حتی اگر در سند ازدواج آن ها حق طلاق به زن داده شده باشد مرد می تواند حق طلاق را از او بگیرد .
اما اگر مردی فقط به زن خود اتهام خیانت بزند و نتواند آن را در دادگاه ثابت کند ، زن می تواند علیه آن مرد اعاده حیثیت ( جبران تمام ضرر و زیان های مادی و معنوی که زن دیده است ) کند .

اگر مردی به طور مخفیانه و بدون اجازه همسر اول خود ازدواج مجدد کند و تاییده دادگاه را نیز برای ازدواج مجدد خود نداشته باشد یعنی خیانت کرده است و طبق قانون حق طلاق از او گرفته خواهد شد و به زن داده می شود . علاوه بر این ، یکی دیگر از آثار خیانت مرد متاهل آن است که همسرش می تواند از وی ارائه متن تعهد عدم خیانت را مطالبه نماید .

چه زمانی مجازات رجم یا سنگسار صادر می شود

اگر زن و مردی متاهل به همسر خود خیانت کنند و رابطه زنا(رابطه جنسی ) داشته باشند ، جرم زنا بر مبنای شرایط آن دارای مجازات اعدام ، ( رجم ) سنگسار ، صد ضربه شلاق ، تراشیدن موی سر و تبعید است به طوری که :
اگر زن خیانتکار با مرد متاهل رابطه داشته باشد : حکم آنها رجم و یا سنگسار است .
اگر مرد خیانتکار با زن متاهل رابطه داشته باشد : حکم آنها رجم و یا سنگسار است .
البته در موارد بالا در صورتی که دلیلی برای این کار باشد، مثلا زن یا مرد خیانتکار دسترسی به همسر خود نداشته باشند قاضی می تواند حکم آنها را تغییر دهد .

خیانت مرد به زن و زن به مرد ، در صورتی که نفر سوم از محارم نسبی ( افرادی که به آنها محرم هستند , ازدواج کردن با آنها ممنوع است . ) باشد : حکم برای آنها اعدام است .

مردی که همسر دائم دارد و قبل از این که با او رابطه جنسی داشته باشد به آن زن خیانت کند و با زن دیگری زنا کند حکم آن 100 ضربه شلاق و تبعید به اندازه یک سال قمری است .
لازم به ذکر است که آثار حقوقی تمام موارد گفته شده در صورتی اجرا خواهد شد که خیانت زن و مرد کاملا برای قاضی پرونده به اثبات برسد .

2.5/5 - (2 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا