کاهش ۲.۸ میلیونی از حقوق بازنشستگان/ زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان مشخص شد؟
رئیس کانون بازنشستگان تامیناجتماعی استان تهران گفت: بازماندهای که تمامی شرایط گذشته را دارد، اکنون با کاهش حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی دریافتی خود مواجه شده است.
رئیس کانون بازنشستگان تامیناجتماعی استان تهران گفت: بازماندهای که تمامی شرایط گذشته را دارد، اکنون با کاهش حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی دریافتی خود مواجه شده است.
به گزارش سایت جنایی، درحالی چند روز پیش احکام افزایش سالانه و متناسبسازی امسالِ حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمریبگیر تأمین اجتماعی، در راستای اجرای تکالیف قانونی سازمان، از جمله اعمال افزایش مستمریها (حقوق ماهانه) بر اساس قوانین و مقررات بالادستی، مصوبات شورایعالی کار، توافق با کانون عالی بازنشستگان و ظرفیتهای سازمان صادر شد که در این میان، میزان افزایش مستمری مستمریبگیران حداقلبگیر ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و مبلغ آن در سالجاری ۱۶۶،۲۵۵،۵۰۰ریال اعلام شد. همچنین مستمری دریافتی سایر سطوح نیز نسبت به سال قبل به میزان ۴۵درصد افزایش یافته، به علاوه مبلغ ثابت ۱۵,۵۸۶,۴۷۰ ریال نیز به مستمری آنان افزوده شده است.
ایسنا نوشت: همچنین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برای حداقل بگیران ۶۰ درصد و با لحاظ مستمری بگیران سایر سطوح، به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش یافته است که در نتیجه بهطور متوسط افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، نسبت به سایر صندوقها حدود ۲۵ درصد بیشتر است. از سوی دیگر نیز، طبق جزء (۲) بند (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت مصوب مجلس و باتوجه به اجرای آخرین مرحله متناسبسازی در سال ۱۴۰۵، متناسبسازی حقوق مستمریبگیران غیرحداقلبگیر، به منظور تحقق هدف نهایی قانونگذار مبنی بر رسیدن به ۹۰ درصد نسبت مستمری زمان برقراری، در سال ۱۴۰۵ در سومین گام (۳۰ درصد باقیمانده)، تکمیل و اجرا شد.
با این تفاسیر اما، علی دهقانکیا- رئیس کانون بازنشستگان تامیناجتماعی استان تهران، با درخواست از دولت برای پیگیری مشکلات ایجادشده در روند اجرای احکام مستمری سال ۱۴۰۵ بازنشستگان و پرداخت مزایا اظهار کرد: یکی از این موارد، پرداخت «کمک هزینه عائلهمندی» برای بازماندگانی است که همسر خود را از دست دادهاند. مبلغ حق همسر برای این گروه حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که از سال جاری پرداخت آن متوقف شده است. در کنار آن، مبلغ ۷۱۶ هزار تومان نیز که با هدف «حفظ قدرت خرید حداقلبگیران» و براساس نامهای که در دوران سرپرستی ریاستجمهوری توسط محمد مخبر و با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته بود، دیگر پرداخت نمیشود.
دهقانکیا ادامه داد: بر اساس آن مصوبه مقرر شده بود معادل ۱۰ درصد حداقل دستمزد به حداقلبگیران پرداخت شود که در آن زمان مبلغ آن ۷۱۶ هزار تومان بود. این رقم دو سال پرداخت شد اما متأسفانه در سال سوم متوقف شد، در نتیجه، بازماندهای که تمامی شرایط گذشته را دارد، اکنون با کاهش حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی دریافتی خود مواجه شده است.
رئیس کانون بازنشستگان استان تهران در ادامه با انتقاد از عدم افزایش برخی مزایای جانبی بازنشستگان گفت: علاوه بر موضوعات فوق، امسال بن و حق مسکن بازنشستگان نیز افزایش پیدا نکرده و حقمسکن و حقبن بازنشستگان همچنان ۶۷۰ هزار تومان باقی مانده است.
وی با اشاره به سایر مطالبات بازنشستگان گفت: طی سالهای گذشته هر میزان افزایش در حق همسر و حق اولاد کارکنان دولت اعمال میشد، همان میزان نیز برای بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته میشد. امسال نیز دولت مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به حق همسر اضافه کرده اما سازمان تأمین اجتماعی این افزایش را برای بازنشستگان اعمال نکرده است. همچنین افزایش حق اولاد نیز مطابق رویه سالهای گذشته برای بازنشستگان اجرا نشده و این موضوع نیز یکی دیگر از محورهای پیگیری ماست.
رئیس کانون بازنشستگان تامیناجتماعی استان تهران با اشاره به مشکلات مالی سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: مسئولان دلیل اصلی این وضعیت را کسری بودجه عنوان میکنند. بخشی از این مسئله ناشی از مصوبات حمایتی دولت است که براساس آن برخی شرکتهای آسیبدیده از پرداخت حق بیمه برای دو تا سه ماه معاف شدهاند. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است واحدهایی که با کمبود مواد اولیه مواجه هستند نیز میتوانند دو تا سه ماه حق بیمه پرداخت نکنند. از سوی دیگر تعداد بیمهپردازان سازمان نیز کاهش یافته و مجموعه این عوامل موجب افت شدید درآمدهای تأمین اجتماعی شده است.
دهقانکیا تأکید کرد: حدود ۹۰ درصد منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگان از محل حق بیمهها تأمین میشود. بنابراین وقتی به کارفرمایان اجازه داده میشود حق بیمه پرداخت نکنند، نتیجه آن کاهش منابع و ایجاد مشکل در پرداخت مستمریها خواهد بود. انتظار ما از دولت این است که اگر قصد حمایت از بنگاههای اقتصادی را دارد، این حمایت را از محل منابع عمومی انجام دهد؛ همانطور که میتواند برای مدتی مالیات دریافت نکند. اما نباید هزینه این حمایتها از محل منابع بازنشستگان و سازمان تأمین اجتماعی تأمین شود.
دولت بدهیهای خود به تأمین اجتماعی را پرداخت کند
رئیس کانون بازنشستگان استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت گفت: علاوه بر ضرورت اصلاحات پارامتریک در سازمان برای ایجاد تعادل میان منابع و مصارف، دولت نیز باید به تعهدات مالی خود عمل کند و اگر این منابع به صورت ماهانه در اختیار سازمان قرار گیرد، تأمین اجتماعی با کسری منابع مواجه نخواهد شد.
حقوق خردادماه با احکام جدید پرداخت میشود
دهقانکیا در پایان درباره پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: حقوق این ماه بر اساس احکام جدید و افزایشهای مصوب پرداخت میشود. با این حال افزایشهای مصوب مستمریها اعمال شده و حداقلبگیران افزایش ۶۰ درصدی و سایر سطوح نیز افزایش ۴۵ درصدی بهعلاوه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان را دریافت کردند.
رئیس کانون بازنشستگان استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال که معوقات بازنشستگان چه زمانی پرداخت میشود؟ تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که زمان پرداخت معوقات چه زمانی خواهد بود و آیا به صورت یکجا پرداخت میشود یا مرحله به مرحله اما شدیدا با همراهی کانون عالی بازنشستگان پیگیر پرداخت آن در اسرع وقت هستیم.