قتل مرد معتاد با آتش زدن کانکس به خاطر اختلاف سر مواد مخدر
مردی که متهم است با آتش زدن یک کانکس مردی معتاد را کشته، دستگیر شد.
مردی که متهم است با آتش زدن یک کانکس مردی معتاد را کشته، دستگیر شد.
به گزارش سایت جنایی، حدود ساعت ۶ تا ۷ صبح دوازدهمین روز فروردینماه امسال، آتشسوزی در یک کانکس که در شرق تهران بود به مراکز امدادی گزارش شد. افرادی که شاهد شعلهور شدن کانکس بودند، با مشاهده دود غلیظ و شنیدن صدای فریادهایی از داخل آن، تلاش کردند آتش را خاموش کنند اما موفق نشدند و موضوع را به آتشنشانی، اورژانس و پلیس اطلاع دادند.
دقایقی بعد نیروهای آتشنشانی و اورژانس در محل حاضر شدند و بعد هم ماموران پلیس به آنجا رسیدند. پس از مهار کامل حریق و جستوجوی داخل آن، امدادگران با جسد کاملاً سوخته مردی روبهرو شدند که در میان بقایای آتشسوزی به چشم میخورد. پس از آن بود که موضوع به بازپرس محمد جواد شفیعی و با دستور او، تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل شدند تا تحقیقات جنایی را آغاز کنند.
بررسیهای اولیه نشان داد کانکس محل تجمع افراد معتاد، کارتنخواب و برخی افراد دارای سابقه کیفری بود و مرد فوت شده هم یکی از افرادی بود که شبها در همانجا استراحت میکرد. پیش از شروع تحقیقات این احتمال مطرح بود که آتشسوزی بر اثر مصرف مواد مخدر یا بیاحتیاطی در داخل کانکس رخ داده باشد. اما کارشناسان آتشنشانی پس از اطفای حریق و بررسی دقیق صحنه اعلام کردند آثار به دست آمده با آتشسوزی اتفاقی مطابقت ندارد و شواهد نشان میدهد از مواد اشتعالزا برای ایجاد حریق استفاده شده است. به این ترتیب فرضیه وقوع جنایت و آتشسوزی عمدی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.
در ادامه، هویت مرد جانباخته شناسایی شد و اعضای خانواده او در تحقیقات گفتند مقتول سالها درگیر اعتیاد بود و ارتباط چندانی با خانواده نداشت. به گفته آنها، او بیشتر اوقات خود را در همان پاتوق سپری میکرد. همچنین تحقیق در مورد مرد فوت شده او مشخص شد او با مردی به نام «بهمن» سر مسائل مربوط به مصرف مواد مخدر و اختلافات شخصی بارها درگیر و دچار تنش شده بود.
همزمان در ادامه تحقیقات و شناسایی یک مظنون احتمالی کارآگاهان تصاویر دوربینهای مداربسته اطراف محل را هم بررسی کردند. تصاویر نشان داد لحظاتی قبل از شعلهور شدن کانکس، مرد جوانی با عجله از آنجا خارج شده و با توجه به رفتارش به نظر میرسید که از آنجا گریخته است. تحقیقات بعدی نشان داد فردی که در تصاویر دوربینهای مدار بسته دیده میشود همان بهمن است و حتی بررسیهای بعدی مشخص کرد او پیش از حادثه هم با مقتول تماس داشته و قرار ملاقاتی در همان کانکس گذاشته بودند.
تجمیع این سرنخها، دلیلی شد که کارآگاهان بهمن را به عنوان متهم تحت تعقیب قرار دهند. به این ترتیب از اواخر فروردین ماه بهمن تحت تعقیب بود تا اینکه چند روز قبل ماموران پلیس آگاهی موفق شدند مخفیگاه او را شناسایی و خودش را هم بازداشت کنند.
در ابتدا مظنونی که به متهم تبدیل شده بود در بازجوییها هرگونه دخالت در قتل و آتشسوزی را انکار کرد و گفت: «من با مقتول اختلافی نداشتم. هر دو به آن کانکس رفتوآمد و آنجا مواد مصرف میکردیم. روز حادثه هم وقتی از کانکس خارج شدم، او زنده بود و هنوز مشغول مصرف مواد بود. من احتمال میدهم بعد از رفتن من، مواد یا وسایل داخل کانکس با بنزین تماس پیدا کرده و باعث شده آنجا آتش گرفته باشد.»
این در حالی است که نتایج تحقیقات پلیسی، بررسی تصاویر دوربینهای مداربسته و سایر شواهد موجود با ادعای متهم همخوانی ندارد. همچنین ماموران در محل وقوع حادثه یک فندک کشف کردهاند که احتمال میدهند برای ایجاد آتشسوزی از آن استفاده شده باشد.
در حال حاضر با وجود انکار متهم همچنان با دستور بازپرس محمد جواد شفیعی در بازداشت به سر میبرد و تحقیقات برای روشن شدن علت دقیق قتل، انگیزه احتمالی متهم، نحوه ایجاد آتشسوزی و بررسی سایر ابعاد این پرونده همچنان ادامه دارد.