اخبار روز

احتمال بیش از ۱۰ هزار کشته در سیل لیبی

در روزهای پس از وقوع سیل و طوفان مرگبار در لیبی، تعداد کشته‌شدگان، مفقودی‌ها، مجروحان و خانواده‌هایی که سرپناهشان را از دست داده و آواره شده‌اند، همچنان رو به افزایش است.

طوفان دانیل روز یکشنبه دریای مدیترانه را درنوردید و پس از رسیدن به لیبی، به‌ویژه در شرق این کشور جاده‌ها و ساختمان‌ها را ویران کرد.

وضعیت درنا، شهر بندری لیبی که دو سد آن در پی طوفان یکشنبه شکست، «فاجعه‌ای فراتر از درک» توصیف شده است زیرا صلیب سرخ و مقام‌های محلی می‌گویند دست‌کم ۱۰ هزار نفر پس از سیل ویرانگر مفقود شده‌اند.

به گزارش گاردین، محمد ابولاموشه، سخنگوی دولتی که شرق لیبی را کنترل می‌کند، اواخر روز سه‌شنبه به یک خبرگزاری دولتی گفت که تعداد کشته‌های تاییدشده از پنج هزار و ۳۰۰ نفر فراتر رفته است. یک مقام دیگر تعداد کشته‌ها را شش هزار نفر اعلام کرد و گفت این آغاز فاجعه است. طارق الخراز، یکی دیگر از نمایندگان دولت شرق، نیز اعلام کرد کل محله‌های شهر بندری درنا زیر آب رفته، ساختمان‌ها فرو ریخته و اجساد بسیاری به دریا کشیده شده‌اند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که جسد بسیاری از کشته‌شدگان در جایی که آب آن‌ها را برده، جمع شده وباقی مانده‌اند،‌ همه جا پر از اجساد است. صدها جسد نیز در گورستان‌ها تلنبار شده‌اند و بازماندگان کمی وجود دارند که آن‌ها را شناسایی کنند.

مقام‌های محلی می‌گویند پیش‌بینی می‌شود تعداد کشته‌شدگان به بیش از ۱۰ هزار نفر برسد؛ این براورد را مجمع بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر نیز تایید کرده‌اند. شورای پناهندگان نروژ هم اعلام کرده است ده‌ها هزار نفر بدون هیچ چشم‌انداز روشنی برای بازگشت به خانه‌هایشان، آواره شده‌اند.

عملیات جست‌وجو و امداد و نجات در مناطق ویران‌شده شهر بندری درنا همچنان ادامه دارد؛ با این حال هماهنگی برای نجات جان افرادی که در این کشور درگیر جنگ‌ داخلی که در شرق و غرب آن دو دولت رقیب روی کارند، دشوار است.

پس از وقوع طوفان و سیل مرگبار، پارلمان لیبی در شرق این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد. عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر دولت موقت طرابلس، نیز در تمام شهرهای آسیب‌دیده سه روز عزای عمومی اعلام کرد و آن‌ها را «مناطق فاجعه‌زده» خواند. سازمان ملل متحد در لیبی هم اعلام کرد طوفان را از نزدیک دنبال می‌کند و کمک‌های فوری امدادی در سطوح محلی و ملی ارائه خواهد کرد.

پس از بروز این فاجعه، بسیاری از مردم لیبی از سرعت آهسته امدادرسانی و همچنین هشدار ندادن مقام‌های محلی درباره خطر نابودی سدها عصبانی و خشمگین‌اند. آن‌ها می‌گویند که تحقیقات سیاسی درباره وقوع این اتفاق ضروری است و باید با مسببان آن برخورد شود؛ زیرا مهندسان قبلا درباره خطر از بین رفتن سدها و نیاز فوری به تقویت آن‌ها هشدار داده بودند.

به عقیده تحلیلگران، اگرچه آفریقای شمالی از تغییرات اقلیمی مصون نیست، فساد و بی‌تدبیری رهبران باعث می‌شود این تغییرات عواقب بسیار گسترده‌تری داشته باشد که شاید می‌شد از آن‌ها پیشگیری کرد. آن‌ها تاکید می‌کنند اگر در زمین‌لرزه همین چند روز گذشته مراکش، همه‌چیز ظرف چند ثانیه اتفاق افتاد، در لیبی، در مورد طوفان از قبل هشدارهای زیادی داده شد اما شهر بندری درنا را تخلیه نکردند و اکنون یک‌چهارم جمعیت شهر زیر آب‌ مانده‌اند.

یک مجله دانشگاهی در سال ۲۰۲۲ در گزارشی هشدار داده بود اگر سیلی مشابه آنچه سال ۱۹۵۹ رخ داد، تکرار شود، «احتمالا باعث فروریختن یکی از دو سد می‌شود و ساکنان دره و شهر درنا را زیر آب می‌برد».

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا