خبر اصلیپرونده های جنایی

جک قصاب؛ قاتل سریالی مرموزی که هرگز دستگیر نشد

جک قصاب کیست؟ چند زن را به قتل رسانده و چرا هرگز دستگیر نشد؟

جک قصاب لقب یکی از مخوف‌ترین قاتلان سریالی جهان است . 130 سال پیش یکی از گیج کننده‌ترین پرونده‌های تاریخ جنایی در انگلیس تشکیل شد. در سال ۱۸۸۸ قتل‌های معروف وایت‌چپل شروع شد که در به بین آنها پنج قتل با امضای یک مجرم ثبت شده بود.
در اواسط قرن ۱۹ جمعیت انگلستان رو به افزایش بود و محله‌های فقیرنشین زیاد شده بودند. در سال ۱۸۸۲، شماری از یهودیهای ساکن در روسیه و اروپای شرقی که به انگلستان به‌ویژه قسمت شرقی لندن و وایت‌چپل مهاجرت کردند. در همین زمان ایرلندی‌های مهاجر نیز در همان محله‌های فقیرنشین ساکن شدند و جمعیت آن مناطق افزایش یافت. مهاجرت کنندگان فقیر بودند و زنان بسیاری برای ادامه زندگی به فحشا روی آوردند. در اکتبر ۱۸۸۸ (چند ماه پس از شروع قتل‌های وایت‌چپل) پلیس لندن جمعیت زنان خیابانی را یک هزار و 200 نفر تخمین زد و فقط در وایت‌چپل ۶۲ خانه فساد وجود داشت. در چنین شرایطی قتل‌های فجیع و سریالی در وایت‌چیل آغاز و حداقل 5 زن قربانی آن شند. این قاتل سریالی اواخر قرن نوزدهم در لندن به خاطر جنایتهای خشونت‌بار و وحشیانه‌اش معروف شد. این قاتل که در منطقه فقیر نشین وایت چپل در لندن مسولیت تعدادی از را به عهده گرفته بود، به دلیل شیوه بریدن بدن قربانیان، به جک قصاب معروف شده بود.

نامه‌ای از جک قصاب

از ۲۷ سپتامبر ۱۸۸۸ بازرسان اسکاتلندیارد و رسانه‌ها نامه‌های متعددی دریافت کردند که نویسندگانشان ادعا می‌کردند عامل قتل‌های وایت‌چیل هستند. در بین نامه‌ها فردی ادعا کرده بود از ۳۱ اوت تا ۹ نوامبر ۱۸۸۸ پنج قتل فجیع را در یکی از محلات فقیر نشین لندن انجام داده است. در یکی از نامه‌ها که اسکاتلندیارد دریافت کرد، در بسته پستی کلیه انسان وجود داشت.
نویسنده خود را جک قصاب نامید، اما این مجرم هرگز دستگیر نشد. البته در مجموعه تحقیقاتی که برای دستگیری او انجام شده بود بیش از ۱۰۰ نفر بازداشت شدند.

جک قصاب؛ قاتل سریالی مرموزی که هرگز دستگیر نشد

فرضیاتی درباره قتل های سریالی جک قصاب

براساس شواهد، مستندات و فرضیات موجود جک قاتل احتمالا دست به قتل زنانی زده است که فاحشه بودند، قربانیان همگی در شرایط بدی زندگی می‌کردند و از طریق فحشا و مشاغل عجیب و غریب امرار معاش داشتند. اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و محققین بر این باورند که این پنج قتل که به «پنج متعارف» نیز معروف است، کار یک فرد بوده است. درباره اینکه آیا 6 مقتول دیگر در همان زمان نیز قربانی این قاتل بوده‌اند یا اینکه یک یا چند عامل دیگر در این قتل ها دست داشته‌اند، اختلاف نظر وجود دارد.همچنین درباره هویت این قاتل احتمال داده می‌شود یک کارمند بوده زیرا قتل‌ها در ساعات تعطیلی ادارات و در شب انجام گرفته است.
طبق ادعای پلیس قاتل دارای سابقه پزشکی بوده است. از آنجایی که این جنایات به یکی از معروفترین پرونده‌های حل نشده در تاریخ جنایی دنیا تبدیل شده است، فرضیات زیاد دیگری در مورد هویت او وجود دارد، اما هیچ یک از آنها به طور قطع ثابت نشده است.
براساس فرضیات ثابت شده‌تر این قاتل در یک دوره ۳ ماهه در سال ۱۸۸۸ حداقل ۵ نفر را به قتل رساند. همچنین برخی نظریه‌پردازان جنایی قتل‌های دیگری را هم به جک قصاب نسبت می‌دهند و بر این باورند جنایتهای او مجموعه ای از 11 قتل است که بین ۳ آوریل ۱۸۸۸ تا ۱۳ فوریه ۱۸۹۱ در لندن رخ داد. این قاتل بیرحم ظرف ۲۲ ماه گلو و بدن بیشتر مقتولان را برید و حداقل در مورد سه تن از قربانیان اندام‌های داخلی بدنشان را برداشته بود که دلیل این کار هم تا به امروز به صورت راز باقی مانده است.
چرا هویت جک قاتل مخفی ماند؟
دستگیر نشدن جک به چندین دلیل بوده که در ابتدا یکی از آنها مهارت خاص او در از بین بردن آثار جرم است، مهمتر از آن باید در نظر داشت که تکنیک‌ها و دانش جنایی که در اواخر قرن نوزدهم به مراتب کمتر از امروز بوده است.

برخی از عواملی که باعث شد جک قاتل هرگز دستگیر و حتی شناسایی نشود عبارتند از:

۱. نبود تکنیکهای پیشرفته جنایی: در آن زمان، تکنیکهای جنایی مانند تشخیص اثر انگشت و تجزیه و تحلیل DNA وجود نداشت. این موانع عمده‌ای برای پلیس در تعقیب و دستگیری جنایتکاران مانند جک قاتل ایجاد میکرد

۲. فقدان ارتباطات سریع: در قرن نوزدهم، ارتباطات سریع مانند تلفن و اینترنت وجود نداشت. این موضوع باعث میشد که اطلاعات به آهستگی منتقل شود و پلیس هم در پیگیری جنایتکاران با مشکلات بیشتری مواجه بود.

۳. شرایط منطقه وایت چپل: وایت چپل که محل وقوع قتل‌ها بود در آن زمان منطقه‌ای فقیر و پر از خلافکار بود، خیابانهای باریک و پیچیده و کم‌نور این منطقه به جک قاتل کمک میکرد تا به راحتی از دید شاهدان احتمالی مخفی بماند و از دست پلیس فرار کند.

۴. شناسایی نشدن قطعی قربانیان: برخی از قربانیان جک قاتل به دلیل شرایط زندگی سخت و فقدان اسناد شناسایی قابل اعتماد، به سختی شناسایی میشدند. این موضوع باعث میشد که پلیس در تعیین ارتباط بین قربانیان و جنایتکار با مشکلات بیشتری مواجه شود.

5.تعداد زیاد مظنونان: به دلیل عدم وجود شواهد قاطع، پلیس با تعداد زیادی از مظنونان روبرو بود.

این دلایل باعث شد که تحقیقات در شاخه‌های مختلف پراکنده شود و ماموران سرگردان شوند و در نهایت تحقیقاتبه جایی نرسید. به همین دلایل، جک قاتل هرگز دستگیر نشد و هویت واقعی او همچنان یک رمز مانده است.

جک قصاب؛ قاتل سریالی مرموزی که هرگز دستگیر نشد
قربانیان قتل های سریالی

اولین قربانی جک قصاب ماری آن نیکلاس (ملقب به پولی) در جمعه ۳۱ اوت ۱۸۸۸ به قتل رسید. جنازه‌اش را مردی به نام چارلز کراس در ساعت ۳:۴۰ بامداد پیدا کرد، گلوی او دو بریدگی عمیق داشت و در آلت تناسلی‌اش هم چند زخم عمیق وجود داشت.
دومین قربانی آنی چپمن (نام دوران دوشیزگی او الیزا آن اسمیت و لقبش آنی سیاهه بود) در شنبه ۸ سپتامبر ۱۸۸۸ کشته شد. جسد او در ساعت ۶ صبح پیدا شد و طریقه بریده شدن گلویش به بریدگی گلوی ماری آن نیکلاس شباهت داشت، دو بریدگی که یک بریدگی عمیق‌ترین از دیگری بود. شکمش کاملا بریده و باز شده بود و رحم او برداشته شده بود.
سومین قربانی الیزابت استراید (ملقب به لیز دراز) بود که در یکشنبه ۳۰ سپتامبر ۱۸۸۸ کشته شد. جنازه‌اش در حالی ساعت یک بامداد پیدا شد که یک بریدگی واضح در گلوی او وجود داشت و علت مرگ او بریدگی شاهرگ اصلی بود.
چهارمین قربانی کاترین اداوز در یکشنبه ۳۰ سپتامبر ۱۸۸۸ ( روز قتل الیزابت استراید) کشته شد، در فاصله چند مایلی از سومین قربانی پیدا شد و گلوی او هم دو بریدگی داشت و شکم او با زخم عمیقی پاره شده بود، کلیه چپ و قسمت‌های اصلی رحم و بخشهایی از آلت تناسلی‌اش برداشته شده بود. قتل او و الیزابت استراید در لندن به عنوان «رویداد دو جانبه» نام گرفت.
پنجمین قربانی شناخته شده مری جین کلی در جمعه ۹ نوامبر ۱۸۸۸ کشته شد. بدن او به‌طور وحشتناکی بریده شده بود و جسد او کمی بعد از ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه صبح پیدا شد. گلوی او تا ستون فقراتش بریده شده بود و داخل شکم او خالی بود؛ قلب و رحم او هم هرگز پیدا نشد.
اکثر یا شاید همه قربانیان جک قصاب از جمله پنج قربانی اصلی و چند قربانی دیگر روسپی بودند.

بیشتر بخوانید: مروری بر پرونده تامی لین سلز قاتل سریالی بیش از ۷۰ زن و کودک

زنی به نام الیزابت اسمیت

کشته شدن زنی خیابانی به نام الیزابت اسمیت را اولین مورد از یازده قتل وایت‌چپل میدانند، اگرچه رسانه‌ها مرگ او را به قتل‌های بعدی منتسب به جک قصاب، نسبت دادند اما این احتمال کم است.
زندگی اسمیت تا پیش از قتلش در سال ۱۸۸۸ رازآلود است و اطلاعات زیادی در مورد او در دست نیست. به طور معمول فایلهای پلیس در طول تحقیقات جمع میشدند ولی در مورد اسمیت اکثر آنها قبل از انتقال به دفتر سوابق عمومی گم شده بودند
شرلوک هولمز در برابر جک قاتل
قتل‌هایی که در محله وایت‌چپل رخ و نامه نگاری‌ها باعث شد معمای جک قاتل به یک افسانه در داستان جنایتکاران بدنام تبدیل شود که حتی تا به امروز هم جذاب است. افسانه‌های که 130 سال پیش، با اولین ضربه زدن‌های جک قصاب شروع شد و تا امروز هم ادامه دارد.
شرلوک هولمز در برابر جک قاتل نام یک بازی حادثه‌ای است که برای ویندوز و ایکس باکس ۳۶۰ ساخته شده ‌است. این پنجمین بازی از سری بازی های ماجرایی شرلوک هولمز است که توسط شرکت فراگوارز ساخته می‌شود. تاکنون پنج بازی از شرلوک هولمز ساخته شده که عبارتند از: شرلوک هولمز در برابر جک قاتل ۲۰۰۹، شرلوک هولمز در برابر آرسن لوپن ۲۰۰۸، شرلوک هولمز: بیدار ۲۰۰۶، شرلوک هولمز: راز گوشواره نقرهای ۲۰۰۴ و راز مومیایی ۲۰۰۲. قسمت‌هایی از این بازی در بخش وایت‌چپل لندن در سال ۱۸۸۸ است که بیشتر قتل‌های جک قاتل در این بخش اتفاق افتاده. داستان این بازی بر اساس واقعیت و افسانه است.

جک قصاب؛ قاتل سریالی مرموزی که هرگز دستگیر نشد
رسانه‌ها

نام “جک قصاب” از نامه‌ای توسط فردی که ادعا می‌کرد قاتل است، نشات گرفته شد. این نامه در مطبوعات نیز منتشر شد. به طور گسترده اعتقاد بر این بود که این نامه یک فریب بوده و ممکن است توسط روزنامه نگاران برای افزایش علاقه به داستان و افزایش تیراژ روزنامه‌هایشان نوشته شده باشد؛ اما وقتی نامه موسوم به ” از جهنم ” با نیمی از کلیه انسان دریافت شد، مردم به به وجود یک قاتل زنجیره‌ای معروف به جک قصاب اعتقاد پیدا کردند.
پوشش گسترده روزنامه ها شهرت بین‌الملی گسترده‌ای برای این قاتل به ارمغان آورد اما راز قتل‌ها هرگز حل نشدند.

4.5/5 - (92 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا