سینما و ادبیاتخبر اصلی

مروری بر پرونده تجاوز گروهی در خمینی شهر ؛ موضوع فیلم علفزار

جزییات پرونده تجواز گروهی در خمینی شهر را که به موضوع فیلم علفزار تبدیل شد، بازخوانی کرده‌ایم.

فیلم علفزار  از معدود فیلم هایی است که به مساله تجاوز گروهی پرداخته و داستان آن برگرفته از یک پرونده تجاوز گروهی در خمینی شهر  است.

جزئیات پرونده تجاوز گروهی در خمینی شهر

به گزارش سایت جنایی،پرونده وحشتناک تجاوز گروهی در خمینی شهر در سال 90 تشکیل شد خبر این تجاوز به یک هفته تاخیر از سوی خبرنگاران محلی منتشر شد، انتشار این خبر با واکنش های بسیاری روبه رو شد و خبرنگار محلی که خبر این تجاوز را منتشر کرده بود از سوی افرادی مورد هجمه واقع شد و حتی آن افراد که اتفاقا متنفذ هم بودند خبر را تکذیب کردند اما بعد از مدتی مقامات رسمی کشور وقوع این تجاوز را تایید کردند.
در این پرونده به 6 زن تجاوز شده بود متجاوزان 9 مرد بودند که به باغی یورش برده و 6 زن را مقابل چشمان همسر و فرزندانشان مورد تجاوز قرار داده بودند. نکته عجیب این پرونده آن بود که 4 تن از متجاوزان برادر بودند.

 

تجاوز در خمینی شهر
متجاوزان پرونده خمینی شهر چطور دستگیر شدند

آنطور که در گزارش پرونده آمده است، متهمان که در ابتدا 14 نفر شناسایی شدند بعد از تجاوز به زنان فرار کرده و به شهرهای مرزی رفته بودند، با توجه به وسعت حادثه یک اکیپ از کاراگاهان اصفهان و شهرهای اطراف ماموریت بازداشت آنها را برعهده گرفتند و در یک هماهنگی لحظه ای با ماموران مرزبانی قبل از اینکه متهمان از مرز خارج شوند آنها را بازداشت کردند، در نهایت از این متهمان 9 نفر متجاوز به عنف شناسایی شدند.

در خانه باغ خمینی شهر چه گذشت

بعد از افشای آنچه در خمینی شهر اتفاق افتاد دادستان وقت مصاحبه ای کرد و جزئیاتی را بیان کرد
رضایی گفته بود: عصر روز سوم خرداد و مصادف با روز زن” دو زوج و دو برادر به همراه خواهرهایشان به همراه جمعی از دوستان که جمعا 14 نفر” بوده‌اند یعنی شامل 6 خانم و 8 آقا که میانگین سنی آنها 23 تا 29 سال بوده به قصد برگزاری برنامه‌ای تفریحی و با گرفتن باغ یکی از دوستانشان عازم خمینی شهر می‌شوند و پس از ورود به باغ و برداشتن پوشش‌های اسلامی و با پوششی بسیار نادرست در فضایی که نامحرم در آن بوده است به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

پس از گذشت مدت زمانی و با بالا رفتن صدای این افراد ، توجه دو جوان حاضر در باغ مجاور محل جلب شده و از این زمان و به‌دلیل شرایط حاکم بر خانمها و خصوصا وضعیت پوشش آنها موجب تمرکز بیشتر این دو تن شده و به دنبال آن با تماس با سایر افراد، 12 نفر دیگر نیز به جمع متخلفان اضافه شده و نگاه گناه آلود به جمعی که البته رعایت شرع و قانون و مصالح شخصی خود را نکرده بودند ادامه می‌یابد.
دادستان خمینی شهر می‌گوید: این جمع پس از حدود 10 ساعت نگاه کردن و در حالتی که قطعا با هدایت شیطان بوده به فکر اقدامی جنایتکارانه افتاده و درست ساعت 12 با پوشاندن صورتهای خودشان و با دردست داشتن سلاح سرد و با ایجاد رعب و وحشت وارد باغ شده و اقدام به ضرب و شتم حاضرین می‌کنند و متاسفانه آقایان حاضر هم هیچگونه مقاومتی صورت نمی‌دهند و این افراد نیز با سواستفاده از وضعیت موجود و ترساندن حاضرین، مردها را در اتاقی حبس کرده و سپس به سرعت خانمها را بوسیله خودرو از محل خارج کرده و به نقطه ای در همان نزدیکی منتقل و در شرایطی بسیار ناراحت کننده دست به آزار و اذیت بانوان می‌زنند و پس از قرار گرفتن در شرایطی خطرناک نیز آنها را در محل رها کرده و از صحنه می گریزند.
البته بعدها و بعد از بررسی پرونده در دادگاه کیفری استان اصفهان مشخص شد که همه 14 تن متجاوز نبودند 4 نفر از آنها در تجاوز دست داشتند.

آیا درپرونده خمینی شهر نفوذی اتفاق افتاده بود

انطور که در فیلم علفزار آمده است، آنچه در پرونده خمینی شهر رخ داده همراه با نفوذ عده ای برای وارونه جلوه دادن حقیقت بوده است. فیلم علفزار بازپرسی را نشان می دهد که مسئول رسیدگی به پرونده تجاوز گروهی به چند زن است، یکی از آن زنان که عروس فردی با نفوذ و صاحب مقام در شهر است از بازپرس می خواهد تا حق او را بگیرد و عاملان تجاوز به او مقابل چشم پسرش را مجازات کند، در فیلم دادستان سعی می کند جلوی این کار را بگیرد، قربانیان می گویند گذشت می کنند و رضایت می دهند، اما یک زن می گوید این کار را نمی کند و می خواهد حقیقت روشن شود، بازپرس که از سوی دادستان تحت فشار است گرفتاری های شخصی اش را کنار می گذارد و از وعده هایی که به او داده بودند می گذرد تا اجازه ندهد ظلمی که به زن شده بدون پاسخ بماند.
با توجه به اشاره ای که در تیتراژ فیلم به واقعی بودن داستان شده است می توان نتیجه گرفت که قصد نفوذ در پرونده خمینی شهر وجود داشته است اما این تنها دلیل نیست اظهارنظرهایی که مقامات شهر و کشور در آن زمان کرده اند نیز نشان می دهد فشاری برای تغییر موضوع پرونده وجود داشته است.

احمدرضا رادان، جانشین وقت فرمانده نیروی انتظامی در آن زمان گفته بود : این که برخی می‌خواهند اقدامات آن خانواده در داخل باغ را بهانه ای برای ارتکاب جرم آن گروه متجاوز قرار داده و آن را توجیه کنند، قابل قبول نیست.
دادستان خمینی‌شهر هم (با اشاره به گفته برخی مقامات خمینی شهر در خصوص بدپوششی قربانیان ) گفته‌ بود: اینها توجیه تجاوز نیست و مردم پشت دیوار خانه‌هایشان باید امنیت داشته باشند.

عاقبت پرونده خمینی شهر چه شد

بر اساس رأی شعبه ۱۸ دادگاه کیفری استان اصفهان در جلسه دوم دادگاه در تاریخ ۱۸ شهریور، چهار نفر از متهمان حادثه خمینی شهر به اعدام محکوم شدند که حکم اعدام این چهار تن در بیستم مهر ماه همان سال در ملاء عام اجراء شد متهم دیگری به ۲۸ سال حبس تعزیری و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شد.
براساس رأی این دادگاه هر یک از متهمان شامل ۱۰سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری به دلیل مشارکت در سرقت مقرون به آزار، ۱۵ سال حبس تعزیری به دلیل مشارکت در آدم‌ربایی، سه سال حبس تعزیری به دلیل حبس غیرقانونی مردان و ۸۰ ضربه شلاق به دلیل شرب خمر محکوم شدند.
یک متهم این حادثه تبرئه و پرونده یک متهم دیگر هم مفتوح بود و بعدها مورد رسیدگی قرار گرفت و بسته شد.

 

3.7/5 - (31 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا