گوناگون

راه‌هایی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌ اجتماعی

بهترین راه‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب اجتماعی در نوجوانان را اینجا بخوانید

هرچند اعتیاد در ایران به دلیل همسایگی با افغانستان وجود دارد ، اما راه‌هایی برای پشگیری از اعتیاد و آسیب اجتماعی وجود دارد.

به گزارش سایت جنایی ، مافیای مواد مخدر از طریق ایران و سپس ترکیه مواد مخدر را به اروپا قاچاق می کنند، همین امر باعث شده تا متاسفانه نوجوانان و جوانان زیادی در معرض مصرف مواد مخدر و اعتیاد قرار بگیرند.

درمان اعتیاد کار بسیار دشواری است هرچند ممکن است اما امکان بازدهی آن بسیار پایین است بنابراین پزشکان و متخصصان بسیار تاکید دارند که بهترین راه این است که از اعتیاد پیشگیری کنید. به همین دلیل خواندن این مطلب به خانواده هایی که فرزند نوجوان دارند توصیه می شود.

تمام تحقیقات درازمدتی که تاکنون در دنیا انجام شده نشان می دهد کودکانی که در دوران کودکی از سلامت روحی و جسمی برخوردارند و زندگی رضایت‌بخشی دارند کمتر در خطر اعتیاد هستند و برعکس کودکانی که از این شرایط برخوردار نیستند علائم واضحی نشان می‌دهند که احتمال گرایش آنها به اعتیاد را در آینده به خوبی نشان می‌دهد.

کودکی که در زندگی‌اش تعادل وجود دارد و از نظر جسمی و روانی زندگی رضایتبخشی دارد شخصیت مستحکمی می‌یابد و مشکلات را بهتر تحمل می‌کند و دارای اعتماد به نفس قوی است، این کودکان نیازی برای روی‌آوردن به مواد مخدر در خود نمی‌یابند.

راه های پیشگیری از اعتیاد و آسیب اجتماعی

راه های پیشگیری از اعتیاد و آسیب اجتماهی  از دوران کودکی

1 – کودکان نیاز به امنیت روانی دارند.
2 – کودکان به تشویق و تأیید نیاز دارند.
3 – کودکان نیاز به بازی آزاد دارند و عادت‌های خوشایند.
4 – کودکان به الگوهای واقعی نیاز دارند.
5 – کودکان نیاز به تحرک و تغذیه صحیح دارند.
6 – کودکان نیاز به دوست و همراه دارند و محیطی که نیازهای آنها را بفهمد.
7 – کودکان نیاز به تخیلات و هدف دارند.
با رعایت این هفت نکته می‌توانیم راهی را انتخاب کنیم که فرزندمان را از اعتیاد محافظت کنیم.

به فرزندانتان درباره اعتیاد آگاهی بدهید

تقریبا صددرصد کسانی که معتاد می شوند در ابتدا تصور می کنند می توانند مصرف مواد را کنترل کنند و معتاد نشوند و به اصطلاح تفریحی مصرف مواد را شروع می کنند. بنابراین نکته اساسی این است که به فرزندانتان آگاهی کامل درباره روند اعتیاد بدهید.

فرزندان در کودکی و نوجوانی باید بدانند که ممکن است سیگار و الکل (مخصوصا در نوجوانان) فقط برای آرامش یا کنجکاوی مصرف شود.سپس کم کم بطور منظم مصرف می‌شود و آن گاه به جایی می‌رسد که فرد در انجام مسئولیت‌های روزمره خود نیز دچار اختلال می‌شود و ارتباطش با اطرافیان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آگاهی و باور به سرعت روند پیشرفت اعتیاد، می‌تواند عاملی بازدارنده باشد تا از ابتدا وارد این راه بد سرانجام نشویم.

همچنین والدین باید نسبت به اینکه فرزندشان در چه شرایط روحی قرار دارد آگاهی داشته باشند و بدانند اگر به وضعیت روانی کودک خود توجه نکنند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. به عنوان والدین، باید ریشه مشکلات فرزندتان را بشناسید و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند رفع کنید. بهیچوجه خودتان سیگار، الکل یا مواد مصرف نکنید تا فرزندتان از شما الگو نگیرد.

با ارتباطی صمیمی، حمایت و آگاهی رسانی به او، بسیاری از مشکلات از جمله گرایش به اعتیاد بسیار کاهش می‌یابد. همچنین اگر خودتان دچار چنین مشکلاتی هستید با آگاهی و پذیرش این مشکلات، می‌توانید برخوردی منطقی و مناسب‌تر در پیش بگیرید. آموزش ببینید و مشاوره بگیرید تا دچار نشوید.

عزت نفس را بالا ببرید

عزت نفس پایین می‌تواند ریشه‌های عمیقی بر اساس تجربیات دردناک دوران کودکی داشته باشد یا در بزرگسالی به وسیله بیماری، اتفاقات بد در زندگی مانند از دست داد شغل، طلاق، کمبود روابط عاطفی یا روابط عاطفی نامطلوب و عدم توانایی خویشتن‌داری اتفاق بیفتد. بی شک عزت نفس پایین انسان‌ها را در منجلاب عجیبی گرفتار می‌کند که یکی از آن‌ها دام اعتیاد است.

برای افزایش عزت نفس و اعتماد بنفس خود، باید با خودتان مهربان باشید، کار‌ها و فعالیت‌هایی که باعث رضایت خاطر شما می‌شوند را (مثل فعالیت‌های هنری و ورزشی) انجام دهید و از افرادی که در شما احساس بد به وجود می‌اورند دوری کنید.

اصرار و فشار همتایان، (بخصوص در نوجوانی) علت اصلی مصرف مواد در سوء مصرف مواد است. میل شخص برای ماندن در گروه همتا، چیزی است که فرد را به استفاده از مواد مخدر تشویق می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر افرادی که مواد مخدر را در سن پایین استفاده می‌کنند، توسط دوستانشان ترغیب و تشویق شده اند. با آموزش نه گفتن به فرزندان‌تان یا تثپیت این مهارت در خودتان، از خطر اعتیاد دور خواهید ماند و توان ترک چنین گروه‌ها و اجتماعاتی را خواهید داشت.

2100837400پیشگیری از اعتیاد بهتر از درمان است

هدف گذاری در زندگی را به نوجوانان یاد بدهید

عدم اشتغال و بیکاری، بی هدف زندگی کردن و سبک زندگی ناسالم، از مهم‌ترین عوامل گرایش به اعتیاد هستند. ایجاد یک سبک زندگی سالم و شیوه درست زندگی، هدف‌دار زندگی کردن و فعالیت‌های سالم و رضایتبخش، در پیشگیری از اعتیاد نقش موثری دارد. هدف گذاری را در زندی به فرزندانتان یاد بدهید.

کمک از مشاور را جدی بگیرید

اگر می بینید فرزند شما دچار مشکلات روحی است و شما شرایطی برای کمک به او ندارید بهترین راه کمک گرفتن از مشاور است. حتی اگر مشکل روحی را در فرزندتان تشخیص نمی دهید با توجه به اینکه دوران نوجوانی دوران پر التهابی است و سرکشی هورمونها هم می توان باعث عدم کنترل هیجان بچه ها شود بنابراین بهتر است یک مشاور نوجوان خوب را در کنار فرزندتان داشته باشید تا او را به خوبی هدایت کند.

 

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا