سبک زندگی

روغن سیاه دانه برای چی خوب است

روغن سیاه دانه برای چی خوب است و چطور استفاده کنیم.

سیاه دانه نوعی بذر است که به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد در طب سنتی طرفداران زیادی هم دارد.
به گزارش سایت جنایی ، بذر سیاه دانه از نوعی گیاه تهیه می شود که درجنوب آسیا بسیار زیاد است. در طب قدیم از سیاه دانه به عنوان مسکن . ضد التهاب استفاده می شد.

خواص سیاه دانه

خاصیت ضد باکتریایی …
تاثیر بر کاهش وزن …
تاثیر بر زیبایی …
موثر بر درمان زخم …
تخریب سلول‌های سرطانی …
حفاظت از کبد و کلیه …
کاهش علائم مشکلات گوارشی …
کاهش فشار خون

روغن سیاه دانه چه خواصی دارد

روغن سیاه دانه برای بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، آکنه، ویتیلیگو و … نیز استفاده می‌شود. همچنین دارای اثر بازسازی و ترمیم‌کننده موها است. به موهای خشک و بی روح درخشندگی و شادابی می‌بخشد.

روغن سیاه دانه که برای پوست‌های خشک و ترک خورده بخصوص در فصل زمستان که پوست رو به خشکی بیشتر می‌رود، بهترین گزینه برای تأمین رطوبت و نرمی آن است. این روغن پوست را نرم و ترک‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی است و به درمان و تسکین خشکی‌های شدید و جراحات کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

روغن سیاه دانه با کاهش سطح قند و کلسترول خون به کنترل دیابت کمک می‌کند. این روغن مشکلات گوارشی را برطرف کرده و سیستم گوارش را تقویت می‌کند. از آن برای کنترل سوء‌هاضمه، کاهش گاز معده، از بین بردن بی‌اشتهایی و اسهال استفاده می‌شود. ماده فعال تیموکینون موجود در ترکیبات این روغن، ترشح اسید را مهار کرده و غشاهای مخاطی که دستگاه گوارش را پوشانده و وظیفه محافظت را دارد، تقویت می‌کند.

21 7
روغن سیاه دانه برای چروک های پوستی

روغن سیاه دانه به دلیل خاصیت ضد‌التهابی، آنتی اکسیدانی و ویتامین‌ها به خصوص ویتامین E که دارا است، به طور گسترده‌ای برای اختلالات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خواص می‌توانند لکه‌های تیره اطراف چشم را به مرور زمان از بین ببرد.
۱/۲ قاشق چای خوری عسل
۲-۳ قطره روغن سیاه دانه
روغن سیاهدانه را با عسل مخلوط کنید، سپس این مخلوط را زیر چشم‌هایتان قرار دهید. بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آن را بشویید. این دستورالعمل را می‌توانید یک بار در روز تکرار کنید.

روغن سیاه دانه و لاغری

طبق مطالعات و گفته‌های دانشمندان بر روغن سیاه دانه، گفته می‌شود ممکن است به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش سایز شکم و دور کمر افراد کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعات در این زمینه هیچ عارضه جانبی جدی و شدیدی را از مصرف این مکمل گزارش نکردند و کاملاً مصرف این روغن ایمن تلقی می‌شود.

همچنین در تحقیقات به عمل آمده بر روی موش‌هایی که از رژیم غذایی که در آن روغن سیاه دانه وجود داشت نشان می‌دهد که مصرف این روغن ممکن است به کاهش وزن بدن و افزایش مقاومت به انسولین کمک کند.

مضرات روغن سیاه دانه

زمانی که روغن سیاه دانه در مقادیر کم برای پخت و پز استفاده می‌شود، معمولاً برای اکثر افراد بی‌خطر است.
با این حال، تحقیقات محدودی در مورد ایمنی طولانی مدت مصرف دوزهای بیشتر از این روغن برای اهداف درمانی وجود دارد.
این نگرانی وجود دارد که مصرف بیش از حد روغن سیاه دانه می‌تواند به کلیه‌های شما آسیب جدی برساند. در یک مورد گزارش شده، زنی مبتلا به دیابت نوع ۲ به دلیل نارسایی حاد کلیه پس از مصرف روزانه ۲ تا ۲٫۵ گرم کپسول سیاه دانه به مدت ۶ روز در بیمارستان بستری شد.
با این حال، مطالعات دیگر اثرات منفی بر سلامت کلیه معمولاً نشان نداده‌اند. در واقع، برخی از مطالعات حتی نشان داده‌اند که روغن سیاه دانه دارای اثر محافظتی بر عملکرد کلیه و حتی کبد است.
اگر در حال حاضر مشکل کلیوی دارید، قبل از مصرف روغن سیاه دانه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
در نهایت، به دلیل تحقیقات محدود، زنان باردار یا شیرده باید از استفاده از روغن سیاه دانه به جز در مقادیر کم به عنوان طعم‌دهنده برای غذا اجتناب کنند.

نکته: آنچه در بخش سلامت سایت جنایی منتشر می شود، جنبه اطلاع رسانی دارد. پیش از هر گونه اقدام درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

 

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا