پرونده های جناییخبر اصلی

جزییات زندگی هارولد شیپمن، پرکارترین قاتل سریالی/ دکتر مرگ 218 نفر را به قتل رساند

پرکارترین قاتل زنجیره‌ای عصر حاضر هارولد شیپمن است که ۲۱۸ قتل اثبات‌شده در کارنامه‌اش دارد و با در نظر گرفتن قتل‌های مشکوک تعداد قربانیان او به عدد ۲۵۰ نیز می‌رسد.
در بین متخصصان امور جنایی قاتل زنجیره‌ای به کسی گفته می شود که سه نفر یا بیشتر را در موقعیت‌های گوناگون و در یک بازه زمانی مشخص، به دلایل روانی و مهمتر از همه به عمد به قتل رسانده باشد.
به طور معمول در بین دفعاتی که یک قاتل سریالی مرتکب قتل می‌شود فاصله زمانی وجود دارد که ممکن است طیف وسیعی از چند ساعت تا چندین سال را دربرگیرد. مورد دیگری که در مورد بسیاری از قاتلان رنجیره‌ای وجود دارد این است که تعداد دقیق قربانیانشان قابل تشخیص نیست و حتی در صورتی که فرد به چند فقره قتل متهم شود، این احتمال وجود دارد که افراد بیشتری را کشته باشد.
با توجه به مجموع عوامل در کل جهان دسته‌بندی دقیقی از این قاتلان در دست نیست چون ماهیت پیچیده قاتلان زنجیره‌ای، جنایات آنها، اختلاف ناشی از موقعیت جغرافیایی یا زمان وقوع جرم و تحقیقات مربوط به این افراد در دسته‌بندی و رتبه‌بندی آنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
برای مشخص کردن همین موضوع، دسته‌‌بندی‌های متعددی وجود دارد که در بسیاری از آنها به منظور دقت بیشتر توصیفی در طبیعت و برخی از ویژگی‌های قاتلان زنجیره‌ای ارائه شده است‌.
در این بین تعداد قربانیان یک قاتل سریالی یکی از راحت‌ترین انواع دسته‌بندی است که البته همانطور که گفته شده به خاطر ابهام در تعداد دقیق قربانیانشان، این دسته‌‌بندی هم خالی از اشکال نیست. حتی در بین قاتلان سریالی، جانیانی به چشم می‌خورند که با وجود گذشت سال‌های زیادی از آخرین جنایت هنوز هویتشان نا‌شناس باقیمانده است که این هم یکی از اشکالات در دسته‌بندی قاتلان سریالی است. با این حال قتل‌ها در آمار به حساب آمده‌اند زیرا مشخصات و نحوه قتل مربوط به یک قاتل خاص بوده است؛ حتی با اینکه کسی دستگیر نشده ‌است.

هارولد شیپمن؛ معروف به دکتر مرگ

با در نظر گرفتن همه موارد بالا “هارولد فردریک شیپمن” با در نظر گرفتن تعداد، رکورددار آدمکشی است. این قاتل زنجیره‌ای در ۱۴ ژانویه۱۹۴۶ در ناتینگهام انگلستان متولد شد و در ۱۳ ژانویه ۲۰۰۴ یک روز قبل از تولد 58 سالگیش در سلول زندانی که در آن دوران محکومیتش را می‌گذراند خودش را حلق آویز کرد.
او که پس از دستگیری به دکتر قاتل یا دکتر مرگ معروف شد، در بین دوستانش به شیپمن معروف بود و در سالهای ۱۹۷۵–۱۹۹۸ قربانیانش را که هموطنانش بودند به قتل رساند، تا این که در اثر طمع و دستکاری وصیت‌نامه آخرین قربانی خود در ۷ سپتامبر ۱۹۹۸ دستگیر شد.
شیپمن یک پزشک عمومی و تنها یکی از قاتل زنجیره‌ای انگلیسی است که به شهرت جهانی رسیده است،‌ اما به عنوان یکی از پرکارترین قاتلان زنجیره‌ای در تاریخ نوین جنایی جهان شناخته می‌شود که تا حدود ۲۵۰ قربانی هم برای او ثبت شده است. این مجرم در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۰ به اتهام قتل ۱۵ بیمار تحت مراقبت خود مجرم شناخته شد و به حبس ابد محکوم شد. در ادامه تعداد قتل‌های اثبات شده او به 218 نفر رسید و برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد او 250 نفر را کشته است.

21880screenshot 20210211 155808 adblock browser1613046518
در پروند او ثبت شده است که والدین ورا و هارولد شیپمن هارولد نام داشتند و خودش هم در زمان دستگیری متاهل بود و همسرش «پرایمرز آکستابی» نام داشت که صاحب چهار فرزند بودند.دکتر هارولد شیپمن پسر او فرزند وسط والدینش بود که 3 فرزند داشتند. پدرش راننده کامیون و مادرش خانه‌‌دار بود. او مانند بسیاری از همسالانش در کودکی یک بازیکن مشتاق راگبی بود و در سال 1957 دبیرستان را به پایان رساند. در بررسی زندگی این مجرم به نظر می‌رسد مرگ طولانی مادرش که بر اثر سرطان ریه در ژوئن 1963 اتفاق افتاد تاثیر عمیقی بر روان هارولد جوان گذاشت و شاید به همین دلیل در سپتامبر 1965 در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز ثبت نام کرد. سفرهای روزانه او به لیدز باعث آشنایی با همسر آینده‌اش را در یک اتوبوس دو طبقه شد.
تا اینجای کار چیز عجیبی در سوابق این قاتل رکورد‌دار دیده نمی‌شود و پس از پایان تحصیل پزشکی، اولین شغل پزشکی خود را در یک بیمارستان عمومی شروع کرد و به مدت 3.5 سال مشغول به کار بود. پس از‌ آن در مارچ ۱۹۷۴ در یک پژوهش تیمی شرکت کرد و آن زمان بود که اولین نشانه‌های رفتار مجرمانه در او مشاهده شد چون بیهوش شدن‌های عجیب و رفتارهای غیر معمول در مکان‌های عمومی از او دیده شد‌، اما در آن زمان تصور می‌شد این اتفاقات ناشی از بیماری صرع است.
این روند ادامه داشت تا اینکه حدود یکسال بعد در جولای 1975 متوجه شدند که او مقدار زیادی داروی پتیدین را از داروخانه برای بیمارانش دریافت کرده به همین دلیل بیماران مورد سوال قرار گرفتند اما هیچ یک از آنها نپذیرفتند که آن مقدار ماده مخدر قوی دریافت کرده‌اند.
به این ترتیب شیپمن با سوالات پی در پی همکارانش روبر شد و اعتراف کرد در دوران تحصیل در دانشکده به طور تصادفی مخدر‌ی را امتحان کرده که باعث شده به مواد افیونی اعتیاد پیدا کند و اینگونه بود که مجبور به توضیح در مود اولین “سیاهی” زندگی خود شد.
در پی این اتفاق به او توصیه شد که اگر می‌خواهد شغلش را حفظ کند، به موسسه‌ای که به ترک اعتیاد کمک می‌کرد، برود و این اولین اتهامش بود که در نوامبر 1975 در پرونده‌اش به عنوان “جعل نسخه” ثبت شد. پس از آن دکتر هارولد شیپمن ناپدید شد و فعالیت بعدی که برای او ثبت شده در فوریه 1976 است که به عنوان پزشک معدن ملی زغال سنگ در دانکاستر پزشک معدن بود تا اینکه در سال 1977 در یک مرکز پزشکی، به عنوان یکی از اعضای گروه فعالیت خود را آغاز کرد.
بخشی از تحقیقاتی که در مورد او انجام شده این باور را ایجاد کرده که اولین قربانیانش را در آن زمان به کام مرگ فرستاده تا در طول 23 سال بعد رکورد جانی‌‌ترین قاتل را برای خود ثبت کند. او بیماران خود را با تزریق دارو به قتل می‌رساند تا این‌که بالاخره شناسایی و دستگیر شد و در زندان به زندگی‌اش پایان داد.

 

4.8/5 - (20 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا