سینما و ادبیات

سریال بازپرس؛ نگاهی به بازی محسن قصابیان در نقش بازپرس صدرا حسینی

سریال بازپرس با بازی محسن قصابیان چقدر در معرفی شغل بازپرس موفق بوده است؟

محسن قصابیان بازیگری میانسال اما نوظهور در سینما و تلویزیون ایران است و حالا با سریال بازپرس در تلویزیون حضور دارد.. او اولین بار در فیلم منصور به عموم شناسانده شد. محسن قصابیان سالهاست بازیگری می کند اما حضورش در عرصه تلویزیون بسیار تازه است.

به گزارش سایت جنایی ، محسن قصابیان محسن قصابیان متولد اول مرداد ۱۳۴۸ در قوچان خراسان ، بازیگر و کارگردان است.
فارغ التحصیل لیسانس رشته نمایش با گرایش بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است که تجربه نویسندگی و مجری گری هم دارد. او در ۸ سالگی به مشهد مهاجرت کرده و پس از قبولی در دانشگاه نیز به تهران آمده است. محسن قصابیان بازیگری را سال ۶۹ با تئاتر آغاز کرد و برای سالهای زیادی نیز فقط تئاتر کار می کرد.

2jpg

فیلم شناسی محسن قصابیان

● فیلم تونل – ۱۳۷۱

● سریال آخرین بازمانده – ۱۳۷۵

● سریال ثقه الاسلام – ۱۳۷۸

● فیلم رنگ زیتون کال – ۱۳۷۶

● سریال ماه ریز – ۱۳۷۸

● سریال تفنگ سر پر – ۱۳۸۱

● فیلم تلویزیونی هامین – ۱۳۹۲

● فیلم سینمایی افسون گل سرخ – ۱۳۹۲

● سریال بچه‌ های گروهان بلال – ۱۳۹۷

● فیلم سینمایی منصور – ۱۳۹۸

● سریال موج اول – ۱۴۰۰

● نویسندگی و کارگردانی تله فیلم گنج – ۱۳۸۱

● کارگردانی تله فیلم جای تو خالی – ۱۳۸۳

● نویسندگی و کارگردانی تله فیلم ذهن زیبا – ۱۳۸۳

● کارگردانی سریال خانه شمعدانی – ۱۳۸۶

● تهیه‌ کنندگی و کارگردانی بوکی – ۱۳۸۷

● تهیه‌ کنندگی سریال بچه‌ های دهکده – ۱۳۸۷

● کارگردانی فیلم سینمایی نیوکاسل – ۱۳۹۵

نقش بازپرس صدرا حسینی در سریال بازپرس

محسن قصابیان این روزها با سریال بازپرس در شبکه اول سینما حضور دارد. بازپرس سریالی است که بنابر نوشته تیتراژ بر اساس پرونده های واقعی ساخته شده است. پرونده برنج های آلوده، کلاهبرداری از صندوق بازنشستگان و… حالا محسن قصابیان قهرمان این سریال در نقش بازپرس سعی می کند این پرونده ها را به نتیجه برساند. اما آیا او توانسته ویژگی های یک بازپرس را به خوبی نشان دهد و این شغل را به مردم معرفی کند؟
کسانی که به دادسرا و دادگاه سر و کار دارند به خوبی می دانند بازپرس ها هیچ وقت برخورد مهربانی با مخاطب ندارند. دلیل جدیت بازپرس ها البته شغل آنهاست. چرا که صمیمت آنها با مراجع می تواند بر کارشان تاثیر مستقیم داشته باشد. اما به نظر می رسد این ویژگی مهم که نکته کلیدی در شغل بازپرسی است در سریال بازپرس نادیده گرفته شده و تلاش شده بازپرس را فردی مهربان و صبور نشان دهند در حالیکه جدیت و قاطعیت در برخورد در واقع ابزارکار بازپرس است که ممکن است در ویژگیهای رفتاری او هم باشد.

شخصیت اغراق شده صدرا حسینی است محسن قصابیان نتوانسته یک تعادل میان رفتار شوخ طبعانه ، مهربانانه و جدی ایجاد کند. ما در جاهایی رفتاری نرم و همراه با شوخی می بینیم که بسیار دور از شخصیت یک بازپرس است و دلیلی برای این کار وجود ندارد. چه خوب بود شخصیت بازپرس بر اساس واقعیت های بازپرس ساخته می شد. شغل بازپرسی بسیار سخت است افرادی که به این شغل روی می آوردند زندگی شخصی شان تحت تاثیر مشکلات ناشی از آن قرار می گیرد. فشارهای روانی شدیدی را تحمل می کنند و خانواده آنها در معرض انواع آسیب قرار دارد. اما در شخصیت صدرا حسینی سعی شده همه چیز خیلی خوب نشان داده شود. باید پذیرفت که بازپرس هم مانند هر انسان دیگری تحت تاثیر مشکلات خانوادگی اش قرار می گیرد و در صورت داشتن فرزند مریض ممکن است این مشکل روی شغلش تاثیر بگذارد اما در سریال بازپرس تلاش شده از صدرا حسینی یک فرد رویایی و مقدس ساخته شود که همین هم باورپذیری را برای مخاطب بسیار کم می کند.
نکته بعدی مساله امنیتی است که در ساخت این سریال در نظر گرفته نشده است. صدرا حسینی از دریافت محافظ و سلاح خوداری می کند آیا این واقعا نشان از شجاعت است؟ مخاطب چنین برداشتی خواهد داشت؟ چطور ممکن است بازپرسی که قرار است مهمترین پرونده های این روزها را رسیدگی کنند نخواهد از جانش محافظت کند؟

به نظر می رسد محسن قصابیان در بازی در نقش بازپرس دچار چندگانگی‌هاییشده و به همین دلیل نتوانسته نقش بازپرس را باور پذیر نشان دهد. این چندگانگی ناشی از تلاش برای تلطیف کردن شخصیت و نشان دادن چهره مهربان از او است. در حالیکه سیستم قضایی در هر کشوری قاطعیت را نماد خود می داند و نه مهربانی را. پشت پرده اغراق شده زندگی صدرا حسینی، دلسوزی اغراق شده و بی توجهی به خانواده اش و نظرات همسرش در حالیکه سعی شده فضای شاد خانواده یک بازپرس را به نمایش بگذارد این شخصیت را باورپذیر و جذاب نمی کند. اما ویژگی هایی چون درشتی اندام، صدای رسا و جدی و چهره درهم کشیده محسن قصابیان را برای نشان دادن شخصیت یک بازپرس مناسب کرده است.

در نهایت به نظر می رسد نشان دادن چهره واقعی یک بازپرس اتفاقا بیشتر به مقبولیت دستگاه قضایی کمک می کرد و اقتدار او را به رخ می کشید تا چهره اغراق شده و کاملا سفید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا