اخبار روز

شبکه بزرگ سرقت گوشی موبایل در تهران متلاشی شد

عکس اینستاگرامی 2 سارق ناشی باعث شد شبکه بزرگ سرقت موبایل لو برود.

پلیس پایتخت باندی از سارقان را متلاشی کرد که  سردسته آنها مدعی است چون خودش مالباخته ‌است اقدامات مجرمانه انجام داده است.

به گزارش سایت جنایی، اوایل زمستان سال گذشته چند پرونده سرقت از عابران در نقاط مختلف تهران مطرح شد و ماموران پلیس پرونده را برای کسب تکلیف از مرجع قضایی به دادسرای ویژه سرقت فرستادند. به این ترتیب محمد ولدی بیراموند بازپرس شعبه 7 دادسرای سرقت تهران در جریان ماجرا قرار گرفت و با بررسی دقیق‌تر مشخص شد مالباختگان عابر پیاده‌ای بودند که به نظر می‌رسید سارقان با خودر‌و‌های مختلفی آنها را تعقیب کرده‌ و در فرصت مناسبی که  در کوچه یا معابر خلوت بدست‌ آورده‌اند شیشه را پایین کشیده‌اند و با سرقت کیف یا موبایل مالباختگان محل را ترک کرده‌اند.

در عین حال شکایات دیگری در مراجع انتظامی و قضایی پایتخت مطرح شد که در چند پارک افرادی که احتمالا تابعیت افغانستانی دارند به مالباختگان حمله و با تهدید چاقو و قمه اموال آنها از جمله موبایل، کیف پول و کیف دستی آنها را سرقت کرده‌اند. تحقیقات در مورد این دو پرونده به طور جداگانه ادامه داشت تا اینکه یکی از مالباختگان با مراجعه به پلیس اعلام کرد در اینستا گرام عکسی دیده است که یکی از سارقان در آن حضور دارد و گوشی سرقت شده او نیز در دست سارق است.

با شروع تحقیقات در مورد ادعای شاکی و بررسی عکسی که در اینستاگرام منتشر شده بود ماموران دیدند که مرد جوانی علاوه بر گوشی ادعایی شاکی چند گوشی دیگر نیز در دست دارد. بنابراین احتمال مسروقه بودن دیگر گوشی‌های تلفن همراه  نیز تقویت شد و ماموران با هماهنگی قضایی دستگیری هر دو نفر حاضر در تصویر را در دستور کار خود قرار دادند.

هر دو نفر در مدت کوتاهی دستگیر شدند و به عضویت در باند سرقت‌ اعتراف کردند. آنها گفتند: ما از اتباع کشور افغانستان هستیم. مدتی قبل یکی از دوستان ما به نام نصیر که او هم از اتباع افغانستان است پیشنهاد داد با او و چند نفر دیگر سرقت کنیم و ما هم قبول کردیم. همه‌ گوشی‌هایی هم که در عکس دستمان بود دزدی است.

با به دست آمدن این نتایج و جمع بندی اعترافات دو متهم دستگیر شده ماموران به این نتیجه رسیدند که سرقت‌ها از سوی یک باند که اعضای آن همه از اتباع کشور افغانستان هستند انجام شده و سر دسته باند هم همان نصیر است که این دو متهم او را معرفی کرده‌اند. بنابراین دستگیری نصیر به عنوان گام بعدی در دستور کار ماموران قرار گرفت و  پس از مدت کوتاهی او هم بازداشت شد.

نصیر وقتی با اعتراف دو نفر از همدستانش روبه‌رو شد اتهامات خود از جمله تشکیل باند سرقت را پذیرفت و گفت: 5 سال قبل به طور قاچاق به ایران آمدم و در کار ساختمانی بودم. مدتی قبل گوشی موبایلم را در خیابان از دستم زدند، شکایت هم کردم اما سارق پیدا نشد. چند وقت پیش بود که یکی از دوستانم گفت اینجوری به گوشی‌ات نمی‌رسی، تو هم سرقت کن. من هم اول با همین هدف تصمیم به سرقت گرفتم و فقط می‌خواستم یک گوشی بدزدم اما اولین بار که برای سرقت رفتم چون تنها بودم موفق نشدم و بعد از اینکه گوشی را دزدیدم در حال فرار گوشی از دستم افتاد. بعد از آن بود که از یکی دو نفر از دوستانم کمک گرفتم و موفق به سرقت شدیم؛ اما کار  همین‌جا تمام نشد. تازه راه سرقت را یادگرفته بودیم برای همین از دیگر هموطنانم که به آنها اطمینان داشتم خواستم در این کار با ما همدست شوند.

این مرد جوان در مورد شیوه سرقت‌های خود و همدستانش هم گفت: با دو شیوه سرقت می‌کردیم، اوایل با چاقو و قمه به افرادی که در پارک‌ها و جاهای خلوت بودند حمله می‌کردیم و گوشی و اموالشان را می‌دزیدیم اما بعد کم کم شیوه جدیدی هم به کار خود اضافه کردیم.

شیوه دوم اعضای این باند اجاره ماشین برای یکی دو روز بود و با هر ماشین هم چند سرقت انجام می‌دادند. متهم گفت:‌ابتدا فردی را انتخاب می‌کردیم و بدون اینکه متوجه شود تعقیبش می‌کردیم و در فرصتی مناسب شیشه را پایین می‌دادیم و هرچه در دستش بود را می‌قاپیدیم و فرار می‌کردیم.

این سردسته باند در مورد اعضای شرکت کننده در هر سرقت نیز گفت هر دفعه سه چهار نفری می‌رفتیم تا اگر مجبور شدیم بقیه در ماجرا دخالت کند و کسی گیر نیفتد. گوشی‌های سرقتی را هم معمولا بین خودمان تقسیم می‌کردیم، این دو نفر هم که دستگیر شدند از همدستان کم تجربه ما بودند و سر کل کل با گوشی‌های مسروقه عکس گرفته بودند و منتشر کرده بودند که باعث دسنگیری ما شد. بیشتر گوشی‌ها را در اطراف بازار علاءالدین به دستفروشها می‌فروختیم.  بعضی‌ها را هم به کارگران دیگری که تازه به ایران آمده بودند و در ساختمان‌های مختلف مشغول بودند می‌فروختیم. حتی در بعضی ساختمان‌ها گوشی‌ها را ساعتی و چند روزه اجاره می‌دادیم و  یکسری از گوشی‌ها را هم که بیشتر می‌ارزید، دسته بندی می کردیم و به قاچاقیانی که به افغانستان می‌رفتند می‌فروختیم تا در بازارهای آنجا بفروشند.

در پی این اعترافات سر دسته باند شناسایی و دستگیری همه اعضای باند به دستور بازپرس بیراموند در دستور کار ماموران پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت و همه اعضای باند  10نفره که از اتباع افغانستان بودند در تهران دستگیر شدند و تحقیقات در خصوص دیگر مالباختگان و جرایم احتمالی آنها ادامه دارد.

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا