گوناگونخبر اصلی

علائم اعتیاد به الکل و نحوه ترک آن

اولین و مهم‌ترین گام برای ترک اعتیاد به الکل این است که فرد واقعا از وابستگی به الکل و پیامدهای آن خسته شده باشد ولی نیاز جسمی ‌و روانی خود را نتواند کنترل کند.

دکتر رکتایون خانجانی – روان‌شناس: الکل مانند مواد مخدر اعتیادآور است مخصوصا اگر مضطرب و افسرده باشید. متاسفانه تاثیر مقطعی الکل باعث می‌شود که افراد تصور کنند اضطراب شان کاهش می‌یابد ولی نمی‌دانند که این تاثیر کوتاه مدت است و طی زمان نه تنها اضطراب شان بیشتر می‌شود، افسرده هم خواهند شد.

نوشیدن الکل زیاد در هر مراسم یا مناسبت (حتی یک مراسم ولی به میزان زیاد) و نوشیدن هر روز الکل بیش از یک واحد مشخص به معنای اعتیاد به الکل است. اعتیاد اوایل خودش را به صورت دائم الخمری نشان نمی‌دهد. گاهی تصور این است که ما در دورهم جمع شدن‌مان می‌خواهیم شاد باشیم ولی زمینه اعتیاد به الکل حس کاذب آرامشی است که فرد به دست می‌آورد. متاسفانه فراوانی الکل و آزادی در اکثر کشورها باعث شده است که افراد تصور کنند نوشیدن الکل آنان طبیعی است و نشانه مدرن بودن است ولی حقیقت این است که اکثر بیماری‌های جسمانی و روانی ارتباط معناداری با سوء مصرف الکل دارند.
افرادی که به الکل اعتیاد پیدا می‌کنند اغلب برای سرکوب اضطراب، افسردگی، احساس شرم درونی و مشکلات ریشه‌ای روان‌شان به الکل روی می‌آورند و از یک جایی دیگر نمی‌توانند آن را کنترل کنند و حتی بارها قول می‌دهند ولی از یک جایی برای اعتیادشان دروغ می‌گویند و دست خودشان نیست.

اعتیاد به الکل

چگونه می‌توان اعتیاد به الکل را ترک کرد؟

اولین و مهم‌ترین گام برای ترک اعتیاد به الکل این است که فرد واقعا از وابستگی به الکل و پیامدهای آن خسته شده باشد ولی نیاز جسمی ‌و روانی خود را نتواند کنترل کند. در این مواقع اطرافیان می‌توانند نقش بسیار مهمی‌ ایفا کنند ولی وقتی خود فرد نخواهد اعتیادش را کنار بگذارد هیچ کسی نمی‌تواند به او کمک کند.
اگر الکل زیاد مصرف می‌کنید حتما به پزشک و روانپزشک مراجعه کنید. روانپزشک کاملا به وابستگی‌های روانی و جسمی‌ شما واقف است چون هم پزشکی می‌داند و هم روان را می‌شناسد و می‌تواند برای روان‌درمانی شما را به روانشناس ارجاع دهد. وقتی اعتیاد به الکل شدید و جسمی ‌است اوایل حتما باید دارو مصرف شود.
از هر گونه وسوسه فاصله بگیرید. حداقل اوایل ترک الکل از مهمانی‌ها و جمع‌هایی که در آنها الکل مصرف می‌شود فاصله بگیرید.
در جلسات الکلی‌هایی که ترک کرده‌اند شرکت کنید زیرا افرادی که الکل را کنار گذاشته‌اند شما را از حمایت روانی و رهنمودها بهره‌مند می‌کنند.
کسی که الکلی بوده است هرگز و هرگز نباید حتی یک بار دیگر الکل بنوشد زیرا کسانی که به الکل و مواد اعتیاد دارند با یک بار مصرف هم دوباره سوء مصرف خواهند داشت.
در روند روان‌درمانی اگر اضطراب و مشکلات ریشه‌ای فرد درمان نشوند، احتمال اعتیاد دوباره به الکل بیشتر می‌شود زیرا توجه به نیاز روانی الکل بسیار بسیار مهم است.
افرادی که روزی الکلی بوده‌اند همیشه خود را الکلی می‌نامند تا یادشان نرود که ممکن است هر لحظه دوباره اعتیاد پیدا کنند و باید از خودشان در برابر وسوسه محافظت کنند.
هیچ کسی الکلی‌ها را بهتر از کسانی که ترک کرده‌اند درک نمی‌کند. تجربیات و رنج‌هایی که آنان به خاطر الکل متحمل شده‌اند خاص خودشان است بنابراین شرکت مداوم در جلسات AA یا انجمن الکلی‌های گمنام در ایران بسیار مهم است.

5/5 - (1 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا