سینما و ادبیات

مرور پرونده‌های واقعی با موضوع فیلم ابلق

آیا داستان فیلم ابلق برگرفته از یک واقعیت است؟

فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار به موضوع قدیمی خشونت علیه زنان پرداخته است. داستان درباره زنی است که یک مرد با وجه اجتماعی مثبت قصد می کند به او تعرض کند و این آغاز چالش شخصیت اصلی زن این فیلم است.
مروری بر اخبار حوادث نشان می دهد آنچه در فیلم ابلق به نمایش درآمده است یک داستان برآمده از تخیل نویسنده نیست و نمونه های واقعی آن بسیار دیده شده است.
افسانه نوروزی یکی از مشهورترین زنانی است که برای جلوگیری از تجاوز به خود آدمکشی کرد و پرونده جنجالی او سالها مورد توجه رسانه ها بود.

noroozib

افسانه نوروزی کیست

افسانه نوروزی زنی بود که در دهه 80 در کیش مرتکب قتل شد، او مردی را به قتل رسانده و مدعی بود مرد قصد تجاوز به او را داشته است.
افسانه نوروزی زنی از طبقه فرودست جامعه بود، خانواده او با همسایه پیشین خود رابطه دوستانه ای داشته و حتی بعد از اینکه همسایگی آنها به پایان می رسد ارتباط آنها با هم ادامه داشته است.

شوهر افسانه بیکار بوده و مرد همسایه می توانسته با توجه به نفوذی که داشته کارهای زیادی برای او بکند. طبق گفته های افسانه آنها خانوادگی به کیش می روند، جایی که مرد همسایه مامور به خدمت بوده و خانه ای بزرگ و شیک هم در منطقه که حالا پارک دلفین ها نامیده می شود خانه ای داشته است. وقتی شوهر افسانه خانه نبوده است افسانه تصمیم می گیرد به حمام برود و مرد همسایه که در خانه بوده به سراغ او می رود، افسانه با چاقویی که پنهان کرده بود به او حمله کرده و با وارد کردن ضربه ای از اتفاق فرارمی کند افسانه وسایل و بچه اش را برمیدارد و از خانه خارج می شود و مدتی بعد هم جسد پیدا می شود.

افسانه بعد از بازداشت بارها گفت که مرد همسایه که فردی با نفوذ هم بوده چندبار به او پیشنهاد رابطه داده بود اما افسانه قبول نکرده است تا اینکه شوهرش بیرون رفت و افسانه تصمیم می گیرد به حمام برود وقتی عریان می شود مرد همسایه به سراغ او می رود و افسانه که حدس می زده ممکن است دوباره آن مرد به سراغش برود چاقو را پنهان می کند و در یک لحظه او را می زند.
دادگاه چندبار افسانه نوروزی را به قصاص محکوم کرد چرا که قاضی استدلال می کرد اگر افسانه قصد فرار داشته می توانسته در ساعاتی که شوهرش در خانه بوده به حمام برود یا اینکه موضوع را به شوهرش بگوید. افسانه نیز در پاسخ می گفت که از ترس درگیر شدن دو مرد و بدنام شدنش موضوع را به شوهرش نمی گفته است. او گفته بود به حمام رفته چون فرزندش در خانه بوده و فکر نمی کرده است که مرد همسایه با وجود حضور دخترش دست به کاری بزند.
افسانه نوروزی زنی خوش شانس بود که پرونده اش مورد توجه قرار گرفت و در نهایت بعد از 11 سال با فشار افکار عمومی رضایت مادر و فرزندان مقتول گرفته و افسانه آزاد شد. شخصیت اصلی فیلم ابلق با بازی الناز شاکردوست شباهت زیادی به شخصیت افسانه نوروزی دارد.

فیلم ابلق

پروین زنی که شوهر و برادرش در آستانه قصاص قرار دارند

نزدیکترین پرونده به لحاظ زمانی به داستان فیلم ابلق موضوع پرونده زنی جوان است که در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شد. این زن از طبقه فرودست جامعه و در حاشیه تهران زندگی می کرد. وضعیت آشفته روحی روانی این زن توجه خانواده اش را جلب می کند و برادر پروین از او می خواهد اگر موضوعی هست بگوید پروین که زیر فشار زیادی بوده است به برادرش می گوید مردی به او تعرض کرده و حالا تهدید می کند که اگر پول بیشتری به او ندهد یا به خواسته اش برای رابطه مجدد تن ندهد آبروریزی خواهد کرد. برادر پروین موضوع را با شوهر او در میان می گذارد مردان خانواده پروین را مجبور می کنند تا با مرد قرار بگذارد و سر قرار او را با تزریق بیش از حد مواد می کشند. آنها قصد داشتند قتل را به خاطر اوردوز نشان دهند اما در نهایت دستگیر می شوند چرا که پلیس آخرین تماس ها را در تلفن همراه مقتول چک کرده و به پروین می رسد.
پروین دربازجویی ها گفته بود مقتول به عنوان مسافرکش من را سوار ماشین کرد و بعد مورد تعرض قرار داد، او بارها از من خواست تا دوباره رابطه داشته باشیم قبول نکردم از من همه طلاها و پولهایم را گرفت و گفت فیلمی از من دارد و پخش می کند و ….

معصومه و بچه هایی که طرد شده اند

معصومه زن دیگری است که زندگی اش تحت تاثیر تجاوزی قرار گرفت در خانه اش واقع شده بود. معصومه از سوی یک آشنا در خانه اش مورد تجاوز قرار گرفت شوهر که متوجه موضوع شده بود با مرد گلاویز شده و در این میان به قتل رسیده بود. مرد قاتل مدعی شد عاشق معصومه بوده و بااینکه می دانسته او شوهر دارد قصد داشته معصومه را به دست بیاورد همین ابراز علاقه دستآویزی شد برای خانواده شوهر معصومه تا او را متهم به خیانت های پی درپی به شوهرش بکنند. البته این همه ماجرا نبود آنها مشروعیت فرزندان معصومه را هم زیر سوال بردند و برای اثبات اینکه پدرشان کیست مجبور به آزمایش دی ان ای شدند.

معصومه با حکم دادگاه کیفری استان تهران سالها به جرم معاونت در قتل در زندان ماند و مرد قاتل نیز قصاص شد.
مساله تجاوز به زنان متاهل مساله ای بسیار پیچیده است که عواقب روانی و قضایی سنگینی دارد. به نظر می رسد داستان فیلم ابلق نیز برگرفته از واقعیت هایی است که برخی در رسانه ها مطرح و برخی به خواست طرفین پرونده با سکوت گذشته است. زنان فقط قربانیان جنسی این پرونده ها نبودند، سکوت این زن ها متجاوز را جسورتر و فریادشان خودشان را متهم به می کرد.

 

3.9/5 - (12 امتیاز)
برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا