سبک زندگیخبر اصلی

هشدارهای ایمنی برای خانه‌تکانی؛ مراقب باشید کار دست خودتان ندهید

در آستانه فرا رسیدن سال جدید و شروع خانه‌تکانی شهروندان برخی منازل مسکونی به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی شاهد وقوع حوادثی می‌شوند که ممکن است تعدادی از آنها به خسارت‌های جبران‌ناپذیر منجر و سبب تلخ شدن ایام نوروز به کام حادثه‌دیدگان شود.

بر همین اساس کارشناسان ایمنی در این ایام توصیه می‌کنند که شهروندان در زمان نظافت خانه‌های خود هشدارهای پیشگیرانه را جدی بگیرند.

بر اساس این توصیه‌ها، هنگام نظافت منزل و خانه‌تکانی، در صورت استفاده از نردبان یا چهار پایه باید از سطح اتکایی آن با زمین کاملا مطمئن شد و از نوع استاندارد و نردبان دو طرفه استفاده کرد.

همچنین باید از شست‌وشو پرده و کف آشپزخانه، حمام و غیره که آلوده به مواد روغنی هستند با مواد سریع‌الاشتعال (بنزین)، قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس، جوهر نمک و غیره روی زمین و در دسترس کودکان خودداری و در حد استاندارد از آنها استفاده کرد.

کارشناسان ایمنی توصیه می‌کنند که در زمان پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل احتیاط لازم ضروری است و از رفتن روی نرده‌ها یا قرنیزهای آن باید جدا خودداری کرد.

شست‌وشو لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و غیره قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک بوده و احتمال برق گرفتگی افراد را متحمل می‌سازد، لذا لازم است اول برق وسیله برقی را قطع و سپس نسبت به پاکسازی آن اقدام شود.

در زمان جابه‌جایی لوازم خانگی به ویژه اجاق گاز احتیاط لازم ضروری است و باید کلیه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کرده، از عدم نشتی گاز مطمئن شد و نسبت به تعویض به موقع شیلنگ‌های رابط گاز فرسوده اقدام کرد.

بر اساس این توصیه‌ها لازم است شهروندان از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب، دستشویی، توالت و غیره جدا خودداری کنند؛ چرا که در اثر ریزش اینگونه مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزی متحمل است.

شارژ به موقع خاموش کننده دستی آتش‌نشانی موجود در محیط خانه شما می‌تواند کمک بسزایی در زمان آتش سوزی احتمالی کند، لذا توصیه می‌شود نسبت به شارژ و آماده به کار بودن آن اقدام شود.

شهروندان باید از جابه‌جایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به صورت فردی اجتناب کرده و در این مورد از کارگران حرفه‌ای یا کار گروهی بهره‌گیری کنند تا در ایام خوش نوروزی دچار دیسک کمر یا عوارض ناشی از آن نشوند.

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا