چند رسانه ای

یک راهکار ساده برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

در پاییز و زمستان آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از بیماری های جدی است و حالا چندسالی است که کرونا هم به آن اضافه شده است.

این روزها به نظر می‌رسد همه در اطراف‌مان عطسه می‌کنند، بینی‌شان را بالا می‌کشند یا حال‌شان چندان خوب نیست. گویی میکروب‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا با اولین قدم‌های پاییز همه‌جا را پر کرده‌اند؛ اما   این میکروب‌ها در تمام طول سال اطراف ما وجود دارند. پس چرا وقتی هوا سرد می‌شود، مردم بیشتر به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حالا کووید‌ـ۱۹ مبتلا می‌شوند؟ دانشمندان دلیل بیولوژیکی این را که در زمستان بیشتر به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شویم، کشف کرده‌ و آن را «یک پیشرفت غیرمنتظره» نامیده‌اند.

 

آسیب هوای سرد به سلول‌های مفید بینی

دکتر زارا پاتل، پروفسور گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن در استنفورد، می‌گوید: «‌این اولین بار است که درباره یکی از عوامل واکنش ایمنی که به نظر می‌رسد در دماهای سردتر محدود می‌شود، توضیح بیولوژیکی و مولکولی داریم. در واقع هوای سرد به واکنش ایمنی در بینی آسیب می‌زند.» طبق پژوهش منتشر شده در مجله آلرژی و ایمیونولوژی بالینی در سال ۲۰۲۲، کاهش دمای داخل بینی به میزان 5 درجه سانتی‌گراد باعث می‌شود تقریبا ۵۰ درصد از میلیاردها سلول و ویروس مفید موجود در سوراخ‌های بینی از بین بروند.

 

  بینی از میدان مبارزه با ویروس‌ها خارج می‌شود

به گزارش «ایندیپندنت» دکتر بنجامین بلیر، نویسنده این پژوهش و گروهش کشف کردند که ویروس‌ها یا باکتری‌های تنفسی به بینی، نقطه اصلی ورود به بدن، حمله می‌کنند؛ اما بینی به نبرد سرماخوردگی می‌رود. آن‌چه در زمستان اتفاق می‌افتد، این است که دمای بینی وقتی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد، می‌تواند تا ۱۲ درجه کاهش یابد که برای از بین بردن قوای ایمنی بینی کافی است. به گفته بلیر، یک سردی اندک در نوک بینی تقریبا ۴۲ درصد وزیکول‌های خارج سلولی را از گود مبارزه با ویروس‌ها خارج کند. دکتر بلیر تاکید کرد: «همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ دقیقا آن‌چه را برای کمک به مقابله با هوای سرد و حفظ ایمنی بدنمان نیاز داریم، به ما آموخت؛ استفاده از ماسک برای پوشاندن بینی.» هرچه محیط داخل بینی را گرم‌تر نگه دارید، سازوکار دفاعی ذاتی بدن بهتر کار می‌کند.

 

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا