پرونده های جناییخبر اصلی

گرگینه‌های قاتل از کجا آمدند؛ مروری بر مخوف‌ترین جنایتکاران سریالی

قاتلان زنجیره‌ای، افراد خطرناکی بوده‌اند که جنایت‌های آنها در دل تاریخ به داستان‌های ترسناکی بدل شده‌‌ است. از افسانه‌ گرگینه‌های ترسناک در قرون وسطی گرفته تا قتل‌ توسط مردان پلنگ نما در قلب آفریقا، آثار این قاتلان زنجیره‌ای است که به مرور شکل افسانه به خود گرفته‌ است.

تاریخچه قاتلان سریالی

جرم شناسان  نشان می دهند که قاتلان زنجیره ای در طول تاریخ وجود داشته اند. برخی منابع نشان می‌دهند که افسانه‌هایی مانند گرگینه‌ها و خون‌آشام‌ها از قاتلان زنجیره‌ای قرون وسطی الهام گرفته شده‌اند یا  در آفریقا، قتل‌های دوره‌ای توسط مردان پلنگ نما رخ داده است.

لیو پنگلی از چین یکی از قدیمی‌ترین قاتلان زنجیره‌‌ای است که تا به امروز شناخته شده است. او برادرزاده امپراتور هان جینگ بود و در سال ششم از دوره میانی سلطنت جینگ (144 پیش از میلاد) به عنوان شاهزاده جیدونگ منصوب شد. به گفته مورخ چینی سیما کیان، او همراه 20 یا 30 برده یا با مردان جوانی که از شر قانون پنهان شده بودند به سفرهای غارتگرانه می‌رفت و کشتن مردم و تصاحب اموال آنها را به عنوان تفریح و ورزش انجام می‌داد .

اگرچه بسیاری از رعایای او از این قتل‌ها اطلاع داشتند، اما سکوت می‌کردند تا اینکه در بیست و نهمین سال سلطنت او سرانجام پسر یکی از قربانیانش گزارشی برای امپراتور فرستاد. سرانجام مشخص شد که او حداقل 100 نفر را به قتل رسانده است. مقامات دادگاه درخواست کردند که لیو پنگلی اعدام شود. با این حال، امپراتور نمی‌توانست تحمل کند که برادرزاده‌اش کشته شود، بنابراین عنوان سلطنتی لیو پنگلی از او گرفت و وی به یک شهروند عادی تبدیل و تبعید شد.

در قرن نهم (سال 257 هجری قمری)، مردی در بغداد دستگیر شد که تعدادی زن را که شمار دقیقشان مشخص نیست، به قتل رسانده و در خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرد، دفن کرده بود.

در قرن پانزدهم، یکی از ثروتمندترین مردان اروپا و یکی از همراهان سابق ژان دارک، ژیل دوره، متهم به تجاوز جنسی و کشتن کودکان دهقانان شد. قربانیان عمدتاً پسر بودند و آنها را از اطراف ربوده بود. این قاتل قربانیانش را از روستاها به قلعه خود برده  و پس از تجاوز به قتل رسانده بود. تعداد قربانیان او بین 140 تا 800 نفر تخمین زده می شود.

بین سالهای 1564 تا 1589، کشاورز آلمانی پیتر استامپ 14 کودک از جمله پسر خود را کشت. او همچنین دو زن باردار را به قتل رساند و با دخترش رابطه جنسی  داشت. استامپ ادعا کرد که توانایی تبدیل شدن به گرگینه توسط شیطان به او اعطا شده است. به عنوان مجازات جنایاتش، استامپ را روی چرخ شکنجه گذاشته و اعدام کردند. بعداً سر او را بریدند و روی میله‌ای در کنار شکل یک گرگ گذاشتند تا دیگران را بترساند و خود را گرگینه قلمداد نکنند.

الیزابت باتوری، اشراف زاده مجارستانی، که در یکی از ثروتمندترین خانواده های ترانسیلوانیا به دنیا آمد، گفته می‌شود پیش از دستگیری در سال 1610 نزدیک به 650 دختر و زن جوان را شکنجه کرد و کشت.

اعضای فرقه توگی (Thuggee) در هند ممکن است بین سال‌های 1740 و 1840 یک میلیون نفر را به قتل رسانده باشند. اوباش بهرام، یکی از اعضای این فرقه، ممکن است به تنهایی931 قربانی را به قتل رسانده باشد.

جوهانی آتامین پویکا، یک قاتل زنجیره‌ای فنلاندی که با لقب جلاد نیز شناخته می‌شود، یکی از فعال‌ترین قاتلان زنجیره‌ای قرن نوزدهم بود که در سال 1849 در عرض پنج هفته قبل از دستگیری، 12 نفر را کشت.

ریچارد فون کرافت ابینگ، روانپزشک در کتاب خود به نام “روانپزشکی جنسی” در سال 1886،  به موردی از یک قاتل زنجیره ای در دهه 1870 اشاره کرد، یک فرانسوی به نام “اوسبیوس پیداگنل” که وسواس جنسی با خون داشت و به قتل شش نفر اعتراف کرد.

اولین قاتل زنجیره‌ای دنیای مدرن قاتل ناشناسی است که به جک قصاب، جک قاتل یا جک چاک دهنده معروف شد.  این قاتل حداقل پنج زن یا احتمالاً تعداد بیشتری زن را از 1888 در لندن به طرز فجیعی کشت.  جنایات او مورد تحقیقات گسترده پلیس متروپولیتن قرار گرفت و خودش بر‌ای مدت‌ها تحت تعقیب تحقیقاتی قرار داشت که طی آن بسیاری از تکنیک‌های تحقیقات جنایی مدرن پیشگام شدند.

تیم بزرگی از پلیس با انجام تحقیقات خانه به خانه را آغاز کرد و دستاوردهای پزشکی قانونی جمع آوری و مظنونان شناسایی و ردیابی شدند. در این بین جراح پلیس “توماس باند” یکی از یکی از اولین پروفایل‌های شخصیت مجرم در جرم‌شناسی بالینی را جمع آوری کرد که پس از آن بسیاری از تکنیک‌های تحقیقات جنایی مدرن شکل گرفت.

اگرچه جک قاتل، اولین ‌ قاتل زنجیره ای تاریخ نیست اما قتل‌های او نقطه عطف مهمی در برخورد روزنامه نگاران با جرم و جنایت بود. اخبار مرتبط با قتل‌های این قاتل سریالی اولین موردی بود که جنونی رسانه‌ای در سراسر جهان ایجاد کرد. ماجرا‌‌هایی که در آن روزها منتشر می‌شد در مورد قتل‌های دراماتیک زنان بی‌بضاعت در شهر ثروتمندی به نام لندن بود که توجه رسانه‌ها را به وضعیت بد فقرای شهر معطوف کرد. اخبار قتل‌‌ها و پیگیری‌های پلیسی در سرتاسر جهان پوشش خبری پیدا کرد. همان اخبار باعث شد جک یکی از بدنام‌ترین قاتلان زنجیره‌ای تمام دوران تا به امروز نامیده ‌شود. افسانه او صدها نظریه در مورد هویت واقعیش ایجاد کرده است. همچنین ماجراهای او باعث خلق آثار داستانی و  تخیلی بسیاری شده است

اچ اچ هولمز یک قاتل زنجیره‌ای در ایالات متحده بود که مسئول مرگ حداقل 9 قربانی در اوایل دهه 1890 بود. احتمالاً این پرونده از طریق گزارش‌های هیجان‌انگیز ویلیام راندولف هرست در روزنامه‌ها ، شهرت و تبلیغات گسترده‌ای پیدا کرد.

هم‌زمان در فرانسه ، ژوزف واچر به ” فرانسوی قصاب” معروف شد،‌ او پس از کشتن و مثله کردن 11 زن و کودک در سال 1898 پس از اعتراف به جنایات خود اعدام شد.

المر وین هنلی و دیوید اوون بروکس با همدستی هم قاتل زنجیره‌ای “دین کورل” نام گرفتند که حداقل 28 پسر نوجوان را بین سال های 1970 و 1973 به قتل رساند.

اکثر قاتلان زنجیره‌ای که پرونده‌های آن‌ها در قرن بیستم مستند شده در ایالات متحده فعال بودند که در مطالب بعدی به آن می‌پردازیم.

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا