سبک زندگی

بابونه برای چی خوب است؟

برای اینکه بدانید بابونه چه خواصی دارد، اینجا را بخوانید.

بابونه نوعی گیاه دارویی است که خواص آن باعث شده تا موردتوجه قرار بگیرد.  بابونه را می توانید به چند صورت مصرف کنید و هر کدام دارای ویژگیهایی است.

خواص بابونه

درمان سردرد و میگرن
خواص ضد سرطان
کنترل سطح قند خون
سلامت قلب
درمان استرس و اضطراب
کاهش درد قاعدگی
دهان و دندان
درمان سرماخوردگی
درمان بی خوابی

در طب سنتی، درباره بابونه این طور گفته شده است که بابونه مقوی سیستم مغز و اعصاب است. این گیاه در درمان سردرد و میگرن موثر است. برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت استفاده از فرآورده‌های این گیاه توصیه شده است. باعث تقویت میل جنسی نیز می شود. بعنوان درمان کننده کاهش ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای دوران عادت ماهیانه است. استفاده از این گیاه در کاهش اختلالات یائسگی نیز موثر است.
از مهم ترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است. از این گیاه در طب سنتی برای رفع ورم روده و همچنین رفع کرم معده و روده استفاده می‌کنند. یک فرآورده ضد نفخ است. مصرف دم‌کرده این گیاه به شکل ناشتا تقویت کننده معده و بادشکن است. یک داروی اشتهاآور محسوب می‌شود و از قدیم در رفع بی‌اشتهایی کاربرد داشته است. اسانس این گیاه به دلیل اثر قی‌آور، در مسمومیت‌های غذایی برای بیماران کاربرد داشته است.
همه آنچه درباره خواص بابونه گفته شد البته به معنای درمان قطعی نیست و می تواند یک مکمل باشد. باید توجه داشته باشید که بابونه خاصیت ضدالتهابی دارد. به همین دلیل برای گرفتگی عضلات و درد بسیار مناسب است. همانطور که گفته شد بابونه را می توانید به چند روش استفاده کنید.

روغن بابونه

روغن بابونه اگر اصل باشد و تقلبی نباشد در درمان دردهای قاعدگی و سردرد بسیار مفید و عالی است. برای استفاده از روغن بابونه باید آن را به موضع درد بمالید و روی موضع را ببندید. توجه داشته باشید جایی که برای درد روغن می مالید زخم باز نداشته باشد.

دم نوش بابونه

دم نوش بابونه را می توانید با دم نوش کاکوتی مورد استفاده قرار دهید. التهاب در بدن را از بین می برد و برای گلو درد بسیار مفید است. اگر قبل از خواب دم نوش بابونه استفاده کنید حتما خواب راحتی خواهید داشت. برای درست کردن دمنوش بابونه، کافیست یک قاشق چای‌خوری گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و مدت ۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. توصیه بر این است که برای دمنوش بابونه بهتر است از قوری چینی استفاده شود و برای ایجاد طعم مطلوب‌تر مقداری نبات نیز به آن اضافه شود. دمنوش گل این گیاه حاوی ترکیباتی است که با منظم کردن حرکات دودی روده هم در درمان اسهال و هم یبوست موثر است و انواع سوءهاضمه را از بین می‌برد.

عرق بابونه

بابونه را به صورت عرق هم مورد استفاده قرار می دهند. عرق بابونه خاصیت بسیار بیشتری نسبت به روغن و دم نوش داردو به راحتی می توانید آن را استفاده کنید.
بابونه به دلیل اینکه عطر خوبی هم دارد می توانید به صورت شربت هم مورد استفاده قرار دهید.

khavas baboone
مضرات بابونه

بابونه باعث می شود که غلظت خون پایین بیاید و اصطلاحا باعث رقیق شدن خون می شود، به همین دلیل اگر داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و سیکلوسپورین استفاده می کنید، به هیچ وجه نباید از فراورده های بابونه مثل دمنوش، عرق، چای و یا حتی عصاره بابونه استفاده کنید.

بابونه برای پوست ومو

بابونه را می توانید برای پوست و مو استفاده کنید. عصاره بابونه را روی پوست خود بمالید یا به موهای خود اسپری کنید تا طراوت و شادابی به موهای شما برگردد. همچنین می توانید از گل خشک بابونه برای تزئین در خانه هم استفاده کنید. بابونه یکی از گل هایی است که انرژی مثبت بسیار زیادی دارد. این گل که در ایران بسیار زیاد است کاملا در دسترس است.

 

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا