راهنمای حقوقی

طلاق توافقی مرحله به مرحله

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و شوهر به دلیل عدم سازش تصمیم می‌گیرند به زندگی مشترکشان پایان بدهند.

به گزارش سایت جنایی، مسلم است که در صورتی که زن و شوهر تصمیم به طلاق بگیرند باید در مورد کلیه حق و حقوق های مالی و غیر مالی قانونی شامل مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل، حضانت و ملاقات فرزند توافق کرده و این توافق از نظر دادگاه قابل قبول و معتبر .

چه مواردی در  طلاق توافقی مورد قبول است

توافق طرفین بر سر موضوعاتی مانند نفقه، مهریه و حضانت فرزند برای دادگاه محترم و قابل قبول است اما باید توجه داشت که حتما این توافقات باید در یک دفترخانه یا در دادگاه رسمی شود.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

ثبت نام در سامانه تصمیم و ثبت اطلاعات زوجین، سپس غربالگری
شرکت در جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق
ثبت دادخواست طلاق به صورت توافقی
ارائه موضوعات مورد توافق دو طرف مانند نفقه ، مهریه، حضانت فرزندان و… در دادگاه یا به صورت ثبت شده.
احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه که طبق اقرار، در دادگاه پذیرفته می‌شود اما هنگام جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه نیاز به ارائه آزمایشات پزشکی دارد. در صورت اثبات باکرگی زوجه یا یائسگی خانم نیاز به دریافت این گواهی نیست.
شرکت در جلسات دادگاه
احراز دریافت گواهی عدم امکان سازش
مراجعه به دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه و مهر زدن شناسنامه‌ها

طلاق توافقی بدون استخدام وکیل

برای هر اقدام قانونی بهتر است که افراد از متخصص کمک بگیرند و وکیل استخدام کنند تا از اینکه حق و حقوقشان به طور کامل رعایت می شود اطمینان حاصل کنند. اما برخی افراد ترجیح می دهند که خودشان ااقدام کنند ، در صورتی که شما خودتان قصد انجام این کار را داشته باشید باید جلسات اجباری مشاوره، غربالگری و جلسات دادگاه را شرکت کنید. برای انجام مراحل طلاق توافقی با وکیل ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنید تا وقت جلسات مشاوره را دریافت کنید. معمولا با فاصله دو ماه از مدت ثبت نام اولین وقت را به شما می‌دهند و بین ۴ تا ۶ جلسه باید در این مراکز حضور پیدا کنید.

بعد از این مرحله باید با مدارک هویتی هر دو طرف و سند ازدواج‌تان به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنید. در دو صورت جلسه متفاوت، باید تکلیف امور مالی و توافقات خود را مشخص و به صورت مکتوب به دادگاه تحویل دهید. در نهایت بعد از جلسات متعدد دادگاه و تعیین وقت‌های رسیدگی بعد از موافقت با طلاق شما برگه عدم امکان سازش صادر می‌شود. این برگه به این معنی است که دادگاه اجازه جاری شدن صیغه طلاق را به دفاتر طلاق داده است. که خانم و آقا ظرف مدت سه ماه از دریافت این برگه می‌توانند برای جاری شدن صیغه طلاق اقدام کنند. تمام مراحل گفته شده بین ۶ تا ۹ ماه زمان می‌برد.

نمونه دادخواست طلاق توافقی توسط زوجین

خواهان: آقای/ خانم ………………….. خوانده: آقای/ خانم ……………………

خواسته: طلاق توافقی

دلایل و منضمات: عقد نامه/ شناسنامه زوجین/ کارت ملی زوجین

ریاست محترم دادگاه های خانواده تهران با سلام احتراما به استحضار می‌رساند که اینجانبان بر طبق سند نکاحیه شماره……….. دفترخانه……………. در عقد نکاح دائم یکدیگر می‌باشیم. ولی به دلیل اختلافات فی مابین از دادگاه تقاضای طلاق توافقی داریم و در این راستا از کل مهریه که ……… سکه بهار آزادی می‌باشد ………… سکه در قبال طلاق از جانب زوجه بذل می‌شود و زوج قبول بذل دارد و ……….. سکه باقی مانده به صورت ماهانه …………. سکه پرداخت می‌گردد.

فرزند مشترک ……………… ساله در حضانت ………………… است و نفقه ایشان ماهانه …………….هزار تومان برعهده زوج می‌باشد. جهیزیه زوجه تا قبل از اجرای صیغه طلاق مسترد خواهد شد. زوجین دیگر ادعایی نسبت به هم ندارند لذا صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدع است.

بیشتر بخوانید : آیا راهی برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد

طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی چقدر است

زمانی که شما قصد جدایی به صورت توافقی را دارید، در روند طلاق توافقی بدون وکیل هزینه‌هایی نیز باید پرداخت شود. هزینه‌هایی از قبیل ثبت دادخواست طلاق توافقی، هزینه مشاوره دادگاه خانواده، هزینه جهت اخذ گواهی عدم بکارت، هزینه محضر و دفترخانه باید پرداخت شوند.

پرداخت این هزینه‌ها می‌تواند به صورت مساوی بین دو طرف تقسیم یا یکی از آن‌ها مسئولیت پرداخت را به عهده بگیرد.

مهریه در طلاق توافقی چگونه است

پرداخت مهریه در طلاق توافقی با توافق طرفین صورت می گیرد اگر زن و شوهر برای پرداخت مهریه به توافق نرسند در واقع توافقی برای طلاق ندارند و دادگاه درباره طلاق و پرداخت مهریه تصمیم گیری خواهد کرد.

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا