سبک زندگی

علایم اعتیاد در نوجوانان و روش‌های ترک آن

اعتیاد در نوجوانان دختر و پسر رشد کرده است برای آگاهی از علایم اعتیاد در نوجوانان اینجا را بخوانید

اعتیاد امری است که معمولا افراد را در نوجوانی به دام می اندازد.  اعتیاد در نوجوانان به دلایلی چون تغییرات شدید جسمی و روانی در نوجوانی ، شرایط محیطی و ضربات روحی و فشاری که در این سن روی نوجوانان وجود دارد ، رخ می دهد و آنها بیشتر از آدمهای بزرگسال در معرض آسیب اعتیاد قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید : بهترین دمنوش برای سم زدایی بدن از مواد مخدر

دلایل اعتیاد در نوجوانان

 

به گزارش سایت جنایی ، سن نوجوانی سن تغییرات شدید هورمونی و ورود به سن بلوغ و بالغ شدن است. هورمون های جنسی در افراد رشد می کند و برخی مسایل که تا پیش از این معنایی برای کودک نداشت حالا معنا پیدا می کند.
این تغییرات شدید در کنار عوامل محیطی می تواند نوجوان را به سمت اعتیاد ببرد تا بتوانند فشار را از روی خود بردارد ، به طور کلی اعتیاد در نوجوانان، به دو دلیل عوامل محیطی و انگیزه های درونی ایجاد می شود. نوجوانان به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاصی، ممکن است به مواد مخدر روی بیاورند که می توان به زمینه خانوادگی در خصوص اعتیاد، وسوسه های همسالان خود، اضطراب و … اشاره نمود.
تحقیقات نشان داده والدین معتاد به احتمال بسیار زیاد نوجوانان معتاد خواهند داشت چرا که مواد به راحتی در دسترس بچه ها قرار می گیرد یا اینکه والدین برای به دست آوردن مواد از فرزندان خود سوء استفاده می کنند و همین بچه ها را در معرض خطر قرار می دهد.

اعتیاد در نوجوانان

اضطراب و استرس دلیل دوم گرایش نوجوانان به مواد مخدر است. خانواده های مضطرب یا خانواده هایی که پدر و مادر در آن با هم به صورت مستمر مشاجره دارند یا به تغییرات فرزندان خود بی توجه هستند نوجوانانی مضطرب دارند و برای اینکه این بچه ها خود را از اضطراب و تنهایی رها کنند به سمت اعتیاد می روند. این بچه ها معمولا قدرت نه گفتن ندارند چرا که جلب محبت دیگران برایشان بسیار مهم است.
شاید وسوسه همسن و سال ها بیشترین عامل کشیده شدن به مواد مخدر در میان نوجوانانی باشد که خانواده ای سالم دارند. مهم ترین موضوعی که در اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر مورد بحث است، وسوسه دوستان است. نوجوانان بیشتر از هر سنی از سوی دوستان و همسالان خود تشویق به انجام کاری می شوند.بیشتر مواقع، افراد در این سن برای به اصطلاح کم نیاوردن پیش دوستانشان و یا همرنگ شدن با آنان هر کاری می کنند.

نشانه های اعتیاد در نوجوانان چیست

بروز رفتار های منفی مانند دزدی از اعضای خانواده
افت شدید درسی
دروغ گفتن های مکرر
تغییرات شدید رفتاری و شخصیتی
فرار از مدرسه
گشادی مردمک و قرمزی سفیدی چشم ها
خماری
استفاده زیاد از عطر و ادکلن
تمایل زیاد به تنهایی
سرماخوردگی های زیاد
خون دماغ شدن و بی اشتهایی و لاغری مفرط
پرخاشگری و زد و خرد کردن
پرش افکار و پرش کلامی
تمایل زیاد به رابطه جنسی

نوجوانان بیشتر سمت چه موادی می روند

ماریجوانا و قرص های روان گردان و توهم زا در میان نوجوانان متاسفانه از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. همچنین مواد مخدر گل، ترامادول، شیشه و مشروبات و انواع آن از مواد مخدر محبوب و پر مصرف در میان نوجوانان هستند.

نوجوانان بیشتر کجا مواد می کشند

اگر والدین فرزندی نوجوان هستید باید بدانید دورهمی های دوستانه و پارتی ها می توانند بستر مناسبی برای مصرف مواد باشند. بنابراین اگر فرزند شما قصد رفتن به پارتی دارد یا اینکه دورهمی دوستانه دارند یا به جشن و تولدی دعوت شده اند ابتدا اطمینان حاصل کنید که والدین یکی از بچه ها یا به اصطلاح یک بزرگتر در ان مهمانی هست. حضور یک بزرگتر در مهمانی از آلوده شدن بچه ها جلوگیری می کند.
باندهای مواد مخدر معمولا توزیع کننده ها را در قالب دوست و آشنا به این پارتی ها می فرستند و افراد را آلوده می کنند حضور یک بزرگتر که کنترلگری مستقیم نداشته باشد و ناظر اتفاقات باشد بسیار در این خصوص موثر است چرا که در این صورت بچه ها فقط شادی و پایکوبی دارند و به خاطر حضور فردی بزرگتر موادی به مهمانی نمی آورند.

چطور از اعتیاد  در نوجوانان پیشگیری کنیم

نقاط ضعف و قوت فرزندتان را بشناسید، نوجوانی که قدرت نه گفتن نداشته باشد، نوجوانی که دچار اختلالات روانی باشد یا دچار افسردگی باشد احتمال اینکه به سمت مواد برود بسیار زیاد است.
والدین باید به اطراف خود آگاه باشند، اگر خواهر و برادر یا فامیل نزدیک دارید که به مواد اعتیاد دارد باید بدانید به لحاظ ژنتیکی ممکن است فرزند شما استعداد ابتلا به مواد را داشته باشد بنابراین باید راههای پیشگیری را بدانید.
دوستی با فرزندان، عدم محدود کردن او برای حضور در میان دوستانش، دادن حس ارزشمندی، عدم پرخاشگری و درگیری فیزیکی از جمله عواملی است که می تواند فرزند شما را از مواد دور کند.
زمانی که مواد مخدر وارد بدن ما میشن ماموریتشون رو شروع می کنند؛ تغییر آرایش شیمیایی مغز ما. این مواد شیمیایی می تونند به دو صورت بر مغز ما تاثیر بگذارند؛

اعتیاد با بدن فرد نوجوان چه می کند

مواد مخدر می تونند از مواد شیمیایی طبیعی در مغز تقلید کنند و بدن رو هدایت کنند. مثلا اگه این مواد از سرتونین که در بدن ما وجود داره تقلید کنند، باعث عکس العمل خوشحالی در بدن ما می شوند.
این مواد می تونند بخشی از مغز رو تحریک کنند که تحریک اون بخش به صورت طبیعی باعث احساس خوب در ما میشه. پس اگه ما از چنین موادی استفاده کنیم، دوست داریم که بازم این کار رو انجام بدیم که در نهایت باعث اعتیاد به مواد مخدر در نوجوان می شود.
به همین دلیل مغز ما زمانی که متوجه میشه که این مواد احساس خوبی در ما ایجاد می کنند، یاد می گیره که بیشتر از این مواد بخواد. میزان مصرفی قبلی دیگه به همون اندازه احساس خوب به فرد نمیده و مصرف به مرور زمان بیشتر و بیشتر میشه. مغز در هنگام سوء مصرف مواد دچار تغییرات بلند مدت میشه و قدرت تصمیم گیری، حافظه، توانایی یادگیری و قدرت قضاوت فرد مبتلا به اعتیاد از شرایط و افراد رو مختل می کنه. همچنین مواد مخدر بدن رو نابود می کنه. از جمله آسیب های جسمانی ناشی از اعتیاد نوجوانان می توان به: آسیب به کبد، حمله قلبی، بیماری های کلیوی، مشکلات ریوی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حتی به کما رفتن اشاره کرد.

اگر فرزندتان به مواد آلوده شد چه باید بکنید

ابتدا باید برخورد مسلط باشید، فرزندتان را سرزنش نکنید، بلافاصله از یک روانشناس کمک بگیرید و فرزندتان را به صورت مستمر پیش او ببرید، زمانی که روانشناس تایید کرد فرزندتان را برای ترک آماده کنید، بعد از سم زدایی هم باید بدانید که فرزندتان همچنان در معرض خطر است برای اینکار حتما باید یک روانشناس در کنار شما باشد.
سعی کنید فضای زندگی را برای او شاد کنید، با او بیشتر وقت بگذارنید و طوری رفتار نکنید که دیگر به او اعتماد ندارید، او باید بداند که بخشیده شده و دوباره می تواند در مسیر زندگی قرار بگیرد.

اجازه رفت و آمد با دوستانش را به او بدهید، به صورت نامحسوس از او مراقبت کنید، اما کنترلگری نکنید.
برای او برنامه ریزی کنید و حتما ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه او قرار دهید. اگر تمایلی به درس خواندن نشان نداد به او فشار نیاورید سعی کنید با کار روانی روی او فرزندتان را به سمت درس خواندن سوق دهید.
همانقدر که اعتیاد در نوجوانی محتمل است احتمال موفقیت ترک هم بالاست پس ناامید نشوید و برای ترک تلاش کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا