راهنمای حقوقی

مجازات رابطه نامشروع پیامکی چیست

آیا رابطه پیامکی رابطه نامشروع محسوب می شود اینجا را بخوانید

جنایی : رابطه نامشروع ،رابطه بین مذکر و مونثی که به سن بلوغ رسیده اند از طریق شرعی آن جاری شدن صیغه نباشد. رابطه نامشروع است که این رابطه اعم از این هم می شود که در کافی شاپ، چای خوردن و قدم زدن در پارک باشد که البته عموما جوان ها از آنان بی اطلاع هستند.
اثبات رابطه نامشروع امر بسیار مهم و حساسی است بنابراین فرد نباید از روی شک و تردید، توهم، یا حساسیت های بیجا چنین اتهامی را به دیگری بزند.

بلکه باید برای اثبات ادعای خود دلایل کافی و مثبت داشته باشد که این دلایل می تواند اقرار، شهادت شهود و یا سایر ادله دیگر باشد.
آیا با رد و بدل کردن چند پیامک رابطه نامشروع اتفاق می افتد
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا پیام هایی که بین دو فرد رد و بدل شده اند می‌توانند بیانگر رابطه نامشروع باشند ؟

یکی از مواردی که برای اثبات هر جرمی و حتی رابطه نامشروع کاربرد دارد علم قاضی است بدین معنی که اگر قاضی پرونده براساس شواهد یا امارات و نشانه هایی که در پرونده وجود دارد به این نتیجه و علم برسد که فردی مجرم است می‌تواند بر اساس علم خود حکم صادر کند.

بنابراین مواردی از قبیل پیامک، اسکرین شات، عکس و موارد دیگر دلیل تلقی نمی شوند و نمی توان صرفا به خاطر وجود تعدادی پیام بین دو نفر که نامحرم هستند حکم به اثبات رابطه نامشروع داد تنها نقشی که این پیام ها دارد این است که اماره و نشانه تلقی می شوند و می توانند به عنوان علم قاضی و از طریق غیر مستقیم نقش اثباتی داشته باشند .

رابطه نامشروع زن شوهردار

نکته قابل توجه این است که رابطه نامشروع زن شوهردار و اثبات آن به هیچ وجه مهریه را از گردن مرد ساقط نمی کند و در هر صورت مرد موظف به پرداخت مهریه است.

مجازات تهمت در رابطه نامشروع

زوجین باید توجه داشته باشند از روی توهم، خیال پردازی، و حساسیت‌های بیش از حد این اتهام را نسبت به همسر خود مطرح نکنند چون در صورتی که نتوانند ادعای خود را در دادگاه ثابت کنند و ادله کافی برای اثبات آن نداشته باشند، زن می تواند طبق قانون ادعای حیثیت کند و از شوهر خود شکایت نماید.

بیشتر بخوانید :صیغه موقت چیست و زن صیغه ای چه حقوقی دارد

قتل زن حین رابطه نامشروع مجاز است ؟

نکته دیگر نیز این است ،در صورتی که مرد همسر خود را با دیگری در حالت زنا ببیند می‌تواند آن فرد را به قتل برساند البته لازمه این اثبات شرایط زنا است و لازم است که مدارک کافی برای اثبات این ادعا داشته باشد تا مجازات نشود.

توجه داشته باشید که در خلوت بودن با نامحرم در قانون جرم نیست حال چه در منزل باشد یا وسیله نقلیه یا هر جای دیگر.

4497332

مجازات رابطه نامشروع

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی«هرگاه زن و مردی که بین آن ها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند. به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد». براساس آموزه های دینی اگر چنانچه روابط بین مذکر و مونث که به سن بلوغ رسیده اند از طریق شرعی آن یعنی جاری شدن صیغه نباشد. رابطه نامشروع است.

در حالی که براساس قوانین جاری ما در همین حد هم، بدون خواندن صیغه و یا عدم اطلاع خانواده، رابطه نامشروع احراز می شود. حتی نشستن در ماشین و صحبت کردن نیز رابطه نامشروع است. جزای اثبات جرم رابطه نامشروع شلاق است که به جهت تکمیل مجازات حتی تبعید نیز در نظر گرفته می شود.

D8 B1 D9 88 D8 A7 D8 A8 D8 B7 D9 86 D8 A7 D9 85 3ffc25831e8ecc259b872e034382277d 1

ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی درباره رابطه نامشروع چه می گوید

هر چند که رابطه نامشروع و مصادیق مطرح شده آن در قانون، جزئی از اعمال منافی عفت عمومی محسوب می شوند و مترادف هم هستند اما قانونگذار در قانون مجازات اسلامی بین این دو عمل تفکیک قائل شده است و با گذاشتن کلمه «یا» بین کلمات رابطه نامشروع و منافی عفت عمومی، تفکیک قائل شده و حتی اعمال منافی عفت عمومی را زمانی که در انظار و اماکن عمومی و معابر اتفاق بیفتد علاوه بر کیفر عمل صورت گرفته وفق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی به مجازات سنگین تر از جمله حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می کند.
موارد مطرح شده در این ماده 637جنبه تمثیلی و مصداقی دارند و قضات در موارد مشابه می توانند شخصا اظهار نظر استماع تلفنی و یا پیامک به عنوان تنها سند یک پرونده مورد استناد قرار نمی گیرد زیرا دیوان عالی کشور آنرا رد خواهد کرد اما مکالمات قرینه بسیار قوی هستند برای رسیدن به ارتکاب جرم و روشن شدن حقیقت و یا حتی متهم را به مجازات مقرر در این ماده محکوم کنند. البته رویه قضایی نیز این موضوع را اثبات می کند و موارد زیادی از جمله رابطه نامشروع از طریق پیامک و یا تلفن و یا نامه نگاری وجود دارد.

 

آیا رابطه تلفنی و پیامک عاشقانه جرم است

در مورد چنین پرونده هایی اغلب شهادت شهود و اقرار به عنوان دلیل ارتکاب جرم رابطه نامشروع مورد پذیرش قرار می گیرد.فیلم و عکس ادله اثبات جرم تلقی نمی شوند. فقط ممکن است برای قاضی به عنوان اماره و نشانه تلقی شود. چنین مسائلی نیز با توجه به پیشرفت فناوری براحتی قابل انجام است و به همین سبب قضات به چنین مسائلی توجهی جدی ندارند.
درمورد داشتن رابطه تلفنی و پیامک عاشقانه و حتی مستهجن در رویه قضایی فعلی با باز گذاشتن دست قضات در مواد قانونی. آنها می توانند نسبت به این موارد علی الخصوص در مواردی که شاکی خصوصی داشته باشد و تقاضای پی گیری کرده باشد حکم به مجازات متهمین صادر کنند.

امکان پرینت مکالمات به دستور قاضی

حال سوال این است که آیا قاضی می تواند دستور شنود مکالمات و دریافت پرینت پیامک ها را در خصوص رابطه نامشروع بدهد؟ باید گفت طبق قانون بله، این موضوعی است که در رویه فعلی قضایی اتفاق می افتد. البته بیشتر در مواردی است که شاکی خصوصی جهت اثبات ادعای خود این موضوع را از قاضی تقاضا می کند.

در غیر از مورد تقاضای شاکی خصوصی به نظر اینجانب قاضی نباید در حریم خصوصی افراد وارد. یا به کشف دلیل برای محکومیت متهمین اقدام کند. ٝ البته با توجه به حضور روز افزون زنان در جامعه در کنار مردان و مشارکت بالای آن ها در فعالیت های اجتماعی نمی توان حضور این دو قشر را در کنار یکدیگر که در مواردی بالاجبار مثل حضور دو همکار به تنهایی در محل کار و از این دست موارد است و نیز در مواردی با اختیار مثل خوردن نهار در یک رستوران و یا تردد با ماشین همکاران را جرم محسوب کرد.

نکته : آنچه در پایگاه خبری جنایی منتشر می شود جنبه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دارد و به عنوان یک راه حل ارائه نمی شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا