راهنمای حقوقی

مراحل گام به گام دریافت گواهی انحصار وراثت

مراحل و شرایط دریافت گواهی انحصار وراثت را اینجا بخوانید.

جنایی : انحصار وراثت زمانی مورد نیاز است که فردی فوت کند و وراث او برای تقسیم ارث و انجام کارهای اداری نیاز به مدرک قانونی برای اثبات مرگ متوفی و وارث بودن خودشان داشته باشند.
اولین نکته این است که بدانید برای انحصار وراثت نیاز به شناسایی همه وارثان است ، بنابراین دو راه برای شناسایی وارثان وجود دارد، اول اینکه بجز کسانی که خودشان را به عنوان وارث معرفی می کنند ، سه نوبت آگهی در روزنامه نیز منتشر شود تا اگر وارث ناشناخته ای هم وجود داشت شناسایی شود. یا اینکه وراث شناسایی شده سه شاهد که متوفی را از نزدیک می شناسند در دفترخانه اسناد رسمی شهاد رسمی بدهند که بجز وارثان فعلی وارث دیگری وجود ندارد.

شهادت دروغ در تعیین ورثه

در صورتی که شاهدان شهادت دروغ بدهند و وارث جدید شناسایی شود در آن صورت وارث جدید می تواند از شهود شکایت کند بنابراین شهادت دادن در خصوص انحصار وراثت مساله مهمی است.

وارث در انحصار وراثت یعنی چه

وارث فرد متوفی، فرزندان، پدر ومادر و همسر فرد متوفی هستند ، از نظر قانونی این افراد وارثان شرعی و قانونی فرد هستند. اگر پدر و مادر فرد متوفی فوت کرده باشند وارثان فرزندان و همسر او خواهند بود. اگر هر کدام از این افراد بعد از فرد متوفی و قبل از انحصار وراثت و تقسیم اموال فوت کرده باشند ، وارثان آنها نیز وارد پروسه تقسیم ارث خواهند شد.

1399052816381591520976044

مراحل قانونی انحصار وراثت

وراث برای ارائه دادخواست صدور گواهی حصر وراثت باید مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

گواهی فوت متوفی
استشهادیه محضری
شناسنامه متوفی
عقدنامه یا رونوشت آن
شناسنامه وراث
وصیت نامه متوفی (در صورت وجود)

مدارک انحصار وراثت را کجا ببریم

مدارک انحصار وراثت را باید به شورای حل اختلاف ببرید و در آنجا درخواست خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید شعبه شورای حل اختلافی که باید به آن مراجعه کنید باید در حوزه سکونت شما باشد. بنابراین وراث محترم می‌بایست هنگام مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تکمیل فرم دادخواست صدور گواهی حصر وراثت، شعبه شورای حل اختلاف مربوطه را تعیین نمایند.
بعد از اینکه مدارک به شورای حل اختلاف داده شد، ظرف مدت یک هفته تا 10 روز مدارک بررسی و گواهی انحصار وراثت صادر می شود.

گواهی انحصار وراث به چه کار می آید

بعد از اینکه گواهی انحصار وراثت دریافت کردید باید مراحل قانونی مالیات برارث را طی کنید. در واقع گواهی انحصار وراثت اولین مرحله از تقسیم ارث فرد متوفی است. بنابراین بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت حالا باید مالیات بر ارث را پیگیری کنید. پس از اینکه مراحل مالیات بر ارث را سپری کردید ، می توانید ارث را بر اساس قانون و وصیت متوفی تقسیم کرده و برای آن سند مالکیت دریافت کنید.

در صورت گمشدن گواهی انحصار وراثت چه کنیم

اگر گواهی انحصار وراثت را به هر دلیلی گم کرده اید، می توانید با مدارک شناسایی به شعبه صادر کننده گواهی انحصار وراثت بروید و یک رونوشت دیگر از آن دریافت کنید. گواهی انحصار وراثت به همه وارثان داده می شود.

نکته: گواهی انحصار وراثت بدون تاریخ است و در واقع وارثان می توانند برای همیشه آن را نگهداری کرده و در مواردی که لازم است استفاده کنند. 

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا