راهنمای حقوقی

بخشیدن مهریه چه شرایطی دارد

بخشیدن مهریه شرایط خاصی دارد اینجا را بخوانید

جنایی : مهریه، عبارت است از مال یا اعتباری است که به موجب عقد نکاح دایم یا موقت، به ملکیت زن در آمده و او می تواند، در آن تصرف نموده و یا هر زمان که بخواهد، آن را مطالبه کند. مهریه، می تواند عند المطالبه و حال باشد. در این صورت، باید، به محض تقاضای زوجه، پرداخت شود؛ یا عندالاستطاعه بوده و پرداخت آن، منوط به توانایی مالی زوج باشد.

به گزارش سایت جنایی ، البته باید توجه داشت مهریه مال قطعی زن است و وراث او می توانند بعد از فوتش مهریه را از شوهر طلب کنند.
آیا مهریه قابل گذشت است.

زن این حق را خواهد داشت که از مهریه اش آن طور که دوست دارد و صلاح زندگی‌اش است استفاده کند در این خصوص هیچکس نمی تواند برای او تعیین تکلیف کند و تصمیم گیری در این خصوص فقط با خود اوست. زن می تواند مبلغ مهریه را بگیرد برای خود ملکی بخرد یا اینکه آن را تبدیل به احسن کند اما ممکن است در بعضی مواقع زنان تصمیم بگیرند برای دوام زندگی یا به شرط دریافت حق طلاق ، حضانت فرزند و… مهریه اش را ببخشد.

اگر زن تصمیم  به بخشیدن مهریه گرفت چه کند

زمانی که زن تصمیم به بخشیدن مهریه می گیرید بهتر است یک سری شرایط را در انجام این کار رعایت کند تا در آینده مشکلاتی از این بابت بوجود نیاید.

اولین و مهم ترین شرط برای بخشیدن مهریه این است که خطبه عقد خوانده شده باشد . زن با خواندن صیغه عقد نکاح مالک مهریه می شود ، پس اگر قبل از عقد به دلایلی مثل جلب توجه همسر یا رضایت خانواده او به ازدواج مهریه اش را ببخشد این بخشش باطل و بلااثر است .

بخشیدن مهریه قبل از عقد امکان پذیر نیست مثل بخشیدن مالی هست که شما هنوز مالک و صاحب آن نیستید .البته باید توجه داشته باشید بخشیدن مهریه نیز به همین راحتی اتفاق نمی افتد.

 

ممکن است زن در یک نامه یا قرارداد یا وصیت بنویسد که مهریه ای که از شوهرش طلب داشته آن را می بخشد یا اینکه دریافت کرده است و هیچ طلبی از شوهر ندارد بعد آن را امضا کرده و اثر انگشت بزند در این صورت هم دادگاه این نامه را قبول می کند. اما اگر چنین دست نوشته ای با زور از زن گرفته شده باشد یا زن در حالت سلامت عقل نباشد اعتباری نخواهد داشت. بنابراین برای اینکه یک سند قطعی داشته باشید بهتر است مهریه در محضر بخشیده شود.

هزینه محضر برای بخشیدن مهریه چقدر است

 

هزینه محضر برای بخشیدن مهریه  ، بسته به میزان مهریه زن ، متفاوت بود که بدین منظور ، باید با توجه به میزان مهریه و نرخ تعرفه ارائه شده ، هزینه آن را محاسبه و پرداخت نمود .

بخشیدن مهریه بعد از عقد نیاز به مراجعه به دادگاه خانواده ندارد ، زن می تواند در برگه ای معمولی با امضا و اثر انگشت اقرار به گرفتن مالی در برابر مهریه یا ابرا ذمه شوهر از پرداخت مهریه نماید .

بخشش مهریه در دفتر اسناد رسمی ، با این کار این عمل حقوقی بخشیدن به ثبت رسمی می رسد و دیگر در آینده باعث بوجود آمدن مشکلات اثباتی برای مرد و یا وراث او نخواهد شد . بعد از بخشش مهریه در دفتر اسناد رسمی آن اقرار نامه ای که زن در آن از حق خودش گذشت کرده است را به دفتر ازدواجی که در آن صیغه نکاح خوانده شده است می فرستند .

اگر زن واقعا قصد بخشیدن مهریه به شوهرش را دارد بهتر است که این کار را در دفتر اسناد رسمی انجام دهد و بعد از ثبت ٬ نامه ای به دفتر ثبت ازدواجی که قبلا در آنجا ازدواجشان ثبت شده نوشته شده تا آن ها هم در دفتر خود ثبت کنند و در عقدنامه نوشته شود .

مدارک بخشیدن مهریه

 

5707678

گفته شد که بخشیدن مهریه با سند عادی یا رسمی نیاز به رعایت شرایط خاصی ندارد و تنها شرطی که برای بخشیدن مهریه مهم و قابل توجه است این است که بخشش مهریه بعد از خواندن صیغه عقد باشد .

زن می تواند در برگه ای معمولی همراه با امضا و اثر انگشت مهریه اش را به شوهر ببخشد یا ذمه او را از پرداخت مهریه بری کند . علاوه بر این زنی که واقعا خواهان بخشش مهریه است می تواند به صورت رسمی و با مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی مهریه اش را ببخشد .

برای بخشیدن مهریه در دفتر اسناد رسمی نیاز هست که زوجین یک سری مدارکی را همراه خود برای ارائه به دفتر اسناد رسمی ببرند که شامل :

شناسنامه زن .
کارت ملی زن .
شناسنامه مرد .
کارت ملی مرد .
سند ازدواج یا همان عقد نامه .
موارد احتیاط در بخشیدن مهریه
علاوه بر این مدارک سردفتران اسناد رسمی لازم می دانند چنانچه زن در قبال بخشیدن مهریه در دفتر اسناد رسمی مالی از شوهر دریافت نکند یا حق طلاق را از او نگیرد ، اجازه پدر زوجه ضمیمه اقرارنامه رسمی باشد .

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا