پرونده های جناییخبر اصلی

داستان یکی از اولین قاتلان سریالی شناخته شده تاریخ/ لیو پنگلی – قاتل سلسله هان در چین

وقتی صحبت از قاتلان سریالی می‌شود، معمولاً به تد باندی، جان وین گیسی، جفری دامر و جک قاتل فکر می‌کنیم؛ اما قاتلان سریالی از دیرباز وجود داشته‌ و بسیاری از آنها برای مدت طولانی ناشناخته بوده‌اند. حتی بسیاری از آنها هم هرگز شناخته نشده‌اند.

لیو پنگلی یکی از اولین قاتلان زنجیره‌ای است که نامش در تاریخ ثبت شده است. بسیاری از مورخان به این باور رسیده‌ا‌ند که ادعاها و گفته‌هایی که درباره لیو پنگلی وجود دارد، درست است. مهم است  به یاد داشته باشیم موضوع پنگلی مربوط به بیش از دو هزار سال پیش است و با توجه به زمان طولانی که از آن گذشته احتمال زیادی وجود دارد که موضوعات مربوط به او اغراق‌آمیز شده یا تغییر کرده باشد

در حال حاضر بیشتر اطلاعاتی که در مورد پنگلی وجود دارد از یک منبع معاصر آمده است؛ سوابق تاریخ بزرگ که توسط پدر و پسری به نام‌های سیما کیوآن و سیما تن نوشته شده است، به عنوان منبع قابل اعتماد درباره زندگی این قاتل زنجیره‌ای در نظر گرفته می‌شود.

براساس این کتابلیو پنگلی در حدود 144 قبل از میلاد در سلسله هان غربی به دنیا آمد. سلسله هان تقریباً در سال 202 قبل از میلاد آغاز شد و تا حدود 25 سال بعد از میلاد ادامه داشت. دوره پس از آن‌ را نیز، سلسله شرقی می‌نامند که تا پایان سلسله هان در سال 220 پس از میلاد بر سر قدرت بود. تنها تفاوت بین این دو دوره تغییر مکان پایتخت سلطنت است.

بسیاری از مورخان از سلسله هان به عنوان غرور ملی و یکی از نقاط اوج و شکوفایی چین یاد می‌کنند. تا جایی که چین در امپراتوری هان غربی شاهد افتتاح جاده ابریشم، تاسیس دانشگاه، شاهکارهای مهندسی مانند ساخت بسیاری از بخش‌های دیوار بزرگ چین و شکوفایی ادبیات و علوم پایه بود. در مجموع از سلسله هان به عنوان دوره موفق 420 ساله یاد می‌شود و لیو پنگلی مانند یک لکه ننگی است که در وسط سابقه درخشان این سلسله رها شده است.

اوایل زندگی لیو پنگلی

پدر لیو پنگلی،‌ لیو وو نام داشت که یکی از پسران امپراتور بود. به نظر می‌‌رسد پدر پنگلی هم یک قاتل بود تاجایی که محکوم به قتل و ترور یک وزیر سلطنتی بود. غیر از این، او حامی اصلی هنر و ادبیات بود. اما پنگلی هرگز واقعاً پدرش را نشناخت چون در حدود زمانی که پنگلی به دنیا آمد، پدرش تبعید شد و پس از آن جان خود را از دست داد.

از آنجایی که مادر بزرگ پنگلی که ملکه بود به خاطر اتفاقی که برای پسرش افتاده، ویران شده بود، امپراتور (پدربزرگ پنگلی) قلمرو یوانگ را تقسیم کرد و یک قطعه به هر یک از پسران وو داد. به این ترتیب پنگلی به عنوان یک شاهزاده حکمران بخشی از قلمرو سلسله هان شد.

کشتارها

بر اساس مستندات تاریخ کبیر، پنگلی در سال 144 قبل از میلاد، پادشاه جیدونگ شد و  از همان ابتدا به فردی متکبر،‌ خشن و بی رحم معروف شد. تا آن زمان یکسری قوانین،‌ رسوم و سنت‌هایی وجود داشت که او با توجه اقداماتی که قصد انجام آن را داشت، این قوانین را دست و پا گیر می‌دید. به همین دلیل به طور خودخواسته و به ناگاه تصمیم گرفت آنها را ازحالت اجباری خارج کند.

پنگلی  غروب‌ها، به طور معمولی با تعدادی از دوستان  یا برده‌ها بیرون می‌رفت تا در محدوده پادشاهی خود مرتکب ویرانی و قتل شود. او به خانه‌ها یورش می‌برد و مردم شهر و خانواده‌هایشان را بی‌رحمانه سلاخی می‌کرد. با توجه به شرایط دلیلی وجود نداشت که او این کار را به جز برای تفریح انجام دهد.

از تعداد قتل‌های این مرد اطلاع دقیقی در دست نیست و نام او فقط به عنوان قاتلی خطرناک به ثبت رسیده است.

5/5 - (1 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا