گوناگون

با قربانی تجاوز چطور رفتار کنیم

با قربانی تجاوز چطور باید رفتار کنیم؟

قربانیان تجاوز تنها گروه قربانیان هستند که بار گناه فرد دیگری را هم باید به دوش بکشند در حالیکه هیچ نقشی در آسیبی که به آنها وارد شده نداشته اند. همین مساله هم التیام درد و رنج ظلمی که به آنها شده است را سخت می کند.

به گزارش سایت جنایی ، آسیب های جدی و عمیقی که تجاوز به روح و روان افراد می گذارد آنقدر زیاد است که در ایران سنگین ترین حکم را برای مجازات یعنی اعدام برای آن درنظر گرفته اند.
در روانشناسی گفته می شود قربانیان تجاوز اگر درمان نشوند مانند مردگان متحرک هستند ، آنها دچار حالتی از درد و رنج می شوند که مانند زخمی هر روز از روز قبل بزرگتر می شود.

images 1 2

قربانی تجاوز چه کسانی هستند

تجاوز از منظر قانون یعنی برقراری رابطه جنسی با زن، مرد یا کودک با زور و اجبار یا تهدید و ارعاب و عدم توجه به خواسته فرد. اگر تجاوز به فردی زیر 18 سال اتفاق بیفتد مجرم علاوه بر عمل تجاوز جنسی ، جرم علیه کودکان هم مرتکب شده است.
بنابراین هرگونه اجبار در برقراری رابطه جنسی یا تعرض به تمامیت جنسی یک فرد تجاوز محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : برای اثبات تجاوز چه کنیم

آسیب های زنان قربانی تجاوز

روانشناسان بر این باور هستند که تجاوز به زنان می تواند زندگی جنسی و آینده آنها را به طور کامل از بین ببرد و زنان را دچار بی میلی جنسی کرده و حتی ممکن است آنها نابارور هم بشوند.
در واقع تجاوز جنسی می تواند هم جسم و هم روان زنان را تحت تاثیر قرار دهد.
روابط جنسی دردناک به دلیل آسیب دیدن بافت داخلی بدن
عفونت‌های ادراری شدید
فیبروم رحم یا تومورهای غیرسرطانی در دیواره‌ عضلانی
بارداری ناخواسته
بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز، زگیل تناسلی، سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا و.. از جمله عوارض فیزیکی تجاوز جنسی به زنان است.
آنچه گفته شد فقط آثار فیزیکی تجاوز به زنان بود آثار روانی تجاوز البته بسیار شدیدتر می تواند باشد.
ابتلا به سندرم پس از سانحه یا PTSD
انزجار از رابطه جنسی
افسردگی شدید
فلاش‌بک یا مرور هر روزه‌ی خاطرات تجاوز به شکلی که انگار دوباره در حال وقوع است.
اختلال شخصیت مرزی
اختلالات خواب
اختلالات اشتها
اختلال تجزیه هویت
احساس گناه
بی اعتمادی به دیگران و ناراحتی در موقعیت‌های اجتماعی روزمره
خشم
احساس ناتوانی شخصی

در واقع، قربانیان احساس می‌کنند که تجاوزگر کنترل بدنشان را از آن‌ها سلب کرده است این تفکر مدام درآنها تکرار می شود ، حس تحقیر شدگی و ضعف شدید می تواند دلیلی باشد برای اینکه فرد احساس کند دیگر نمی تواند از خود یا افرادی که به او وابستگی دارند مراقبت کند و مدام در حال تحقیر خود برآید.

فرد قربانی به طور مداوم دچار حالاتی چون تعریق ناگهانی، بالا رفتن ضربان قلب ، تنگی نفس، بی اشتهایی ، بی خوابی و … او به طور مرتب لحظاتی که مورد تجاوز قرار گرفته به یاد می آورد و در یک عذاب مداوم قرار می گیرد.

آسیب های کودکان قربانی تجاوز

کودکان به دلیل ضعیف جسمی که نسبت به بزرگسالان دارند بسیار بیشتر از آنها دچار آسیب می شوند. آلت تناسلی کودکان رشد کامل ندارد، هورمون های جنسی در آنها هنوز فعال نشده و تصوری درباره رابطه جنسی ندارند، وقتی کودکان مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند در واقع مراحل رشد آنها متوقف می شود.
انزجار جنسی
عدم رشد کافی جنسی
افسردگی شدید
عصبانیت از والدین
کابوس های شبانه
اختلال شخصیت
تنفر از جنس مخالف
توقف در رشد مغزی و …. از جمله آثاری است که تجاوز به کودکان می تواند ایجاد کند.

قربانی تجاوز

کودکان بعد از تجاوز احساس می کنند گناهکار بودند و باید مجازات می شدند به همین دلیل هم خود را مستحق گناه می دانند. در برخی موارد دیده شده است که متجاوزان جنسی در بزرگسالی در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته و به دلیل عدم درمان در بزرگسالی خود به یک متجاوز تبدیل شده اند.
در کودکان پسر آسیب به بیضه ها و اختلال نعوذ مهمترین عوارض فیزیکی تجاوز است که زندگی جنسی آنها را در بزرگسالی تهدید می کند.
آثار روانی که این کودکان با خود تا بزرگسالی حمل می کنند علاوه بر سندرم پس از سانحه می تواند خشم شدید از دیگران و آسیب رساندن به دیگران باشد. پسرانی که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفتند ممکن است حتی به لحاظ روانی دچار ناتوانی جنسی شوند. آسیب های مغزی شدیدی هم به آنها وارد می شود، آنها دچار شخصیت های وابسته می شوند اعتماد به نفس در آنها کاهش می یابد و در نهایت ممکن است کم کم به سمت آزار دیگران بروند. روند تحصیل این کودکان دچار اختلال شدید شده و هورمون های مغزی آنها عملکرد درستی نخواهد داشت.

آسیب های مردان قربانی تجاوز

تجاوز به مردان به دلیل موقعیت نانوشته ای که جامعه برای آنها درنظر گرفته است با پنهانکاری های شدید همراه است. بسیاری از بزرگسالان مرد که مورد تجاوز قرار می گیرند با پنهان کردن قربانی شدن خود تلاش می کنند تا وضعیت اجتماعی خود را در خانواده و میان دوستان خود حفظ کنند. قدرت مراقبت از خود و دیگران یکی از عناصر مهم مردانگی تعریف شده است، مردی که تمامیت جنسی اش زیر سوال برود بیشتر مورد تحقیر قرار می گیرد به همین دلیل مردان قربانی تجاوز بسیار بسیار کمتر از زنان و کودکان شناسایی می شوند چرا که آنها خود برای پنهان کردن مساله تلاش زیادی می کنند.
قربانیان مرد حتی بعد از مجازات فرد متجاوز همواره مورد تحقیر واقع می شوند چرا که ممکن است دیگران آنها را مورد تمسخر قرار دهند.
عدم تمایل به ازدواج
بهم خوردن زندگی شخصی
ابتلا به بیماری روانی
طرد از خانواده و همسالان
از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی
اقدام به خودکشی
مورد اخاذی های مداوم قرار گرفتن و….

مردان به طور سنتی جایگاه مراقب خانواده را دارند، مردی که تمامیت جنسی اش زیر سوال رفته حتی ممکن است از سوی پدر و مادر خود مورد تحقیر قرار بگیرد، همسر و فرزندانش دیگر مثل سابق با او ارتباط نداشته باشند و به او تکیه نکنند. آثار روانی تجاوز به مردان به مراتب شدیدتر از آثار فیزیکی است. البته آثار فیزیکی آن از جمله اختلال در دفع، ناتوانی جنسی و … نیز قابل توجه است.

با قربانیان تجاوز چطور رفتار کنیم

اگر فردی از اطرافیان شما مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است ، اولین کاری که باید بکنید این است که به او اطمینان دهید گناهکار نیست و شما برای اینکه مرتکب مجازات شود در کنار او خواهید بود، بلافاصله به قربانی کمک کنید تا شکایت ثبت کند، آثار تجاوز را از بین نبرید، بعد از اینکه کار قضایی تمام شد، بلافاصله او را نزد پزشک ببرید تا به لحاظ فیزیکی مورد معاینه قرار گیرد و کارهای درمانی را آغاز کند، همزمان باید از یک روانپزشک کمک بگیرید، توجه داشته باشد کمک گرفتن از یک روانپزشک به اندازه غذا خوردن برای فردی در چنین شرایط اهمیت دارد و مهم است.
اگر فرد قربانی می خواهد درباره حادثه با شما صحبت کند همدلانه در کنار او باشید و به حرف هایش گوش دهید، اظهار نظر نکنید و او را مورد قضاوت قرار ندهید.

به او اصرار نکنید که درباره حادثه با شما صحبت کند، اجازه دهید او خودش آمادگی بیان را به دست بیاورد. توجه داشته باشید فشار ناشی از حادثه ممکن است فرد را به سمت خودکشی ببرد بنابراین باید بسیار مراقب او باشید.
رفتارهایی مانند پرخاشگری ، گریه کردن ، فریاد زدن و…. در چنین افرادی طبیعی است با آرامش نسبت به آن برخورد کنید، با رواندرمانگر قربانی به طور مستمر در ارتباط باشید. فرد قربانی را مورد تحقیر قرار ندهید، مراقبت کنید تا داروها را به موقع مضرف کند، او را در معرض اخبار یا حوادث استرس زا قرار ندهید.

توجه داشته باشید زخم حاصل از تجاوز به روح افراد مانند یک چاله سیاه در روان افراد باقی می ماند بنابراین درمان این زخم بسیار سخت و زمانبر است و نیاز به همدلی دارد.

تجاوز نقطه‌ی پایان زندگی نیست. خودمراقبتی و حس علاقه‌ی نسبت به خود می‌تواند فرآیند درمان را کوتاه کرده و در فاصله‌ی زمانی کوتاه‌تری قربانی را به روند قبلی زندگی و کار بازگرداند.

 

4.8/5 - (37 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا