گوناگون

روغن سیاه دانه برای چی خوب است و چه مضراتی دارد

روغن سیاه دانه چه خواص و مضراتی دارد اینجا را بخوانید

جنایی: روغن سیاه دانه در واقع به روغن طلایی معروف است چرا که خواص بسیار زیادی دارد.
روغن سیاه دانه برای درد مفاصل یک تسکین دهنده قوی است. روغن سیاه دانه را به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌ آن می‌شناسند که توانایی کاهش التهابات درون بدن و مشکلات پوستی را دارد.

خواص روغن سیاه دانه

 

به گزارش سایت جنایی ، نتیجه تحقیق خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل، کاهش علائم آرتروز، میزان التهاب موجود در خون و تعداد مفاصل متورم را نشان داد. همچنین روغن سیاه دانه می تواند باعث کاهش علایم در بیماری آسم شده و حملات آسم را کنترل کند.

فواید روغن سیاه دانه برای پوست و مو

 

فواید روغن سیاه دانه برای پوست‌هایی که دچار مشکل هستند بسیار زیاد است و علاوه بر خواص درمانی، از پوست محافظت نیز می‌کند. این روغن در کنار روغن‌های دیگر در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی یا عطاری‌ها به فروش می‌رسد. از مزایای استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست و زیبایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 images 1

پیشگیری از آکنه و ترمیم پوست با روغن سیاه دانه

 

استفاده از لوسیون‌هایی تولید شده با ترکیب ۱۰ درصد این روغن، مشخصا باعث کاهش بروز آکنه و جوش صورت بعد از ۲ ماه شد و در نتیجه فواید روغن سیاه دانه برای صورت را نشان داد. بر اساس نتیجه منتشر شده از تحقیقات در آمریکا کسانی که از روغن سیاه دانه استفاده کرده اند به طور قابل توجهی آکنه روی پوست را درمان کرده اند. شرکت کنندگان در این تحقیقات تا ۶۷ درصد رضایت خود را از استفاده از روغن سیاه دانه برای درمان جوش صورت اعلام کردند.
آبرسانی مو ، پسوریازیس، نرم کردن پوست، ترمیم زخم از دیگر خواص استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست و مو است.

آیا سیاه دانه باعث لاغری می شود

 

در یک تحقیق روی ۹۰ خانم دچار اضافه وزن، به این نتیجه رسیدند که اضافه کردن روغن سیاه دانه به رژیم غذایی کم کالری، نسبت به رژیم غذایی کم کالری صرف بیشتر باعث لاغری می‌شود. خواص این روغن برای لاغری یک پشتوانه علمی هم دارد. مجله ” Diabetes and Metabolic Disorders” تحقیقاتی منتشر کرد که در آن خواص ضد چاقی گیاهان را مورد بررسی قرار داده بودند و به این نتیجه رسیده بودند که سیاه دانه در صدر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن قرار دارد.

در تحقیقات دیگری که بر روی ۲۵۰ مرد انجام شده بود و خواص روغن سیاه دانه برای مردان در زمینه کاهش وزن را نشان داد به این نتیجه رسیدند که روغن سیاه دانه در صورتی که به تنهایی یا در ترکیب با زردچوبه استفاده شود، باعث کاهش وزن می‌شود و مهم‌تر از آن، خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد

.
بر اساس مقاله‌ای که در مجله “Endocrinology and Metabolism“ منتشر شد، محققان اعلام کردند که سیاه دانه یکی از معدود مواد غذایی است که باعث جلوگیری از هر دو نوع دیابت، یعنی دیابت نوع ۲ و دیابت نوع ۱ می‌شود. بر اساس این تحقیقات سیاه دانه در واقع پایداری گلوکز را افزایش می‌دهد و به اندازه داروی متفورمین (Metformin) موثر است. این گیاه تا کنون عوارض مشخصی نشان نداده است، در صورتی که متفورمین به عنوان یکی از رایج‌ترین داروهای توصیه شده برای دیابت نوع دو، باعث عوارض جانبی زیادی مثل نفخ، اسهال، تجمع گاز معده، سردرد و خیلی علائم دیگر می‌شود.

روغن سیاه دانه

فعالیت ضد باکتریایی و ضد قارچ در روغن سیاه دانه

 

نتایج تحقیقات نشان داده است که عصاره سیاه دانه می‌تواند بر روی باکتری‌های گرم‌مثبت و گرم‌منفی (دو گروه عمده باکتریایی) اثر مهارکننده داشته باشد. اهمیت این ویژگی آنجاست که حتی بسیاری از داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها تنها بر یک گروه از این دو مؤثرند.
همچنین، محققان دریافته‌اند که سیاه‌دانه دارای فعالیت سودمند ضد هلیکوباکتر پیلوری است. این باکتری عامل بسیاری از مشکلات معده و روده است.
عصاره سیاه‌دانه دارای اثر ضد قارچی قوی است. نتایج مطالعات نشان داده است که سیاه دانه می‌تواند منبعی از داروهای ضد قارچ پوستی باشد. خواص سیاه دانه برای درمان عفونت‌های قارچی پوست در طب سنتی تأیید شده است.

 

مضرات روغن سیاه دانه

 

ممکن است که روغن سیاه دانه باعث افزایش تاثیر برخی از داروها، مثل داروهای متوپرولول (Metoprolol) و وارفارین (Warfarin) شود. اگر شما در حال مصرف هر نوع دارویی به صورت مرتب هستید، با پزشک خود در مورد مصرف این روغن صحبت کنید و قبل از صحبت کردن با پزشک معالج نباید هیچ کدام از داروهایی که همیشه مصرف می‌کنید را قطع کنید.
روغن سیاه دانه می‌تواند به عملکرد بهتر کبد کمک کند اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای کبد و کلیه‌ها مضر باشد. اگر کبد یا کلیه شما در حال حاضر دچار مشکل است، درمورد میزان مصرف مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

سیاه دانه را چطور استفاده کنیم

سیاه دانه را می توانید به صورت روغن، یا مصرف خود دانه روی مواد غذایی استفاده کنید.
روی نان قبل از پخت یا قبل از تست کردن، روی بیسکوییت یا شیرینی، در سوپ و انواع خوراک‌ها
مخلوط کردن با دانه‌های دیگر و استفاده به عنوان چاشنی سالاد از دیگر روش های استفاده از سیاه دانه است.

روغن سیاه دانه برای کدام قسمت بدن ضرر دارد

دقت کنید که این روغن را از چشمان، مخاط بینی و دیگر نقاط حساس بدن دور کنید. به علت ماهیت گرم سیاه دانه، استفاده از آن برای پوست ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت پوستی شود. به همین دلیل قبل از استفاده موضعی حتما میزان کمی از آن را روی پوست تست کنید. مانند هر ماده غذایی دیگر، خانم‌های باردار و خانم‌های شیرده باید قبل از استفاده چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، با پزشک خود مشورت کنند.

سیاه دانه گیاهی ضد سرطان

 

محققان دریافته‌اند که تیموکینون موجود در عصاره سیاه دانه می‌تواند رشد سلولی و مرگ برنامه‌ریزی شده سلول (آپوپتوز) را در سلول‌های استئوسارکوم (نوعی سرطان استخوان) انسان مهار کند. همچنین، مشخص شده است که تیموکینون موجود در سیاه دانه دارای اثر ضد تکثیر سلول‌های سرطان سینه است.

خواص سیاه دانه برای قلب

 

عصاره سیاه دانه و تیموکینون موجود در آن می‌تواند از کاهش فشار سیستولی خون (بالاترین میزان فشار خون که در هنگام پمپاژ خون به خارج از قلب ایجاد می‌شود) و افزایش بیش از حد گلبول‌های سفید در خون (لوکوسیتوز) جلوگیری کرده و به انعقاد خون کمک ‌کند.
نکته : آنچه در بخش سلامت وبسایت جنایی منتشر می شود جنبه آگاهی رسانی دارد. مسلما قبل از استفاده درمانی از این مطالب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا