گوناگون

شاتره برای چی خوب است ؟

اگر می خواهید خواص گیاه شاتره را بدانید این مطلب را بخوانید.

شاتره نوعی گیاه خودرو و بسیار پرخاصیت است که سالهاست در ایران مورد استفاده است و جایگاه ویژه ای در طب سنتی دارد.
شاتره طبع سرد دارد ودر کنار عرق کاسنی برای گرمازدگی بسیار مناسب است. همچنین شاتره برای تصفیه کبد کارایی زیادی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص شاتره

این گیاه برای التهاب ملتحمه (نوعی بیماری چشمی) و مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه، راش، خارش ناشی از بیماری کبدی و اگزمای مزمن مفید است.
شاتره برای بهبود بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا، مجاری صفراوی (مانند قلنج صفراوی)، کبد و دستگاه گوارش و همچنین پاکسازی کلیه‌ها مؤثر است و عملکرد هر یک از این ارگان‌ها را نیز تقویت می‌کند.
از گیاه شاتره برای درمان سیستیت، یبوست، روماتیسم، عفونت، زردی، میگرن، اسکوربوت (بیماری ناشی از کمبود ویتامین ث)، آرتروز و تصلب شرایین در طب عامیانه استفاده می‌شود.
شاتره دارای خاصیت پاکسازی و تصفیه‌کنندگی خون است.
از آنجا که شاتره ادرار آور است، برای تحریک تعریق استفاده می‌شود.
دمنوش شاتره، ماهیچه‌های صاف روده را تحریک می‌کند و انگل‌های روده را از بین می‌برد.
باعث تقویت مچ دست می‌شود.
از آنجا که شاتره دارای اثر ضد اسپاسم است، به عادی‌سازی جریان صفرا کمک می‌کند.
برخی مطالعات نشان داده‌اند که شاتره ملین بوده و باعث کاهش فشارخون می‌شود.
از شاتره به‌عنوان یک ماده مقوی در افزایش اشتها استفاده می‌شود.
با افزودن گیاه شاتره خشک شده به آب حمام می‌توان بیماری بواسیر را بهبود داد.
ترکیبی از برگ‌های گیاه شاتره و گردو برای درمان بریدگی، زخم و خراش مفید هستند.

شاه تره

تاثیر شاتره بر زیبایی پوست

عرق شاتره سرد است و بسیاری از آکنه هایی که ایجاد می شود به علت مصرف مواد گرمی است. یکی از کاربردهای شاتره درمان آکنه های پوستی است . اگر می خواهید آکنه پوستی را درمان کنید یکی از بهترین روشها استفاده از عرق شاتره است. همچنین می توانید از خواص شاتره به عنوان دم نوش و ماسک هم استفاده کنید.

تاثیر شاتره بر سنگ صفرا

یکی از مشکلاتی که برای اکثر افراد پیش می آید ایجاد شدن سنگ کیسه صفرا می باشد. کیسه صفرا یک از اجزای مهم بدن می باشد که در هضم مواد غذایی کمک می کند، مخصوصا به هضم مواد چربی بسیار کمک می کند اگر این فرآیند به درستی پیش نرود ، ما تجمع کلسترول و رسوب ان را در کیسه صفرا به مرور زمان مشاهده خواهیم کرد که این اصلا خوب نیست. که با سونوگرافی شکم این موضوع تشخیص داده می شود.

اگر می خواهید از ایجاد سنگ های کیسه صفرا جلوگیری کنید به شما پیشنهاد می دهیم مصرف عرق شاتره را آغاز کنید البته نکته قابل توجه این است که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید، عرق گیاهی شاتره می‌تواند موجب بهبود عملکرد کبد تا ۸۰ درصد شود و از ایجاد و تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

مضرات عرق شاتره

مصرف شاتره در کودکان، بانوان باردار و شیرده منع شده است.
بیماران صرع و مستعد به صرع نباید از آن استفاده کنند.
شاتره اثر داروهای آلوپاتیک مورد استفاده برای فشار خون بالا را افزایش می‌دهد؛ بنابراین از مصرف هم‌زمان این داروها با شاتره خودداری کنید.
مصرف شاتره در مقادیر زیاد دارای اثر سمی است و می‌تواند باعث اسهال شدید، گرفتگی عضلات و تنگی نفس شود. بنابراین برای مصرف آن با پزشک‌های گیاهی مشورت کنید.

شاتره را به چه صورتی مصرف کنیم

تمام بخش‌های گیاه شاتره، به‌جز ریشه آن می‌توانند به‌عنوان داروی گیاهی استفاده شوند. این بخش‌ها در آغاز دوره گل‌دهی گیاه جمع‌آوری شده و خشک می شود تا در نهایت به‌عنوان عصاره، عرق شاتره، دمنوش، قرص گیاهی یا مکمل و لوسیون چشم استفاده شوند.
این عرق گیاهی را بهتر است قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید. تا اثر گذاری آن بیشتر باشد.

تاثیر شاتره بر قلب

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افرادی که مشکلات قلبی دارند یا دچار مشکلات فشار خون هستند پیش آید این باشد که آیا می توانند از این عرق مصرف کنند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر فشار خون شما بالا است ، عرق شاتره باعث کاهش فشار خون می شود و همچنین باعث تنظیم ضربان قلب می شود. پس اگر فشار خون شما کم است مصرف این عرق برای شما توصیه نمی شود.

 

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا