گوناگون

چطور «پول را بردار و فرارکن» به اثر هنری تبدیل شد؟

ینس هاننیگ، هنرمند دانمارکی، به جرم «دزدی» اسکناس‌هایی که قرار بود در یک اثر هنری به نمایش بگذارد، به بازپرداخت بیش از ۵۰۰ هزار کرون (معادل ۶۶ هزار یورو) به موزه خسارت دیده، محکوم شد.
به گزارش سایت جنایی به نقل از خبرگزاری فرانسه، موزه کانستن در شهر آلبورگ در غرب دانمارک در سال ۲۰۲۱ برای تهیه یک تابلوی هنری، بیش از ۵۳۰ هزار یورو به هانینگ پرداخت کرد. چون قرار بود در آن سال در موزه کانستن نمایشگاهی با عنوان کار کردند در خارج ” Work it Out” افتتاح شود که به هنر مدرن آلبورگ بپردازد.
از آنجایی که گردانندگان موزه مایل بودند به عنوان بخشی از این نمایشگاه، دو اثر از هنرمندی به نام ینس هانینگ را به نمایش بگذارند. پیش از شروع نمایشگاه با او نامه‌نگاری کردند و قرار شد دو اثر دارای اسکناس‌هایی با قاب و با ارزش کل 532549 کرون به موزه تحویل بدهد. به گفته مسولان موزه پس مکاتبات قراردادی با ینس هانینگ  منعقد شد که در آن قید شده بود که وقتی نمایشگاه در 16 ژانویه 2022 تمام شد او پول استفاده شده در اثر هنری را به موزه بازگرداند. پس از آن وجوه لازم را به حساب بانکی شخصی هنرمند منتقل شد.

قبل از افتتاح نمایشگاه، هم مسولان موزه کانستن ایمیلی از آن هنرمند دریافت کرد که به موزه اطلاع داد که به جای کار مورد توافق، قطعه جدیدی با عنوان پول را بگیر و فرار کن ساخته است. سپس کارکنان موزه جعبه‌های حمل و نقل را باز کردند و متوجه شدند در حالی که قرار بود قاب‌ها حاوی پول باشد، خالی هستند.

پس از آن اثر جدید در کنار سایر آثار هنرمندان مشهور معاصر به نمایش گذاشته شد ، اما وقتی نمایشگاه به پایان رسید، ینس هانینگ پول را پس نداد و مسولان موزه که معتقد بودند با این کار قراردادی را که امضا کرده بود زیر پا گذاشته علیه او دعوی مدنی اقامه کرد.

این هنرمند، در جریان دادگاه رسیدگی به شکایت موزه در دفاع از خود گفت که بار این کار یک اثر هنری مفهومی و فکاهی خلق کرده است.
قاب خالی ینس هانینگ به مدت یک‌سال در موزهایی در دانمارک و اتریش به نمایش درآمد و بازدید کننده‌ها بسیاری هم داشت. ینس هانینگ در یک برنامه تلویزیونی گفت رای دادگاه عادلانه نیست، چرا که رسانه‌ای شدن همین ماجرا، باعث شده تا موزه کونستن مشهور شود و پول بسیار بیشتر به دست آورد.

در عین حال لاسه اندرسون، مدیر موزه هنر مدرن کانستن، می گوید: یک دوره چهار هفته ای برای تجدید نظر وجود دارد، و تا زمانی که پرونده هنوز قابل تجدید نظر باشد، ما هیچ اظهارنظر دیگری نداریم.

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا