گوناگون

حجامت برای چی خوب است

حجامت را در چه فصلی انجام دهیم و چه خواصی دارد

جنایی : حجامت نوعی درمان سنتی است که در طب قدیم بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است و پزشکانی که طرفدار طب سنتی هستند در حال حاضر نیز آن را توصیه کرده
مدافعان طب سنتی بر این باورند که حجامت از بیماری‌هایی چون تب، بی اشتهایی، کم خونی، ناباروری، گرفتگی بینی، درد دوران قاعدگی، فشار خون بالا، چربی خون، سوءهاضمه، دیابت، میگرن، دردهای عضلانی، بیماری‌های هورمونی و عفونی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که در درمان این موارد مؤثرتر عمل کند.

حجامت از چه بیماری‌هایی پیشگیری می کند

گفته می‌شود حجامت در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد: صفرا و سودا را از بین می‌برد و همچنین بیماری‌های مختلف را درمان می‌کند. حجامت از بیماری‌هایی چون تب، بی اشتهایی، کم خونی، ناباروری، گرفتگی بینی، درد دوران قاعدگی، فشار خون بالا، چربی خون، سوءهاضمه، دیابت، میگرن، دردهای عضلانی، بیماری‌های هورمونی و عفونی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که در درمان این موارد مؤثرتر عمل کند. برای درمان آلرژی‌های مختلف و همچنین اعتیاد به مواد مخدر این شیوه‌های درمانی حجامت بسیار کاربرد دارد. افرادی که دارای انسداد عروق هستند با استفاده از حجامت می‌توانند به درمان آن اقدام کنند. درمان انواع آکنه ها، تب خال‌ها، هموفیلی، آسم، مشکلات گوارشی، اگزما و افسردگی نیز به وسیله حجامت صورت می‌گیرد.

حجامت چند نوع است

در طب سنتی اسلامی حجامت دارای سه نوع است که هر یک از انواع آن، روش‌های مختلفی در استفاده دارند.
بادکش درمانی خشک، اولین نوع از حجامت است که پزشک، فنجان‌های بامبو یا شیشه‌ای را روی نواحی مختلف پوست قرار می‌دهد و با سرد شدن هوای داخل این محفظه و ایجاد یک منطقه جمع شده خون این حجامت صورت می‌گیرد.
در نوع دوم حجامت که بادکش درمانی مرطوب است، مکش خون افراد با ایجاد برش‌هایی بر روی خلاءهای ایجاد شده پوستی انجام می‌شود.
نوع آخر حجامت‌، بادکش درمانی به کمک آتش است که در این نوع، پزشک با استفاده از پنبه‌های الکلی به این کار می‌پردازد. در این روش احتمال سوختگی پوست وجود دارد.

 

بهترین زمان برای حجامت کدام فصل است

فصل بهار بهترین فصل برای حجامت کردن و مکش خون‌های مضر در بدن انسان است. در این فصل، مواد زائد و سمی موجود در خون افراد افزایش می‌یابد که برای دفع آن بهترین و کامل‌ترین راه، حجامت کردن است. اردیبهشت ماه شروع این شیوه درمانی است که افراد با بهره‌گیری از آن بهتر درمان پیدا می‌کنند. این زمان تا پایان خردادماه می‌تواند ادامه یابد. یکشنبه و پنجشنبه بهترین و چهارشنبه و جمعه بدترین زمان برای حجامت در نظر گرفته شدند. برای درمان بیماری‌ها و پیشگیری از آنها در هر سال بهتر است در فصل بهار این حجامت صورت گیرد. استمرار در حجامت در مؤثر بودن نتیجه آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. تعدیل مزاج، جلوگیری از سکته‌های قلبی، تخلیه سموم بدن، تنظیم سیستم‌های عصبی، عروقی و ایمنی بدن و درمان عفونت‌های بدن از فواید حجامت بهاره است.

مهمترین اثرات حجامت در بدن چیست

 

یوهان آبل (JOHANN ABELE) پزشک و محقق آلمانی نیز در کتاب خود با عنوان “حجامت شیوه درمان آزمون‌شده” که در سال 1997 چاپ شده، در مورد حجامت می‌گوید: “اعتقاد راسخ دارم که نه‌تنها امروز بلکه برای همیشه،‌ امر حجامت را در درمان بیماری‌ها نباید نادیده گرفت؛ حجامت پدیده‌ای است که در خود تنظیمی کردن عملکرد بدن انسان دخالت دارد، امری که هرگز با روش‌های دیگر نمی‌توان آن را جایگزین کرد. مطالعات ما نشان می‌دهد که در آلمان می‌توان 75 درصد بیماری‌ها را با شیوه‌های درمان طبیعی از جمله حجامت درمان کرد”.

 

مکانیزم تاثیر حجامت در بدن چطور است

 

حجامت با ایجاد یک التهاب موضعی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و تکثیر سلول‌های دفاعی بدن می‌شود.
حجامت سیستم انعقادی و ضدانعقادی بدن را تنظیم می‌کند.
حجامت بر تیموس که از مهمترین مراکز آموزش سلول‌های دفاعی است تأثیر مستقیم دارد.
حجامت ترافیک لنفاوی را با ایجاد فشار منفی کنترل کرده و باعث افزایش لنف در این سیستم می‌شود.
حجامت با کاهش غلظت خون تراکم سلولی را در مویرگ‌ها کاهش داده، اکسیژن‌رسانی را بهبود بخشیده و بار قلب و ریه را تعدیل می‌کند.
حجامت با تصفیه خون، مواد زائد، مضر و مسموم را از خون خارج می‌کند.
حجامت غدد غیرفعال یا کند بدن را فعال و از طرف دیگر فعالیت غدد پرکار بدن را کاهش می‌دهد؛ به‌عبارت دیگر باعث تعدیل فعالیت غدد داخلی بدن می‌شود (دکتر یوهان آبله محقق آلمانی نیز روی این مکانیزم تأکید فراوان دارد).
حجامت با تحریک سلول‌های موجود در جدار مویرگ‌ها، باعث ترشح فاکتورهای دفاعی بدن از این سلول‌ها می‌شود.
مبحث تحریک جدار مویرگ و نقش آن در ایمنی بدن در بزرگ‌ترین مراکز علمی تحقیقاتی در حال بررسی است و شاید این مسئله مهمترین مکانیسم شناخته‌شده حجامت در بدن باشد.
حجامت با کاهش فاکتورهای مؤثر در سکته‌های مغزی و قلبی نقش پیشگیری از این بیماری‌ها را دارد (خصوصاً با کاهش میزان آهن خون، چرا که آهن اضافی خون از جمله مهمترین پارامترهای مؤثر در سکته مغزی و قلبی است).
حجامت با اثرگذاری به‌روی عوامل ایجاد حساسیت نظیر هیستامین باعث بهبود نسبی آلرژی می‌شود.
حجامت با ایجاد التهاب و احتقان موضعی، سیستم‌های درونی پاکسازی خون را که برای جذب خون و رفع التهاب در پوست موجود می‌باشد، به فعالیت واداشته و موجب رفع انسدادهای مکانیکی عروق می‌شود.
حجامت باعث افزایش ترشح سروتونین مغز می‌شود. (کاهش سروتونین در بروز افسردگی، اختلالات عصبی و رفتاری نقش محوری دارد).
حجامت در بازسازی استیل کولین (میانجی اصلی سیستم ارتباطی مغز و اعصاب) نقش پایه‌ای دارد.

آیا طب امروزی هم حجامت را تایید می کند

پزشکانی که طب امروزی را مفیدتر از طب سنتی می دانند هم نسب به حجامت توجه ویژه ای دارند.
برخی از خواصی که این پزشکان درباره حجامت گفته اند عبارتند از

مکانیسم حجامت از دیدگاه طب رایج:

تنظیم سیستم ایمنی بدن انسان به‌وسیله حجامت عام
تنظیم سیستم ایمنی محیطی به‌وسیله حجامت عام
تنظیم ترشح غدد درون‌ریز و برون‌ریز
تأثیر حجامت بر سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک
تأثیر حجامت بر درناژ لنف
تأثیر حجامت بر دفع سموم و رفع انسدادهای موضعی و محیطی
تأثیر حجامت بر افزایش ترشح اندروفین

Cupping photos aks hejamat 30 210x300 1

نکاتی که باید قبل از حجامت رعایت کنید

افراد برای حجامت کردن باید موارد و قوانینی را رعایت کنند. سه روز قبل از حجامت کردن توصیه می‌شود که از میل کردن غذاهای سنگین پرهیز کنید و به جای آن از انواع سوپ‌ها و سبزیجات در وعده‌های غذایی خود بهره مند شوید. مصرف آب انار در این سه روز به دفع خون‌های آلوده بدن کمک می‌کند. زمان انجام حجامت ۲۰ دقیقه است که در طی ۳ الی ۵ دقیقه مکش خون به میزان ۵۰ الی ۷۰ سی سی انجام می‌شود. لازم به ذکر است که مواضع مورد نظر در حجامت باید ضدعفونی شوند.

چطور از کبد حجامت بگیرید

برخی حجامت کبد را یکی از بهترین و باارزش ترین حجامت‌ها می‌دانند که در بهبود عملکرد کبد و درمان بیماری‌های مرتبط با این عضو داخلی بدن بسیار مؤثر است. حجامت کبد در پشت قفسه سینه در زاویه تحتانی استخوان کتف در سمت راست انجام می‌گیرد. این نوع حجامت باعث می‌شود که غلظت خون و کبد چرب درمان شود.

1397052215223188215019194

مضرات حجامت چیست

حجامت برای بسیاری از افراد می‌تواند مؤثر عمل کند اما گروهی از افراد هستند که برای آنها توصیه نمی‌شود. زنان باردار، نوزادان، افراد دارای بلغم شدید، کمبود پلاکت خون، دارای فشار خون بالا از مواقعی است که استفاده از حجامت توصیه نمی‌شود. البته برای نوزادانی که دچار زردی پوست شده‌اند، حجامت در قسمت لاله گوش باعث کاهش زردی آنها می‌شود. از آن جایی که استفاده از حجامت برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است اما استفاده بیش از حد آن می‌تواند خساراتی از جمله خونریزی و تشدید کم خونی، افزایش سکته‌های مغزی، پارگی مویرگ‌ها، عفونت‌های پوستی و کبودی‌های پوستی را ایجاد کند.
نکته : آنچه در بخش سلامت سایت جنایی منتشر می شود جنبه آگاهی رسانی دارد و پیش از تصمیم درباره هر اقدامی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا