مادر مقتول در آستانه عاشورا قاتل پسرش را از قصاص نجات داد
مرد جوانی که دو سال قبل همسایهاش را با ضربه قمه کشته و یک بار تا پای چوبه دار رفت، این بار در آستانه دومین اجرای حکم قصاص، با گذشت مادر مقتول از مرگ نجات یافت.
مرد جوانی که دو سال قبل همسایهاش را با ضربه قمه کشته و یک بار تا پای چوبه دار رفت، این بار در آستانه دومین اجرای حکم قصاص، با گذشت مادر مقتول از مرگ نجات یافت.
به گزارش سایت جنایی، پرونده مرد جوانی که به اتهام قتل همسایهاش به قصاص محکوم شده بود، در حالی در شعبه اول اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران به مرحله اجرای حکم رسید که جلسه صلح و سازش، سرنوشت این پرونده را تغییر داد.
قرار بود این محکوم به قصاص به زودی پای چوبهدار برود، اما مادر مقتول که تنها ولیدم پرونده است، در آستانه فرارسیدن عاشورا و ایام سوگواری محرم، بدون هیچگونه درخواست مالی یا چشمداشت و طرح درخواستهای معمول و تنها برای رضای خدا از حق قصاص فرزندش گذشت. به این ترتیب اجرای حکم برای همیشه متوقف شد.
این در حالی است که محکوم پیش از این هم یک بار تا پای چوبه دار رفته بود، اما همان زمان هم اجرای حکم با درخواست ولیدم متوقف شده بود. این مرد جوان قرار بود طی روزهای آینده برای دومین بار حکم قصاصش اجرا شود که برگزاری جلسه صلح و سازش، مسیر پرونده را تغییر داد.
ماجرای این قتل به نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ بازمیگرددرکه آن شب مرد متهم که در حالت مستی بود، در یکی از محلههای جنوب تهران اقدام به داد و فریاد و ایجاد مزاحمت کرده بود.
مقتول که همسایه او بود، برای پایان دادن به این وضعیت وارد ماجرا شد و از او خواست به رفتارهایش پایان دهد و به خانه خودش برود. همین تذکر باعث مشاجره لفظی میان دو همسایه شد، اما با دخالت اطرافیان، افراد حاضر و ساکنان محل درگیری خاتمه یافت.
چند ساعت بعد، مرد مست دوباره به خیابان آمد و همان رفتارهای قبلی را تکرار کرد که این بار هم مقتول با او روبهرو شد و دو طرف مشاجره را از سر گرفتند.
در همین هنگام، دو برادر که از دوستان همسایه مست بودند، به طور اتفاقی با موتورسیکلت از محل عبور میکردند که با مشاهده درگیری وارد نزاع شدند. آنها با دست گرفتن چوب و چاقو به حمایت از دوست خود رفتند و لحظاتی بعد هم مرد مست که بعدها محکوم اصلی پرونده تبدیل شد با برداشتن یک قبضه قمه به درگیری برگشت.
در نهایت جریان آخرین درگیری، متهم اصلی با قمه ضربهای به مقتول زد که باعث جراحت شدید او شد. در پی این اتفاق مرد جوان پس از انتقال به بیمارستان، با وجود تلاش پزشکان جان خود را از دست داد و ماهیت پرونده از یک نزاع خیابانی به قتل عمد تغییر یافت.
پس از وقوع قتل، متهم اصلی و دو همدستش که از محل گریخته بودند چند روز متواری شدند، اما در نهایت توسط کارآگاهان پلیس آگاهی شناسایی و بازداشت شدند.
در ادامه رسیدگی به پرونده تحقیقات قضایی تکمیل شد و پرونده به دادگاه فرستاده شد. در پایان جلسه محاکمه با توجه به محتویات پرونده، متهم اصلی را به قصاص نفس محکوم شد و دو برادری که در درگیری حضور داشتند و در نزاع مشارکت کرده بودند، به مجازات حبس محکوم شدند. پس از آن این احکام که مورد اعتراض متهمان قرار گرفته بود پس از طی مراحل قانونی به تایید قضات دیوان عالی کشور رسید. به این ترتیب پرونده برای اجرای احکام تایید شده که مهمترین آنها حکم قصاص نفس بود به شعبه اول اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران ارسال شد و متهم پس از مدتی پای چوبهدار رفت اما مادر مقتول با مهلتی چند ماهه موقتا از قصاص قاتل فرزند گذشت تا اینکه سرانجام در حالی که همه مقدمات اجرای دومین حکم قصاص فراهم شده بود، جلسه صلح و سازش با حضور خانواده مقتول برگزار شد. در این جلسه، مادر مقتول که تنها ولیدم پرونده بود، زن داغدار اعلام کرد به حرمت ایام محرم، تاسوعا و تنها برای رضای خدا، بدون دریافت هیچگونه وجه یا شرطی از حق قصاص میگذرد.
با ثبت این رضایت، حکم قصاص متوقف شد و مرد جوان از مجازات مرگ رهایی یافت. با این حال، به دلیل جنبه عمومی جرم، پرونده همچنان مفتوح است و متهم بهزودی از این بابت در دادگاه محاکمه خواهد شد.