گوناگون

اعتیاد در نوجوانان چطور و چرا اتفاق می‌افتد؛ راه پیشگیری چیست

دلایل گرایش نوجوانان به مواد مخدر چیست و چگونه می‌توان مانع آنها شد؟

اعتیاد در نوجوانان به دلایل مختلف روزبه روز بیشتر می شود. هرچند اعتیاد به مواد مخدر وسیع ترین نوع اعتیاد در نوجوانان است اما اعتیاد به روابط جنسی، مشروبات الکلی و سیگار از دیگر انواع اعتیاد در نوجوانان است که باید جدی گرفته شود.

به گزارش سایت جنایی ، نوجوانان بنابر دلایل مختلف ممکن است به سمت اعتیاد به مواد مخدر یا انواع دیگر اعتیاد بروند.

اعتیاد در نوجوانان از چه سنی شروع می شود

در نسلهای گذشته اعتیاد در نوجوانان از سنین 18 تا 25 سالگی آغاز می شد اما بنابر دلایل مختلف اعتیاد در نسلهای جدید با سنین کمتری آغاز می شود.
سن اعتیاد 9 سال رسیده است و ما حتی با کودکان معتاد روبه رو هستیم دلایل مختلفی برای این مساله وجود دارد که ژنتیک و بیش فعالی و کنجکاوی  از جمله این دلایل هستند. برخی مواد مخدر هم هستند که نوجوان از سر کنجکاوی از آن استفاده می کند و برای همیشه گرفتار می شود یکی از انواع آن ماده مخدر زامبی یا فلاکا است که یکبار مصرف می تواند منجر به اعتیاد دائمی شود.

اعتیاد در نوجوانی

نوجوانان چرا معتاد می شوند

کنجکاوی
فشار دوستان
عضویت در گروه دوستی
کاهش استرس و اضطراب
مشکلات عاطفی
تمایل به فرار
ناتوانی در کنترل تکانه
خلاصی از فشار مسئولیت ها
درمان سرخود دردهای جسمی و روحی
آسانی دسترسی به مواد مخدر
بیش فعالی و اختلال شخصیت
از جمله دلایلی هستند که نوجوانان ممکن است به سمت اعتیاد بروند.

اعتیاد به روابط جنسی در نوجوانان

رشد هورمون های جنسی و بالغ شدن ، کنجکاوی جنسی و در دسترس بودن فیلم های پورن و جنسی از جمله دلایلی است که نوجوانان را به سمت رابطه جنسی زیاد و ناایمن سوق می دهد.
برخی از مواد محرک مانند شیشه و گل نیز تمایل به روابط جنسی را به شدت زیاد می کند، بنابراین نباید این مساله را نادیده گرفت.
اعتیاد به رابطه جنسی درنوجوانان مساله بسیار شایعی نیست و بهتر است با احتیاط درباره آن صحبت کرد والدین باید بدانند کنجکاوی جنسی با اعتیاد به رابطه جنسی بسیار فرق دارد اما کنکاوی بیش از حد جنسی می تواند منجر به اعتیاد جنسی شود.

راههای پیشگیری از اعتیاد جنسی

والدین در مواجه با فرزندشان که رابطه جنسی دارد چطور باید رفتار کنند؟ نوع رفتار والدین می تواند بسیار تعیین کنند باشد، برخوردهای خشن، طرد کردن ، ایجاد دعوا و درگیری فقط اضطراب را در نوجوان بالا می برد و او را به سمت اعتیاد های دیگر هم سوق می دهد، بهترین روش این است که در سن مناسب با فرزند خود درباره رابطه جنسی و خطرات رابطه جنسی زودهنگام صحبت کنید، او را برای مشاوره آماده کنید نزد یک روانشناس ببرید، روانشناسان بهتر می توانند دلیل بیش فعالی جنسی را تشخیص و درمان کنند. توجه داشته باشید که رفتار اشتباه شما می تواند بر سرنوشت فرزند شما در بزرگسالی بسیار تاثیر بگذارد.

 

اعتیاد در نوجوانی

اعتیاد با سوء مصرف مواد مخدر چه فرقی دارد

همانطور که گفته شد وسیع ترین شکل اعتیاد ، مصرف مواد مخدر است سوءمصرف مواد مخدر به معنی مصرف مواد غیرقانونی یا قانونی به شکل نادرست است. اعتیاد نوجوانان و جوانان با سوءمصرف شروع می شود، مانند امتحان سیگار گل یا کوکائین.

نوجوانان ممکن است بدون اعتیاد داشتن دچار سوءمصرف الکل یا مواد مخدر باشند. برای مثال، اگر نوجوانی گاهی فقط چند پک سیگار گل بکشد به معنی اعتیاد نیست، او دچار سوءمصرف مواد مخدر است که می تواند به اعتیاد ختم شود.
افراد می توانند به هر چیزی معتاد شوند. ما وقتی به اعتیاد فکر می کنیم به شیشه، تریاک یا هروئین فکر می کنیم. اما اعتیاد می توانند به دارو، سیگار یا حتی چسب باشد. برخی از مواد مخدر بیشتر از بقیه اعتیادآور هستند و شخص با تنها یک تا دو بار مصرف کنترلش را از دست می دهد.
اعتیاد بدین معنی است که شخص هیچ کنترلی روی مصرف مواد مخدر یا الکل ندارد. این وابستگی می تواند جسمی، روانی یا هر دو باشد. شخصی که اعتیاد دارد به قدری به ماده عادت می کند که هر کاری برای رسیدن به آن انجام می دهد و باید آن را مصرف کند.

نشانه هایی اعتیاد در نوجوان

اعتیاد در نوجوانان علایم  واضحی دارد و اگر والدین کمی هوشیار باشند می توانند این نشانه ها را تشخیص دهند
نمرات بد
چشم های قرمز
خندیدن بدون دلیل
از دست دادن علاقه به فعالیت های قبلی
بهداشت نامناسب
عدم توجه به ظاهر
جلوگیری از تماس چشمی
گرسنگی مکرر یا ریزه خواری
بوی دود در تنفس یا لباس
رفتار مخفیانه
خستگی غیرمعمول

از کجا بفهمیم فرزندمان مستعد اعتیاد است

نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی داری خلق متفاوتی هستند اگر فرزند نوجوانی دارید باید شرایط محیطی و شرایط جسمی فرزند خود را بسنجید و میزان خطر ابتلا به اعتیاد را در نظر بگیرید. خانواده متشنج، وجود یک فرد معتاد در خانواده، داشتن اختلال روانی از جمله عواملی است که ممکن است نوجوان را به سمت اعتیاد بکشد. اما اگر موارد زیر را در نوجوان خود دیدید باید بدانید ممکن است او مستعد اعتیاد باشد و از یک کارشناس روانشناسی کمک بگیرید

افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات روانی
دوستان و اطرافیانی که مواد مخدر مصرف می کنند.
وجود افراد معتاد در خانواده به خصوص اقوام درجه یک
تجربه تروما در زندگی
زندگی در محله های بدنام و دسترسی آسان به مواد مخدر و الکل
عزت نفس پایین
خواب بیش از حد
افت تحصیلی
خستگی
گم شدن پول در خانه یا کم شدن از حساب ها
نوسانات خلقی شدید
مصرف سرخود دارو به خصوص داروهای مسکن در مقدار زیاد
دوری و انزوا از خانواده
شرکت نکردن در فعالیت های قبلی
تغییر در ظاهر و رفتار

امتیاز شما

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا